InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Vlekken verwijderen met natuurlijke zeep

Vlekken verwijderen met natuurlijke zeep

Vlekken verwijderen met natuurlijke zeep Zitten er vlekken in je kleren, of heb je erg vuil wasgoed? Was je wasgoed dan eens met ossengalzeep, groene zeep of Sunlightzeep. Dit zijn natuurlijke producten die volledig biologisch afbreekbaar zijn. Ook hardnekkige vlekken verwijder je met één van deze zeepproducten. Dan smeer je de vlek in met onverdunde zeep. Daarna was je het wasgoed op het gewenste wasprogramma in de wasmachine. Ossengalzeep, groene zeep en Sunlightzeep zijn zowel vloeibaar als in vaste vorm verkrijgbaar. Van een stuk zeep maak je sop door er met een rasp wat af te raspen waarna je het oplost in warm water.

Vlekken verwijderen met zeep

In vroegere tijden werd het wasgoed gewassen met zeep op natuurlijke basis. De meest bekende soorten zijn: ossengalzeep, groene zeep en Sunlightzeep. Ze wassen sterk vervuild wasgoed schoon en verwijderen hardnekkige vlekken. De geur is aangenaam en ze zijn niet duur in de aanschaf. Sunlightzeep en groene zeep kunnen ook voor huishoudelijke klussen worden gebruikt.

De werking van soda

Soda gebruik je in combinatie met een wasmiddel. Je hoeft dan minder wasmiddel te gebruiken. Met soda verwijder je vlekken uit textiel, nare geurtjes uit de wasmachine, zweetlucht uit kleding en het is een waterontharder. Bij het wassen met hard water wordt de was minder goed schoon, een waterontharder kan dit probleem voorkomen. Soda kan niet worden gebruikt voor het wassen van tere weefsels. Soda is milieuvriendelijk en goedkoop in de aanschaf.

De hardheid van het water in combinatie met wasmiddel

De hardheid van het water wordt mede bepaald door de hoeveelheid kalk die erin zit. In combinatie met zeep vormt het een onoplosbare verbinding. Dit zet zich af als kalkzeep op het wasgoed en de wasmachine. Hierdoor wordt een gedeelte van het wasmiddel onbruikbaar en blijft er minder over voor het reinigen van het wasgoed. Door toevoeging van een waterontharder zoals soda of azijn kan het wasmiddel zijn werk beter doen en heb je er minder van nodig.

Het ontstaan van ossengalzeep

Een apotheker uit Haarlem ontdekte dat vlekken uit textiel verdwenen door ossengal te gebruiken. In het lichaam breekt gal vetten af waardoor voedsel beter kan worden verteerd. Dezelfde werking heeft gal in zeepvorm, bij vlekken op plantaardige basis. Dit zijn bijv. vetvlekken van voedingsmiddelen, bloed, ei, melk, gras, fruit, wijn en deodorant. Tegenwoordig wordt er geen ossengal meer gebruikt maar rundergal. Ossengalzeep is een natuurlijk product en biologisch afbreekbaar. Veel andere middelen bevatten chemicaliën en bleekmiddelen die de stof aantasten of verkleuren en ze zijn schadelijk voor het milieu. Ossengalzeep is verkrijgbaar in vloeibare vorm, maar ook als een blok zeep en als stick.

Hoe gebruik je vloeibare ossengalzeep?

De vloeibare ossengal wordt gebruikt voor sterk vervuild wasgoed en kan in het zeepbakje van de wasmachine worden gedaan. Vlekken kunnen ook worden behandeld door er wat ossengalzeep op te doen en het even in te wrijven. Meteen daarna het wasgoed wassen.

Hoe gebruik je de stick en het blok van ossengal?

Deze worden beide gebruikt om een vlek mee te bewerken. Je kunt de ossengal ook op vieze randen aan de kraag of manchetten smeren. De stick is handig in het gebruik en gemakkelijk mee te nemen. Voor het gebruik even nat maken waarna je er snel even mee over de vlek kan gaan. Voorzichtig inwrijven en daarna uitwassen. Van een stuk zeep maak je een sopje door er wat af te raspen en het op te lossen in warm water. De vuile was kan hierin voorweken.

Het wassen van textiel met ossengalzeep

Maak de bevlekte textiel nat met handwarm water. Vieze kragen en manchetten ook eerst nat maken. Was bij een temperatuur van 30 tot maximaal 40 graden omdat boven de 50 graden de gal niet meer werkt. Smeer de ossengalzeep op de vlek, kraag of manchetten. Wrijf de zeep in en was de textiel meteen. Laat de zeep nooit indrogen daardoor kan de stof verbleken. Probeer op een onopvallende plek even uit of de textiel tegen de zeep bestand is. Laat textiel niet bij de kachel of in direct zonlicht opdrogen.

