InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > De was: welke temperatuur voor het wassen van wasgoed?

De was: welke temperatuur voor het wassen van wasgoed?

De was: welke temperatuur voor het wassen van wasgoed? Wassen kost geld, niet alleen vanwege het water en wasmiddel, ook vanwege het energiegebruik. Je wilt niet onnodig veel betalen maar wel een schone was. Welke temperatuur heb je nodig voor een schone was? Niet alle wasgoed hoeft heet gewassen te worden. Maar voor sommige was is het nodig om juist wel heter te wassen om micro-organismen om zeep te helpen. Een overzicht van wassen op verschillende temperaturen. Op de wasmachine zit de mogelijkheid om op verschillende temperaturen te wassen, dat weten de meeste mensen wel. Vroeger werd veel wasgoed vrij heet gewassen: vaak op 60 graden, sommige dingen zelfs altijd op 90 graden. Dat is met de wasmiddelen van tegenwoordig helemaal niet meer nodig. Daarbij komt: hoe hoger de temperatuur hoe meer energie de wasmachine nodig heeft om het water op te warmen. Dat betekent dat je dus meer geld kwijt bent aan de energierekening. Aan de andere kant wil je wel dat je wasgoed schoon wordt. Hoe bepaal je nu op welke temperatuur je je was doet? Hieronder een overzicht van verschillende wastemperaturen.

Wassen op een temperatuur van 30 graden

Van de instellingen op de wasmachine is (behalve koud) dit de meest zuinige temperatuur om te wassen. Dat geldt voor zowel het water als voor de energie, dus de electriciteit. Voor kleding die niet sterk is bevuild is dit een prima temperatuur om het weer schoon en fris te krijgen. Veel kleding wordt tegenwoordig al in de was gedaan omdat het een of twee keer gedragen is, maar niet omdat het vreselijk vuil is. Dan is wassen op 30 graden echt genoeg; dit is milieubewust wassen.

Wassen op 40 graden

Kleding die flink vies is wordt met de moderne wasmiddelen prima schoon op 40 graden. Meestal is het ook niet nodig om een voorwasprogramma erbij te doen. Wel handig is om bij plaatselijk sterk vervuilde kleding een vlekkenmiddel te gebruiken. Behandel de vlekken apart en laat even inwerken voordat je ze in de wasmachine doet. Een vlekkenmiddel in spuitfles is hiervoor handig. Ook kun je vlekkenmiddel in poedervorm gebruiken en daarvan een klein schepje bij het wasmiddel doen, voor de hele was. Op deze manier is het niet nodig heter te wassen en kan je kleding toch vlekvrij schoon worden.

Tip: doe de wasmachine niet te vol, anders kan het wasmiddel niet goed oplossen. Hierdoor wordt je was alsnog niet goed schoon, en er kunnen strepen op je schone was ontstaan. Gebruik je een wasbol, let er dan op dat je die niet tussen het wasgoed plaatst maar er bovenop.

Wassen op 60 graden

Sommige was zoals ondergoed, babykleding, dweilen, vaatdoeken en beddengoed moeten behalve schoon ook zo heet gewassen worden dat micro-organismen niet overleven. Om dit te bereiken is het niet voldoende om op 30 of 40 graden te wassen. Schimmels, mijten (beddengoed!) en bacteriën worden pas gedood bij een wastemperatuur van 60 graden. Ook handdoeken met vlekken kunnen het beste op 60 graden gewassen worden. Tegen het doorlopen van kleuren kun je het beste lichte en donkere was scheiden.

Wassen bij hoge temperatuur: de 90 graden-knop

Vroeger werden bijvoorbeeld babyluiers op 90 graden gewassen. Het wordt ook kookwas genoemd. Er zullen tegenwoordig niet veel mensen zijn die nog op deze temperatuur wassen. Een was op 90 graden kost 5 keer zoveel als eenzelfde was op 30 graden. Toch is deze stand niet overbodig: af en toe je wasmachine leeg laten draaien op deze temperatuur is een soort onderhoudsbeurtje voor je wasmachine. Na elke was blijven er namelijk zeepresten achter, die door de inwerking van schimmels en bacteriën een soort drab vormen in de wasmachine. De machine kan er ook van gaan stinken. Een rondje leeg draaien op 90 graden lost dit op, wat ook beter is voor de wasmachine. Het is genoeg om dit een keer in de drie maanden te doen.

