InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Wasluis, vetluis, vieze was

Wasluis, vetluis, vieze was

Wasluis, vetluis, vieze was Bruine strepen of vlekken op pas gewassen kleding of stinkende kleding die zelfs na herhaaldelijk wassen blijft stinken: het gaat hier veelal om vetluis of wasluis. Hoe ontstaat deze en wat kan je ertegen doen?

Vetluis of wasluis

In een wasmachine zitten bacteriën. Niks nieuws onder de zon, want overal zitten bacteriën. Maar in een wasmachine blijven veel huidschilfers, haren en ander materiaal achter. Samen met wasmiddelen vormt dit de ideale voedingsbodem voor bacteriën om zich uit te breiden. Er ontstaat zo wasluis of vetluis. Wasluis of vetluis, beiden betekenen hetzelfde, zijn bacteriën die voorkomen in de wasmachine.

Vetluis of wasluis veroorzaakt schade aan kleding. Dit zie je door vieze strepen of vlekken op kleding. Ook kan het wasgoed aardig stinken. Opnieuw wassen heeft vaak geen zin: het wasgoed blijft stinken. Wanneer je dit opmerkt aan je pas gewassen kleding, gaat het vrijwel zeker om wasluis/vetluis. Vooral op witte of licht gekleurde kleding is dit erg goed terug te zien.

Oorzaak wasluis/vetluis

De oorzaak van deze bacterie zit hem in het feit dat we op te lage temperaturen wassen. Bacteriën kunnen niet zo goed tegen hoge temperaturen en zullen dan eerder sterven. Maar door de lage temperaturen waar we tegenwoordig mee wassen, kunnen de bacteriën prima overleven. De wasluis/vetluis zal zich goed thuis voelen in de wasmachine en zich hier vermenigvuldigingen. Door het gebruik van meer wasmiddel, wordt het alleen maar erger. Vaak gaat men meer wasmiddel gebruiken om de vieze vlekken of de stank eruit te krijgen. Dit werkt dus alleen maar averechts. Wasluis/vetluis zal zich nog prettiger gaan voelen met die extra voedingsbodem.

We willen allemaal iets goeds doen voor het milieu door op lagere temperaturen te wassen. En meestal is de kleding ook heel goed schoon te krijgen op deze lage temperaturen, vooral met de huidige wasmiddelen. Echter, de kookwasjes die vroeger vaak gedraaid werden, zijn soms helemaal niet meer van toepassing. En juist die kookwasjes zorgen ervoor dat de bacteriën het niet overleven.

Weg met wasluisof/ vetluis

Om wasluis/vetluis uit je wasmachine te krijgen, is die kookwas af en toe echt nodig. Dit heet ook wel een onderhoudswas. laat de wasmachine leeg draaien met alleen een wasmiddel. Kies het programma voor kookwas met de hoogst mogelijke temperatuur. Dit zal veelal 90 of 95 graden Celsius zijn. Laat het programma helemaal afdraaien. Je kan er eventueel voor kiezen om centrifugeren over te slaan, maar laat de wasmachine wel zijn spoelbeurten toepassen. kijk eens tussendoor door het raampje van de wasmachine: het zal je opvallen dat het water er aardig zwart uitziet. Geeft dat nou geen fris gevoel wanneer de wasmachine klaar is? Let op, wanneer de wasmachine erg vervuild is, zal het soms nodig zijn dit twee tot driemaal te herhalen.

Gebruik de onderhoudswasbeurten regelmatig: een gezin met twee kinderen zal zeker iedere week de wasmachine eenmaal moeten laten draaien als onderhoudswas. Een gezin bestaande uit twee personen heeft voldoende aan eenmaal in de twee tot drie weken. Let erop dat je geen onderhoudswasjes overslaat: al snel zal de wasluis/vetluis in al zijn glorie terug keren. Gebruik ook geen andere middelen om vieze geurtjes uit de wasmachine te verwijderen. Zuren brengen alleen maar schade aan aan de wasmachine.

