InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Slimmer de wasmachine benutten bespaart u veel geld

Slimmer de wasmachine benutten bespaart u veel geld

Slimmer de wasmachine benutten bespaart u veel geld Energiekosten zullen altijd een groot deel van ons besteedbaar inkomen opslokken. Een van de grotere elektriciteitsverbruikers is de wasmachine. Vooral in een gezin, waar dikwijls dagelijks een flinke hoeveelheid, kleding, handoeken etc. gewassen wordt, kan er veel geld bespaard worden door slimmer met de wasmachine om te gaan. En ook door niet elke handdoek na slechts een keer gebruik weer te wassen. En heeft u eigenlijk (nog) die elektrische droger nodig, want die is echt vaak een zinloze energieverspiller.

Wat kost een reinigingsbeurt van 40 graden

Een was draaien kost zowel water als elektriciteit. Zes procent van het totale elektriciteitsverbruik gaat gemiddeld op in de wasmachine. Als je weer eens bent geschrokken van de energierekening kan het daarom verstandig zijn je manier van wassen eens kritisch onder de loep te nemen. Vooral door op een lagere temperatuur je kleding, lakens, enz. te wassen kun je veel geld besparen. Een was van vijf kilo kost ongeveer 0,50 om die bij een temperatuur van 40 graden Celsius weer schoon te krijgen, eigenlijk best wel een redelijk bedrag, maar het kan nog goedkoper.

De besparing bij 15 graden

Als je op 15 graden wast (gewoon koud dus) levert dat ten opzichte van een wasbeurt bij 60 graden een besparing op van circa 75% en dat is veel. Zelfs ten opzichte van wassen op 30 graden levert koud wassen altijd nog een energiebesparing op van 27%. En vergelijk je koud wassen met de meest toegepaste stand van 40 graden, dan is koud wassen goed voor een besparing van maar liefst 57%.

Hoe schoon is de was bij wassen op lagere temperatuur

Kleren en handoeken die niet zo erg vuil zijn kun je uitstekend schoon krijgen op lagere temperatuur, uiteraard wel in combinatie met een wasmiddel dat ook geschikt is om op die lagere temperatuur te gebruiken. Teneinde bacteriën afdoende te vernietigen is het vaak wel nodig om bijvoorbeeld beddengoed, en vieze handdoeken, theedoeken op hogere temperatuur te wassen, omdat pas vanaf 60 graden werkelijk alle bacteriën het loodje leggen. De meeste mensen wassen op kleur maar je zou eigenlijk het wasgoed op temperatuur moeten selecteren, om zo efficiënt en zuinig mogelijk te wassen.

Hoe reageert de wasmachine op kouder wassen

Niet alle wasmachines zijn geschikt voor het wassen op 20 of 15 graden. Let daar dus op als je een nieuw apparaat aanschaft. Let dan gelijk ook op het energieverbruik, aan de hand van het energieverbruikslabel. Een wasmachine gaat overigens vooral vroegtijdig defect omdat mensen het filter soms nooit reinigen of het zeepbakje laten vervuilen/dichtslibben. Van koud wassen heeft de moderne machine meestal geen of weinig hinder ofschoon het wel verstandig is bijvoorbeeld eens per twee weken wel een keertje goed heet te wassen, omdat op die manier het inwendig afgezette vuil en vet, kalk en ook alle bacteriën weer eens goed worden verwijderd.

Hoe zo zuinig mogelijk wassen

  • Zorg dat de machine vol is en draai dus geen halve wasjes.
  • Maar prop het apparaat ook niet overdreven vol, want dat belemmert een goede watercirculatie.
  • Stop nooit meer wasmiddel in het apparaat dan voorgeschreven.
  • Sorteer niet langer op kleur, maar doe het op temperatuur.
  • En droog de was niet in een energieverslindende elektrische droger, maar liever buiten als daartoe de mogelijkheid is. Of anders op een droogrek in een goed geventileerde binnenruimte.

Waarom een badhanddoek in de was na slechts een maal douchen

De vraag stellen is hem beantwoorden. Zijn we niet een beetje doorgedraaid met onze overdreven zindelijkheid? Je kunt je eigen handdoek, waarmee je alleen je eigen schone lichaam hebt afgedroogd, best nog een paar keer gebruiken. In 1950 deden we ook een week met zo'n ding. Een hemd en overhemd, waarin we amper hebben getranspireerd, kan ook heus wel langer dan een dag mee.
En zo zijn er nog wel een paar zaken te bedenken waarin we zijn doorgeschoten met onze overdreven zucht naar reinheid.
Gerelateerde artikelen
Koud wassen zorgt voor een besparing op de energierekeningKoud wassen zorgt voor een besparing op de energierekeningUit onderzoek is gebleken dat een groot deel van de was die meestal op 40 graden gewassen wordt ook al schoon wordt bij…
Tips om te wassenTips om te wassenWassen is een dagelijkse bezigheid geworden in het huishouden. Maar hoe kun je nou het beste je kleding wassen en voor j…
Zwarte strepen en vlekken in/op de was; wat kan het zijn?Zwarte strepen en vlekken in/op de was; wat kan het zijn?Tijdens het wassen van lichte kleding verschijnen zwarte strepen op je was; wat kan dit zijn? Zwarte strepen op je wasgo…
Hoofdkussens reinigen en kussens wassenHoofdkussens reinigen en kussens wassenDe meeste mensen wassen de overtrekken van hun hoofdkussens één keer per week. De kussens zelf worden daarentegen zelden…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bierfritze, Pixabay
  • Vrouw nr 14, 2011

Reageer op het artikel "Slimmer de wasmachine benutten bespaart u veel geld"

Reactie

Berg, 02-11-2016 12:15 #1
Bij welke temperatuur doodt men de ecolibacterie? Reactie infoteur, 02-11-2016
E. coli | Voedingscentrum
www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/e-coli.aspx
E. coli vermenigvuldigt zich tussen de 10 en 40°C en gaat dood bij 65°C.

Infoteur: Robbie
Laatste update: 07-05-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Reacties: 1
Schrijf mee!