InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Afzuigkap installeren en schoonmaken

Afzuigkap installeren en schoonmaken

Afzuigkap installeren en schoonmaken De meeste huishoudens hebben tegenwoordig een afzuigkap. Het is belangrijk dat u de afzuigkap met enige regelmaat schoon maakt. Het is ook belangrijk een goed afzuigkapfilter te hebben. U kunt er voor kiezen om de afzuigkap zelf te installeren, maar deze wordt meestal meegeleverd met de keuken. De meeste keukens worden verkocht bij de Ikea. Het best verkochte model is de Atag. Bijna elk huis heeft tegenwoordig wel een afzuigkap. Een afzuigkap is een huishoudelijk apparaat dat in de keuken staat. Daardoor worden kookdampen en geuren afgevoerd. In België wordt de afzuigkap ook aangeduid als de wasemkam of als dampkap, omdat zij de dampen weg haalt. De afzuigkap is pas na de de Tweede Wereldoorlog echt in opkomst. Daarvoor waren de methoden primitiever. In de Middeleeuwen zat er vaak nog een gat in het dak, waardoor de rook verdween. In de vorige eeuwen werd er vaak voor gekozen voor afvoerkanalen of gewoon om een raam open te zetten. In bijvoorbeeld de grote fabrieken waren vaak wel alternatieve afzuiginstallaties aanwezig. Op een gegeven werden daar vanuit de overheid ook wel eisen aangesteld, omdat deze de arbeidsomstandigheden wilden verbeteren.

Afzuigkapfilter

De afzuigkappen werden tot in de jaren zeventig van de vorige eeuw vooral nog gebruikt in professionele werkomgevingen, zoals keukens van grote restaurant, bedrijven en gaarkeukens. Op dat moment bestond in de meeste gezinnen het afzuigsysteem uit een ventilator die in een gat in het plafond was geïnstalleerd. Dit gat kon worden afgedekt met kunststof afsluitkleppen. Deze kleppen konden worden geopend met twee touwtjes, zodat het afzuigsysteem in werking kon worden gesteld wanneer dat nodig was.

Kopen van een afzuigkap

Vanaf de jaren tachtig begon de afzuigkap aan een opmars. De meeste systemen werden meegeleverd met bestaande keukenmodellen. Vooral de grote keukenmerken, zoals Siemens en Miele, sprongen in de markt en leverde de bestaande modellen mee met hun vaste keukens die ze al verkochten. Tegenwoordig hebben de meeste huishoudens wel een afzuigkap. Andere bekende merken zijn Atag, Bossch, Buis, Boretti, Elica, Faber, Falcon, Hornbach, Novy, Zanussi en Sneg.

Schoonmaken van de afzuigkap

Er zijn verschillende soorten typen afzuigkappen. Zo zijn er modellen die motorloos werken of juist zonder motor. Een ander verschil kan zijn of de lucht gerecirculeerd wordt of dat de lucht wordt afgevoerd. Een laatste verschil kan zijn dat de afzuigkap ingebouwd wordt of dat het een schouwmodel wordt. In de meeste modellen is standaard verlichting ingebouwd. Ook is het mogelijk om aan te geven wat de sterkte van het afzuigen moet zijn. In de modellen die het eerst op de markt kwamen werd een filtering aangebracht. Dit was vaak een lap stof waardoor de vieze stoffen uit de lucht werden gehaald. Dit filter moest eens in de zoveel tijd worden weggegooid. De moderne filters kunnen toch gewoon in de wasmachine worden gegooid en gereinigd worden. In de meer goedkope afzuigkappen wordt meestal nog het ouderwetse filter gebruikt. Het is verder ook aan te bevelen de afzuigkap regelmatig te schoonmaken.

Kopen en installeren van een afzuigkap

Het is belangrijk om bij de plaatsing van de afzuigkap een aantal regels na te leven. Zo moet de afzuigkap groter zijn dan het kookoppervlak. Daarbij is het belangrijk dat er een bepaalde afstand is tussen de afzuigkap en de kookplaat. Meestal is het verstandig om afstand aan te houden van minimaal 65 centimeter bij gaskookplaten en ongeveer 60 centimeter als het om elektrische kookplaten gaat. U kunt er voor kiezen de afzuigkap zelf te installeren of dit te laten doen door een specialist. U kunt de afzuigkap kopen bij de meeste keukenboulevards of bouwmarkten, zoals de Praxis, BCC, Gamma, Atag of Formido.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Afzuigkap installeren en schoonmaken"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 08-12-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!