InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > De badkamer poetsen: blinkende kranen,witte voegen,weg kalk!

De badkamer poetsen: blinkende kranen,witte voegen,weg kalk!

De badkamer wordt dagelijks meedere keren gebruikt door elk gezinslid. Niet verwonderlijk dat deze kamer heel wat onderhoud vraagt! Hoe houd je de kraan mooi blinkend? Hoe maak je voegen langs het bad of tussen de badkamertegels mooi wit? Wat doe je met kalk? Een aantal praktische tips voor het schoonmaken van elke badkamer! Een badkamer vergt heel wat onderhoud om ze netjes en fris te houden. We krijgen er alsmaar te maken met stof, haar, water. Daarnaast kunnen verzorgingsproducten zorgen voor restjes op de kranen, de wastafel en de spiegel. Hoe hou je de badkamer schoon, glanzend en fris?

Kalk

Een van de meest typische kwaaltjes voor de badkamer is kalkaanslag. In de winkels zijn tal van antikalkproducten te vinden, die echter soms te agressief inwerken op onze badkamermeubelen en kranen waardoor ze een matte schijn krijgen. Een efficiëntere en mildere manier om kalk te bestrijden is het gebruik van producten op basis van citroenzuur.

Tante Kaat, de bekende huishoudgoeroe, raadt aan om kalk te bestrijden met azijn en heet water, en om vervolgens autowas op het gepoetste oppervlak aan te brengen zodat het water zich minder aan het oppervlak kan vasthechten.

Kalkaanslag kan ook eenvoudigweg vermeden worden! Als de kranen na gebruik meteen worden afgedroogd met een zachte doek, zodat er geen water achterblijft, zullen kalkvlekken veel minder snel opduiken.

Spiegels

Spiegels krijgen in de badkamer vaak te lijden onder waterspatten, tandpastaspetters of ander vuil. Een spiegel terug glanzend schoon maken zonder strepen is echter geen sinecure! Toch bestaan er een aantal truukjes om de spiegel mooi schoon te krijgen. Een scheutje amoniak mengen door het poetswater helpt om vette vlekken weg te halen. Ook schoonmaken met afwasmiddel en vervolgens afdrogen met oud krantenpapier schijnt te helpen!
Ook hier kan de spiegel na het schoonmaken ingewreven worden met autowas om het aanslaan van de spiegels te verminderen.

Schimmels en vocht

De badkamer is over het algemeen een vochtige, warme ruimte. Dit is natuurlijk een broeihaard voor schimmels die ontstaan ten gevolge van vocht op de muren, de vloer of het plafond. Om dit te voorkomen is het belangrijk om de badkamer voldoende en regelmatig te verluchten! De deur of het raam mogen regelmatig blijven openstaan.
Tegenwoordig kunnen voegen ook met schimmelwerende siliconen worden opgevuld. Komt er toch schimmel op de voegen, dan kan je deze best reinigen met een speciale siliconenreiniger.

Kranen

De moderne badkamerkranen zijn ware designstukken geworden. Het is dus extra jammer om deze mat of dof te laten worden! Kranen kunnen het best gepoetst worden met een mild zeepsopje en een zachte doek. Agressieve reinigingsmiddelen moeten zoveel mogelijk vermeden worden, zodat deze de kraan niet kunnen aantasten. Aangetaste kranen krijgen een matte schijn over zich en kunnen zelfs blijvende vlekken krijgen! Een zacht en vloeibaar reinigingsmiddel is hier dus de beste keuze!

Het toilet

Ook het toilet moet regelmatig schoongemaakt worden. Dit kan het best met een goede allesreiniger en een toiletborstel. Vermijd ook hier het gebruik van te agressieve en bijtende schoonmaakmiddelen, want deze kunnen de afvoer beschadigen met lekken tot gevolg. Om hardnekkige vlekken aan te pakken kan je een mengsel van azijnzuur en heet water in de toiletpot gieten en vervolgens enkele uren laten weken.
Gerelateerde artikelen
Badkamer schoonhouden, hoe doe je dat?Badkamer schoonhouden, hoe doe je dat?Het schoonhouden van de badkamer is een klus die wekelijks moet worden uitgevoerd. Als je bovendien dagelijks de boel ee…
Goedkoop schoonmakenIs het voor jou ook zo herkenbaar? De kast met schoonmaakmiddelen puilt uit met middelen van allerlei dure merken die ee…
Schoonmaakazijn is een goedkoop en goed schoonmaakartikelSchoonmaakazijn is een goedkoop en goed schoonmaakartikelDe reclame op de televisie en in de kranten bieden ons dagelijks mogelijkheden om het huis gemakkelijk schoon te maken m…
Nieuwe ideeen badkamerDe badkamer biedt steeds meer mogelijkheden. Het bad is tegenwoordig een bubbelbad met pulserende waterstroom en ingebou…
Vervang je badkraan of douchekraanHet is goed mogelijk dat je eens je bad- of douchekraan wilt vervangen, bijvoorbeeld omdat een andere kraan mooier is of…
Bronnen en referenties
  • www.habitos.be

Reageer op het artikel "De badkamer poetsen: blinkende kranen,witte voegen,weg kalk!"

Reactie

Johan de Bruyn, 15-06-2017 13:53 #1
Destijds kocht ik bij de grote sanitair-zaak een kraantje voor de wasbak in de WC.
Onlangs wilde ik de oppervlakte onmiddellijk rond dat kraantje (op wastafel) ontkalken en legde er een keukenpapier doordrenkt met azijn rond. Na een paar uren verwijderde ik die en toen ik alles wat afveegde, ging de metaalkleur er ook af! Ik zie nu een koperen rand! Is dit normaal? Ik dacht dat de buitenkant van zo'n kraantje "gechromeerd" was…
Wat zou ik kunnen doen om dit te herstellen?

Infoteur: Juliedr
Gepubliceerd: 22-05-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Reacties: 1
Schrijf mee!