Koud: wassen op 15 graden

De laatste ontwikkeling op wasgebied is wassen op 15 graden, koud dus. De meningen over het wasresultaat zijn verdeeld, al gebruikt een wasbeurt bij deze temperatuur nog 27 % minder energie dan een op 30 graden. Nog zuiniger dus. Ariel Excel Gel is speciaal ontwikkeld voor wassen op 15 graden. De wasmachine moet dan wel een programma voor koud wassen hebben, dat is niet altijd het geval. Het is een kwestie van uitproberen of het bevalt. Het is maar de vraag of de was ook net zo hygiënisch schoon wordt als op 60 graden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Koud wassen zorgt voor een besparing op de energierekeningKoud wassen zorgt voor een besparing op de energierekeningUit onderzoek is gebleken dat een groot deel van de was die meestal op 40 graden gewassen wordt ook al schoon wordt bij…
Wasmachine voor dummies: Wat was je op welke temperatuur?Wasmachine voor dummies: Wat was je op welke temperatuur?Wassen voor beginners is niet zo eenvoudig. Want wat was je op welke temperatuur? Hoe weet je of je iets warmer mag wass…
Slimmer de wasmachine benutten bespaart u veel geldSlimmer de wasmachine benutten bespaart u veel geldEnergiekosten zullen altijd een groot deel van ons besteedbaar inkomen opslokken. Een van de grotere elektriciteitsverbr…
Tips om te wassenTips om te wassenWassen is een dagelijkse bezigheid geworden in het huishouden. Maar hoe kun je nou het beste je kleding wassen en voor j…
Bronnen en referenties
  • http://www.milieucentraal.nl/pagina.aspx?onderwerp=wasmachine
  • http://www.stichtingmilieunet.nl
  • Wathandig

Reageer op het artikel "De was: welke temperatuur voor het wassen van wasgoed?"

Reacties

Yvan, 29-10-2016 13:44 #4
Washandjes, badhanddoeken en gekleurd ondergoed was ik steeds op 60 graden. Vaatdoeken, theedoeken en zakdoeken gaan op 90 graden. Deze laatste mag dan al wat meer kosten, maar ondertussen ben ik zeker dat alle ziektekiemen zeker uit de was zijn, tenslotte zijn thee- en vaatdoeken zaken die in contact komen met mijn voeding en zakdoeken kunnen niet zuiver genoeg zijn. Ook heeft de machine ondertussen zijn "ontsmettingsrondje" gehad. ;)

Kaatje, 07-05-2016 11:23 #3
Ik was ondergoed, sokken, theedoeken en vaatdoekjes op 90 graden, met voorwas. Dit om het ergste vuil er al uit te halen zodat de was niet een uur in zijn eigen vuiligheid draait. Tevens doe ik bij elke was ook op 30 graden water bij de was door in het bakje met een tuin slang water toe te voegen. Naar mijn idee werd de was gewoon niet goed schoon en door water toe te voegen wel. Het mag dan duurder zijn maar de sokken ruiken iig niet meer naar zweet voeten, en voor vrouwen geldt dat ze dan geen schimmel infectie meer oplopen. Heb je daar als vrouw dus regelmatig last van was je ondergoed op 90 graden.

P. Kingma, 26-04-2015 14:00 #2
Tot volle tevredenheid was ik handoeken theedoeken vaatdoeken onderbroeken enz op 60 graden ik doe geen voorwas! mijn vraag is kan ik daar ook een goed uitgespoelde dweil bij in uit wassen?

Inna Ovirots, 07-04-2014 14:11 #1
Ik was al enkele jaren mijn wasgoed op 30 graden, mijn beddengoed en extra vervuilde was op 40 graden. Hoe kwam ik op 30 graden, ik volgde het programma Kassa, daarin gaf Felix Meurders aan toen de vraag hem gesteld werd, welke bijdrage hij leverde aan het milieu, antwoordde hij dat hij de was op 30 graden deed. hij zal wel nog andere zaken hebben benoemd, maar ik werd wakker van de opmerking over 30 graden en ik besloot ook mee te doen. Ik was nu met volle tevredenheid op 30 graden en ben er nu achter dat Ariél wasmiddel, alleen afgeprijsd inkopen, mij de schoonste was op 30 graden geeft. Ook let ik op dat een fles wasmiddel niet duurder dan 3,99, mag kosten. Ik sla dan wat in en hoef soms een half jaar geen wasmiddel te kopen.

Op de fles zet ik met een stift de inkoopdatum- de prijs en de winkel. later de startdatum bij het gebruik van de fles en zie ik weer hoe lang ik over de fles doe. Twee wassen per week, voor 1 persoons huishoudens en voor twee persoons huishouden, drie wassen per week. Zo kun je bonte en witte was gescheiden wassen. Nu met het wasmiddel voor zwarte kleding is het ook handig de was op te delen. Ik doe met de slimme huishouden tips veel voordeel en gemak bij het uitvoeren van mijn taken. Ik hield heel niet van huishoudelijk werk in eigen huis wel voor anderen. Ik word al zeg ik het zelf een blije huisvrouw met meer vrije tijd en krijg zo na een beroerte weer grip op mijn huishouden met alle gevolgen van dien, een goed humeur en een trots gevoel. In het beginne was chaos, nu is het langzaam aan na week 13- 14- nu ga ik de derde week in een mooi en opgeruimd huis. Ik stap als een pauw rond en weet dat ook de financiële chaos een goede kant uit gaat. Dank allen hartelijk die zonder mij te kennen, mij weer geholpen hebben op de juiste weg te komen. Ik was in 2010 van plan om via de klooster zusters weer structuur in mijn huishouden te brengen. Ik zag er later weer van af en bleef modderen- Tot na een tip van iemand met wie ik mijn zorgen had besproken en wees op de site. Zegen en groet voor allen. Ik ben 73 jaar en het werkt ook voor mij. Ik had in betere tijden hulp en nu ben ik mijn eigen hulp.

Infoteur: Lexia
Laatste update: 07-10-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Special: Huishouden
Reacties: 4
Schrijf mee!