InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Wasmachine voor dummies: Wat was je op welke temperatuur?

Wasmachine voor dummies: Wat was je op welke temperatuur?

Wasmachine voor dummies: Wat was je op welke temperatuur? Wassen voor beginners is niet zo eenvoudig. Want wat was je op welke temperatuur? Hoe weet je of je iets warmer mag wassen of juist niet? Wanneer kies je voor handwas of koud wassen? Wat is het verschil tussen bonte was, fijne was of witte was? Hoe lees je de wasvoorschriften op kleding? Mag je afwijken van het wasvoorschrift? Wanneer mag je iets niet wassen in de wasmachine en moet het naar de stomerij of op de hand? Welk wasmiddel of wasverzachter gebruik je voor welke kleding?

Hoe scheid je je was in bonte, witte en fijne was?

Gekleurde was scheiden van witte was is redelijk eenvoudig. Het is belangrijk om je witte was te scheiden van de gekleurde was, omdat die anders kan verkleuren tijdens het wassen. Hoofdzakelijk wit betekent bij de witte en niet bij de bonte was meewassen. Fijne was is kleding, die je niet te heet mag wassen en misschien zelfs helemaal niet in de wasmachine mag stoppen maar op de hand moet wassen. Door het wasvoorschrift goed te lezen kom je erachter welke was niet bij de andere bonte of witte was in de trommel mag omdat deze niet bestand is tegen een te hete temperatuur of centrifugeren.

Hoe lees je een wasvoorschrift?

Het wasvoorschrift dat in je kleding is genaaid is echt belangrijk, want het geeft precies aan hoe jouw kleding gewassen wil worden om mooi te blijven.

Het eerste symbool geeft aan of het artikel gewassen mag worden of niet en of dat in wasmachine of op de hand dient te gebeuren. Ook wordt een aan te bevelen temperatuur aangegeven. Het tweede symbool laat weten of je al dan niet mag bleken zonder gevaar. Bij het derde symbool wordt in lijn met de verdeling op je strijkijzer aangegeven of je het kledingstuk mag strijken en zo ja of dat dan op een lagere of warmere stand mag worden gedaan. De beide laatste symbolen geven aan of je kleding chemisch mag laten reinigen bij de stomerij en of je al dan niet gebruik mag maken van een wasdroger om je kleding te drogen.

Is het slim om af te wijken van het wasvoorschrift?

Het kan geen kwaad om op lagere temperatuur te wassen dan op het wasvoorschrift staat aangegeven. Ook mag je op een lagere stand strijken en kun je rustig het anti-kreuk programma van je wasmachine gebruiken. Wanneer je niet in de machine mag wassen houd je daar dan ook aan en kies ofwel voor handwas ofwel voor de stomerij. Drogen doe je liefst alleen met stevige katoenen kleding of handdoeken en is echt niet geschikt voor fijnere was. Dat je beter geen kleding kan bleken waarbij staat aangegeven dat je dat beter niet kunt doen spreekt voor zich, want dit is een stevige chemische behandeling.

Welk wasmiddel of wasverzachter kun je het beste gebruiken?

Of je kiest voor wasmiddel in tabletvorm, poeder of vloeibare vorm is echt eigen voorkeur en of je kiest voor Dreft, Omo, Robijn of Persil is ook meestal afhankelijk van de eigen ervaring. Kies in ieder geval voor wasmiddel passend bij het juiste type was (bont, fijn of wit) en kies wanneer mogelijk voor een bijpassende wasverzachter. Vloeibaar wasmiddel schijnt op de langere termijn beter te zijn voor je wasmachine en klontert niet samen in het apparaat. Wanneer je het voor jezelf makkelijker wilt maken kies dan voor een was-droogcombinatie in plaats van voor een losse wasmachine en wasdroger.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wasmachine voor dummies: Wat was je op welke temperatuur?"

Reacties

Rejhan, 17-12-2014 23:38 #2

Corien, 30-07-2014 12:15 #1
Woon in Dubai en het water wat in de machine stroomt is 37 graden ik wil wassen op 30 graden?

Gaat de thermostaat van de wasmachine niet stuk, als er 37graden leidingwater instroomt en ik wil 30 graden wassen.?
de was krimpt die.normaal 30 graden gewassen moet worden.

Al de mooie kleding krimpt ben bang om een westerse LG te kopen misschien gaat de thermostaat stuk?

Infoteur: Sterretje999
Gepubliceerd: 17-06-2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Reacties: 2
Schrijf mee!