InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Zwarte strepen en vlekken in/op de was; wat kan het zijn?

Zwarte strepen en vlekken in/op de was; wat kan het zijn?

Zwarte strepen en vlekken in/op de was; wat kan het zijn? Tijdens het wassen van lichte kleding verschijnen zwarte strepen op je was; wat kan dit zijn? Zwarte strepen op je wasgoed kan verschillende oorzaken hebben, vaak is de wasmachine te vol en/of de wasmachine is erg vuil. Maar er zijn ook andere oorzaken lees snel verder en voorkom zwarte strepen/vegen op je witte en gekleurde wasgoed.

Zwarte strepen/vegen op de schone was; wat kan het zijn?
Na een paar uur wassen komt de was uit de machine en tot je schrik zit het vol met zwarte strepen en vegen! Dit was natuurlijk niet de bedoeling, je wil een schone en frisse was uit de machine halen. Helaas heeft de wasmachine zijn werk niet goed gedaan en probeer je het nog een keer, maar ook nu geen geluk. Heeft je wasmachine zijn beste tijd gehad of kun je er nog iets aan doen? Zwarte strepen en vegen zitten op je was maar wat kunnen de oorzaken zijn?

Oorzaken van zwarte strepen in/op de was

Zwarte strepen in de was heeft verschillende oorzaken. Soms ligt het probleem bij jezelf en doe je simpelweg de was niet goed, maar het probleem kan ook bij de wasmachine liggen. De volgende opsomming geeft een duidelijk beeld van wat de oorzaken kunnen zijn.

Je stopt de wasmachine te vol

Een wasmachine moet ruimte hebben om te wassen. Stop je de wasmachine te vol dan gaat het wassen niet goed. De kleding zit zo strak in de trommel dat het water en de zeep niet overal even goed bij kan. Vuil gaat zich ophopen en wordt niet goed uitgespoeld door de machine. Na het wassen zie je zwarte strepen op de was. Naast de zwarte strepen is het te vol stoppen van een wasmachine erg slecht voor de machine, onderdelen slijten snellen of gaan simpelweg kapot. Gelukkig is dit eenvoudig op te lossen. Ga na hoeveel kilo je maximaal in je wasmachine kunt stoppen, 7, 8, 9 of tegenwoordig zelfs 10 kilo is mogelijk. Je kunt dit vaak terug vinden in de gebruiksaanwijzing. De was moet nu schoon uit de machine komen, komt de was er nog steeds niet schoon uit dan ligt de oorzaak ergens anders.

De wasmachine is vies

Een vieze wasmachine kan als gevolg een stinkende was met zwarte strepen en vegen hebben. Dit probleem kan in de loop der tijd ontstaan. Een wasmachine wordt niet van de een op de andere dag vies, maar vuil hoopt zich in de loop der jaren op. Ook dit probleem is op te lossen door de wasmachine schoon te maken. Vaak staat in de gebruiksaanwijzing van de wasmachine hoe je dit het beste kunt doen. Vergeet niet de lader, het wasmiddel bakje van je wasmachine, eens in de tijd schoon te maken, ook hier hoopt vuil zich makkelijk op.

De rubberen ring (het manchet) is kapot of versleten

Voor in de machine om hem waterdicht te maken zit een rubberen ring. Deze ring, vaak grijs van kleur, kan na verloop van tijd verslijten. Na slijtage kan de ring grijze/zwarte strepen op de was achterlaten. Je kunt zelf testen, met bijvoorbeeld een oud wit doekje of het rubber zwarte strepen afgeeft. Zie je zwarte strepen dan kun je het rubber laten vervangen. De prijs van een manchet ligt vaak ergens rond de 30 euro.

Het gebruik van teveel wasmiddel

Teveel wasmiddel gaat zich hechten aan de verschillende onderdelen in de wasmachine. Na verloop van tijd kleurt dit aangekoekte wasmiddel en viezigheid zwart/bruin. Tijdens het wassen kan deze viezigheid zich loslaten en ontstaan de zwarte strepen in de was. Om dit op te lossen is het aan te raden de wasmachine te reinigen en hierna het wasmiddelgebruik te beperken tot de aanbevolen hoeveelheid die op de verpakking staat.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zwarte strepen en vlekken in/op de was; wat kan het zijn?"

Reactie

Tineke, 25-08-2015 20:56 #1

Infoteur: Kropslavinken
Laatste update: 25-10-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Reacties: 1
Schrijf mee!