InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Allergie en het schoonhouden van je huis

Allergie en het schoonhouden van je huis

Allergie en het schoonhouden van je huis Voor mensen met een allergie is het zaak om het huis regelmatig en goed schoon te maken. Ook de keuze van de materialen die in het huis worden gebruikt zijn van belang. Ventileren en een goede luchtvochtigheid zorgen voor minder allergenen in de lucht en komen zo de gezondheid ten goede. In dit artikel enkele tips om je huis zo goed mogelijk allergeenvrij te houden

Allergieën

Niesbuien, slijmvorming, jeuk in keel, oren en ogen, waterige ogen, loopneus of juist verstopte neus, tranende rode ogen, opgezwollen oogleden, kortademigheid en veel hoesten zijn alle voorbeelden van mogelijke reacties van het lichaam op allergenen in de leefomgeving. Zijn de klachten erg en langdurig aanwezig, dan kun je via de huisarts een allergietest laten doen, om te kijken of er achterhaald kan worden wat de klachten bij jou veroorzaakt. Als je dit weet dan kun je er mogelijk wat tegen doen.

Ventilatie en luchtvochtigheid

De luchtkwaliteit in huizen is vaak erg slecht. Er zweven schimmelsporen rond, huidschilfers van mens en dier, bacteriën en virussen en eventueel tabaksrook. Regelmatig ventileren is dan ook belangrijk om deze stoffen af te voeren en ‘schone’ lucht binnen te laten. Zorg dat er 24 uur per dag verse lucht in de woning komt door ventilatieroosters open te zetten. Dagelijks luchten van het huis, door ramen tegenover elkaar open te zetten is ook aan te raden.

In een huis wordt veel vocht geproduceerd door middel van koken, douchen, het drogen van de was, maar ook tijdens het slapen wordt veel vocht geproduceerd. Als de luchtvochtigheid hoog is kunnen schimmels en huisstofmijten goed gedijen. Deze verspreiden allergenen waar je lichaam op kan reageren als je er gevoelig voor bent. Ventileer je huis goed, zet een afzuigkap aan als je gaat koken, zet een raam open als je in bad gaat of zorg dat er een ventilatiesysteem en/of luchtontvochtiger aanwezig is. Zorg verder dat alle ruimtes in huis verwarmd worden.

Mijten

De eiwitten in uitwerpselen van mijten kunnen bij mensen allergische reacties veroorzaken. Zorg dat je huis zoveel mogelijk stofvrij blijft. Een stofzuiger met Hepa filter helpt om zwevend stof zoveel mogelijk tegen te gaan. Verschoon je beddengoed minstens één keer per week en was al het beddengoed op 60 graden Celsius. Lucht iedere ochtend je bed, door de dekens terug te slaan en gedurende een uur het raam goed open te zetten. Je kunt je matras en kussen in een allergeenwerende hoes stoppen, die wekelijks met een vochtig doekje kunnen worden afgenomen. Was ze twee keer per jaar. Als je vooral ’s nachts veel last hebt van een verstopte neus, haal dan ook tapijt uit de slaapkamer. Een gladde vloer zonder kieren is beter schoon te houden en kan gedweild worden. Zuig zeer regelmatig en neem verder alles af met een vochtig doekje. Gooi dagelijks vuile kleding in de wasmand. Als je het op een berg in de slaapkamer laat liggen dan smullen de mijten ervan. Zorg voor een goede luchtvochtigheid, ventileer voldoende en houdt de temperatuur onder de 23 graden Celsius.

Pollen overgevoeligheid

Houdt de ramen en deuren in het pollenseizoen dicht. Via de media kun je horen of er veel pollen in de lucht zitten. Haal geen bloemen en planten in huis, die pollen verspreiden in de lucht.

Huisdieren en overgevoeligheid

Als je gevoelig bent voor huisdieren, dan reageert je lichaam op de aanwezigheid van huidschilfers, speeksel en urine. Houd je huis goed schoon door dagelijks te zuigen. Gebruik een stofzuiger met een goede HEPA filter. Houd huisdieren bij de slaapkamers vandaan. Borstel je huisdier dagelijks buiten, zodat huidschilfers zoveel mogelijk verwijderd worden en doe ze regelmatig in bad. Maak de slaapplaats van je huisdier regelmatig goed schoon en was je handen als je je huisdier hebt geaaid.

Schimmel en overgevoeligheid

Schimmels voelen zich zeer thuis in vochtige ruimten als de badkamer. Door goed te ventileren en regelmatig alles te soppen met een sopje met een scheutje chloor voorkom je een grote aanwezigheid van schimmels. Droog na het douchen of badderen de douchecel of bad goed af. Schimmels gedijen ook goed in potgrond. Ben je erg allergisch haal dan geen planten in huis. Ook de afvalemmer in de keuken en het aanrechtdoekje willen nogal eens veel schimmels herbergen. Verschoon dagelijks de doekjes en maak de afvalemmer regelmatig goed schoon met een chloorsopje.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Allergie voor grassen en boompollenAllergie voor grassen en boompollenVeel mensen hebben last van allergieën, al weet niet iedereen waarvoor hij nou precies allergisch is. In Nederland hebbe…
Allergie, hoe komt het en wat doe je eraan?Allergie, hoe komt het en wat doe je eraan?Een allergie is een afweerreactie van je lichaam. Dit kan zijn bij overgevoeligheid voor bijvoorbeeld, sigarettenrook, h…

Reageer op het artikel "Allergie en het schoonhouden van je huis"

Reactie

W. Smits van Oyen, 10-04-2012 22:44 #1
Als je streeft naar een gezond binnenklimaat gaat het in eerste instantie om bewust te worden van de luchtkwaliteit gedurende de dag. Deze bewustwording realiseer je door een CO2 indicator te plaatsen met een display, stoplichtsignalering en een geluidsignaal dat klinkt bij overschrijding van 1.400ppm. De bewustwording zal leiden tot het tijdig nemen van maatregelen om te voorkomen dat de CO2-concentratie te ver oploopt. Als men is aangewezen op natuurlijke ventilatie, volstaat veelal het openen van luchtroosters en (extra) ramen. Door bewust te ventileren worden tocht en energieverspilling tot een minimum beperkt. In sommige gevallen zullen aanvullende maatregelen noodzakelijk zijn om de ventilatiecapaciteit te vergroten. Indien gebruik wordt gemaakt van een mechanisch ventilatiesysteem, dan waarschuwt een CO2 indicator wanneer onderhoud nodig is, zoals het tijdig vervangen van de filters. Een CO2 indicator van SenseAir kost € 150 ex btw en dat is een relatief geringe investering als je beseft dat het gaat om het voorkomen van gezondheidsklachten en het verbeteren van (leer)prestaties.

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 22-10-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Special: Huis schoonmaken
Reacties: 1
Schrijf mee!