Vergeet ook niet regelmatig de rubberen rand achter het deurtje en het filter van de wasmachine schoon te maken. Vaak vind je hierin een grijze stinkende brij. Deze brij zit boordevol wasluis/vetluis. Verwijder deze en spoel alles goed schoon. Geef bacteriën geen kans zich verder te ontwikkelen.
Gerelateerde artikelen
Wasmachine schoonmaken met soda: hoe doe je dat?Wasmachine schoonmaken met soda: hoe doe je dat?Een wasmachine schoonmaken met soda is een gemakkelijke en doeltreffende manier om jouw wasmachine geheel te ontdoen van…
Help, mijn schone was ruikt niet lekker!Help, mijn schone was ruikt niet lekker!Wat is er aan de hand als je schone was niet lekker fris ruikend uit de wasmachine komt? Is je wasmiddel niet goed, ben…
Zwarte strepen en vlekken in/op de was; wat kan het zijn?Zwarte strepen en vlekken in/op de was; wat kan het zijn?Tijdens het wassen van lichte kleding verschijnen zwarte strepen op je was; wat kan dit zijn? Zwarte strepen op je wasgo…
Waspoeder of vloeibaar wasmiddel; wat is beter?Waspoeder of vloeibaar wasmiddel; wat is beter?Wat is beter waspoeder of vloeibaar wasmiddel? Ze doen allebei hetzelfde, of toch niet? Waarom zou je waspoeder boven vl…
Hoe doe je de was?In bijna elk huishouden staat een wasmachine. En die wasmachine wordt in de meeste huishoudens meerdere keren per week g…

Reageer op het artikel "Wasluis, vetluis, vieze was"

Reacties

Lizzie, 09-01-2017 21:55 #7
Zijn die bacteriën ook schadelijk, bijv. bij inademen?

Geertje, 14-12-2016 12:25 #6
Na jaren lang aanklooien met verschillende wasmiddelen, en zelfs ooit een nieuwe machine te hebben aangeschaft, heb ik EINDELIJK de beste oplossing tegen vetluis/muffe was gevonden. Wat blijkt: het zit niet altijd in de machine, maar kan ook in je kleding blijven hangen. Dan kun je kookwasjes draaien tot je een ons weegt, maar het baat niet.
Bij mij waren het altijd de wat dikkere truien ed die maar bleven stinken. De oplossing: ossegalzeep. De kleren die er het meeste last van hebben een nachtje laten weken in ossegalzeep, daarna gewoon in de machine en je bent van het hele probleem af.

Marieke van Wijk, 05-06-2014 11:01 #5
Ik herken het probleem. Maar ben door een vriendin getipt over een nieuw 100% biologisch vloeibaar wasmiddel: BIOnyx. Heb dit nu 2x gebruikt en ik ben helemaal af van mijn vetluis. Wasmachine en mijn was zijn weer helemaal schoon. Ook geen last meer van die nare geurtjes. Super

Sharzahan, 26-01-2013 16:10 #4
En nog een paar tips die ik van een expert kreeg en die het wasluis probleem bij mij hebben opgelost.;
- 1x per maand een eetlepel glorix in de wasmachine in een bolletje en een oud doekje erbij en dan een kookwas op 90 graden draaien.
-2 gebruik per wasbeurt niet meer dan één dopje wasverzachter
-3 gebruik liefst géén vloeibare wasmiddelen, maar poeder. Poeder 'schuurt' na oplossing in het water de leidingen goed schoon, en er zitten stoffen in die goed zijn tegen bacteriegroei die in vloeibare vorm niet bestaan.
Tis maar een weetje!

J. Heuvels, 22-01-2012 01:17 #3
De oplossing is af en toe een lege trommel draaien met een kopje soda op 95 graden, en de manchet van de machine goed schoon te houden. Reactie infoteur, 06-02-2012
Bedankt voor het delen van jouw tip!

Els, 20-07-2011 09:08 #2
Wanneer je hand en theedoeken gewoon op 95 graden doet heb je die onderhoudswasbeurt niet nodig, ik heb die wasluis en vetluis nooit. Reactie infoteur, 27-07-2011
Daarbij worden de hand-en theedoeken ook nog eens goed ontsmet. Helaas mogen niet alle doeken op een hoge temperatuur gewassen worden.

Marie-José Core, 08-07-2011 18:52 #1
Ik heb inderdaad ook wasluis maar toen de reparatie dienst kwam kijken adviseerde ze mij juist om meer wasmiddel te gebruiken zelfs met weinig was en volledige programma's te draaien omdat ik te vaak het verkorte programma koos. Moet ik nu meer of minder wasmiddel (vloeibaar) gebruiken? Reactie infoteur, 08-07-2011
Ik zou vooor de wekelijkse onderhoudswas gaan: op de hoogste temperatuur. Zo doodt je alle wasluis. Meer wasmiddel is soms nodig als je veel kalk in het water hebt zitten. Maar het trekt ook weer meer wasluis aan.

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 25-06-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Reacties: 7
Schrijf mee!