De werking van groene zeep

Groene zeep heeft een reinigende en ontsmettende werking. Het verwijdert vetvlekken en smeerolie uit kleding. Groene zeep heeft een plantaardige en minerale basis, is biologisch afbreekbaar en laat geen fosfaten achter in het water.

Hoe gebruik je groene zeep?

Smeer de vlek in met groene zeep. Laat de zeep intrekken en was de kleding daarna op het gewenste wasprogramma. Groene zeep is alleen geschikt om vlekken mee in te zepen. Het kan niet als wasmiddel in de wasmachine worden gebruikt. Groene zeep schuimt te hard en laat bij lage temperaturen zeepresten achter in de wasmachine.

Het ontstaan van Sunlightzeep

William Lever bedacht in 1884 dat hij een goede huishoudzeep op de markt wilde brengen waarmee hij de hygiëne wilde verbeteren en het werk voor vrouwen minder zwaar wilde maken. Dat werd de bekende Sunlightzeep. De zeep is gemaakt van glycerine en plantaardige oliën. In de zeep zit Kopra of pijnboompittenolie. Kopra is afkomstig van de kokosnoot. Deze plantaardige ingrediënten lossen beter op in water. Dit zorgt ervoor dat de zeep beter schuimt dan zeep die gemaakt is van dierlijke vetten. Sunlightzeep is een milde zeep die kan worden gebruikt voor het schoonmaken en voor het wassen van wasgoed. Sunlightzeep werkt ook bij hardnekkige vlekken in het wasgoed. De zeep ruikt aangenaam en is goedkoop in de aanschaf.

Hoe gebruik je Sunlightzeep?

Met een stukje Sunlightzeep wrijf je over de vlek. Daarna was je het wasgoed op het gewenste wasprogramma in de wasmachine. Sunlightzeep schuimt erg en is daarom vooral geschikt voor de handwas, of voor het inzepen van vlekken in textiel.
Gerelateerde artikelen
Gele vlekken uit witte kleding verwijderenGele vlekken uit witte kleding verwijderenNiets is zo vervelend dan een lelijke vlek in je mooie witte kleding. En juist in witte kleding is het verwijderen van v…
Vetvlekken verwijderen uit kleding en andere materialenVetvlekken verwijderen uit kleding en andere materialenWe hebben het allemaal wel eens; vlekken in onze kleding. Met name tijdens het braden en bakken krijgen we weleens vetvl…
Huishoudtips met azijn, citroensap en sodaHuishoudtips met azijn, citroensap en sodaIedereen heeft zijn keukenkastjes vol staan met schoonmaakmiddelen maar is dat wel allemaal nodig? Hoever kan je komen m…
Simpele, organische en groene onkruid en insecten verdelgersVaak werken zelf gemaakte huismiddeltjes even goed of misschien zelfs beter dan hun chemische tegenhangers. Met de bonus…
Het vlekken ABCEr is bijna niet aan te ontkomen, er ontstaan regelmatig vlekken in kleding, vloerbedekking of tafelkleden die moeilijk…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ClkerFreeVectorImages, Pixabay
  • https://poetsacademy.nl/geschiedenis-van-sunlight-zeep/
  • https://www.unilever.nl/about/who-we-are/our-history/
  • https://vuljespaarpot.nl/goedkoper-wassen-met-soda/
  • http://www.geschiedeniseindhoven.nl/artikel/767/Zeep
  • http://www.ossengal.nl/index.html
  • https://stofzuigerzen.nl/super-soda-alles-over-dit-wondermiddel

Reageer op het artikel "Vlekken verwijderen met natuurlijke zeep"

Reactie

Marjan Basten, 15-04-2014 18:03 #1
Graag zou ik van u willen weten op welke marktplaatsen de Ouderwetse Vlekkenzeep uit Grootmoederstijd wordt verkocht. Mijn schoonmoeder, die in een Verzorgingstehuis verblijft, zou graag die ouderwetse zeep weer in huis willen hebben. Als ik de woonadressen weet, met de standplaatsdagen, zou ik die voor haar kunnen gaan kopen. Ook voor medebewoonsters kan ik dan de zeep aanschaffen. Reactie infoteur, 16-04-2014
Hallo,

Het gaat dan denk ik om de sunlight zeep? Ik weet niet op welke marktplaatsen die verkocht wordt maar het is wel te bestellen op drogisterij.net

Groeten Liza

Infoteur: Liza
Laatste update: 13-07-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Reacties: 1
Schrijf mee!