InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Stoomreiniger om vloeren, tegels en sanitair schoon te maken

Stoomreiniger om vloeren, tegels en sanitair schoon te maken

Stoomreiniger om vloeren, tegels en sanitair schoon te maken Een stoomreiniger is een handig apparaat waarmee je snel je huis grondig kunt reinigen. Wie eenmaal met de stoomreiniger heeft gewerkt zal enthousiast zijn. Het is een gemakkelijk apparaat en je hebt geen schoonmaakmiddelen meer nodig voor de vloer. Stoom doet het werk. Niet alleen de vloeren maar ook tegelwerk en sanitair wordt goed schoon met de stoomreiniger. Er zijn ook kleinere stoomreinigers voor de ramen en deze krijg je dan ook streeploos schoon.

De stoomreiniger

De stoomreiniger is een apparaat dat werkt op hete stoom. Let op: het apparaat vervangt de stofzuiger niet zoals vaak gedacht wordt! Het heeft n.l. geen zuigkracht maar doodt alle bacteriën door de stoom. Daarom is het verstandig de vloeren eerst te zuigen voor het grove vuil en daarna werk je met de stoomreiniger. Als men kiest voor de aanschaf van een stoomreiniger dan is het wel belangrijk om goed van te voren te bedenken waarvoor je het apparaat gaat gebruiken. Bij grote tegelvloeren bijv. is een wat groter waterreservoir belangrijk en een grote werkdruk. Te denken valt aan 3 tot 4 bar.

Wat maak je schoon met stoomreinigers

  • tegelvloeren en plavuizen
  • wandtegels
  • deuren
  • parket en laminaatvloeren
  • ramen zemen
  • spiegels en sanitair
  • kleding en matrassen

Vloeren en plavuizen

Bij plavuizen is het bijzonder handig dat er een aparte sproeier bij is waarmee je de voegen schoon kunt maken. Moet men het apparaat zowel op de boven als de benedenverdieping gebruiken dan is het gewicht ook belangrijk. Het moet dan weer niet te zwaar zijn om te tillen. De wandtegels in de keuken zijn in een ommezien schoon. Een kleine ronde borstel kan aangekoppeld worden om de kalkplekken rond kranen schoon te maken. Ook de keukenkastjes kunnen worden meegenomen. Bad en douche kunnen mooi schoon gemaakt worden en kalkvlekken verdwijnen. Daarnaast kunnen ook de ramen snel en streeploos worden gezeemd. Hierbij dient men wel op te passen dat de ramen niet te koud zijn, zoals bijvoorbeeld in de winter want dan kunnen ze springen. Daarom eerst voorzichtig wat stoom op de ramen doen op een afstand van ongeveer 20 cm. Het matras kan worden opgefrist (belangrijk tegen de huismijt). Ook kleding zoals een colbert kan een beurt krijgen.

Sanitair

Voordeel van een stoomreiniger is dat men geen schoonmaakmiddelen meer hoeft te gebruiken en dat je een vertrek in een keer helemaal hygiënisch schoon maakt. Ook deuren, plinten, bankstel zijn weer als nieuw. Een goede stoomreiniger kost tussen de 200 en 500 euro. (Laatste zijn wel echt voor hele grote oppervlakten). Bij sommige stoomreinigers wordt een stoomstrijkijzer bijgeleverd, wat heel handig kan zijn. Met de stoomreiniger maak je ook heel gemakkelijk het sanitair schoon.

Welke merken stoomreiniger zijn bekend?

De grootste sortering in stoomreinigers wordt geleverd door Kaercher . Dit is niet verwonderlijk gezien hun jarenlange ervaring met hogedrukreinigers. Maar ook goede merken zijn:
  • Nilfisk, lange traditie in stofzuigers
  • Bosch
  • Philips
  • Bestron
  • Princess (wat voordeliger maar met minder kracht.

Schoonmaak in de jaren vijftig

Er werd nog echt ouderwets grote schoonmaak gehouden. Deze moest met Pasen helemaal klaar zijn en dan werd ook de kachel niet meer gestookt. Immers, met de kolen of het hout wat velen gebruikten zou alles weer zwart worden.
De schoonmaak begon heel langzaam als de eerste sneeuwklokjes boven de grond kwamen.

Kasten, kledingkasten en bestekladen

Er werd een begin gemaakt met het leeghalen van de kasten. Alle serviesgoed en glaswerk werd afgewassen. De kast werd van binnen goed schoongemaakt en dan werd er nieuw kastpapier op gelegd. Daarna werden er kleine randjes met een kantpatroon tegen gehangen en dan kon alles weer schoon de kast in. Zo ging het ook met de keukenkastjes. Alles werd eruit gehaald en schoongemaakt. Ook de bestekladen kregen een beurt. Vervolgens als het weer al wat beter werd dan ging alle kleding naar buiten.

kleding en beddengoed

Zorgvuldig werd nagezien of er iets kapot was of vernieuwd moest worden en dan werd de kleding een hele dag gelucht. Het echte wintergoed werd gewassen en opgeborgen. Zomergoed kwam langzaam tevoorschijn en met Pasen kreeg je dan iets nieuws erbij voor de zomer. Wanneer dat klaar was dan begon men met de bovenverdieping. Alle bedden gingen naar buiten. Beddengoed werd gewassen of geklopt en ook hier werd nagezien of er nog zaken hersteld moesten worden. Ieder jaar werd er één slaapkamer opnieuw behangen. Dat betekende oude behang eraf. Plafond witten en nieuw behang erop. Ramen en houtwerk werden grondig gereinigd. Daarna werd de slaapkamer weer schoon ingeruimd. Badkamers waren er nog nauwelijks en als deze er wel was dan werd een grote beurt gegeven.

Woonkamer, keuken en kelder

Vervolgens begon men aan de woonkamer. Ook hier moest iedere paar jaar opnieuw behangen worden, dit was sterk afhankelijk van het aantal rokende mensen in de familie. Wederom het plafond eerst ofwel witten maar anders dan toch zeker goed vochtig afnemen met water met ammoniak. Alle meubels werden buiten gezet en opnieuw in de was gezet. Vloerbedekking werd met water en azijn weer opgefrist. Alle houtwerk werd afgenomen en de ramen gezeemd. Daarna kwam de keuken aan de beurt die ieder jaar een beurt kreeg met de witkwast. Had men een kelder, dan was er nog een grote extra klus want deze moest ook worden leeggehaald. De laatste weck groenten werd opgegeten en de weckpotten allen schoongemaakt. De kelder kreeg ook weer nieuw papier op de planken en keurige randjes en werd geheel gewit. Alles werd weer klaargemaakt voor de nieuwe oogst in de zomer.

Vaak gingen buurvrouwen of familieleden elkaar helpen bij de grote schoonmaak. Deze duurde ongeveer 14 dagen of drie weken afhankelijk van de afspraken met de schilder en behanger.

Waarom kennen we geen grote schoonmaak meer

De grote traditionele schoonmaak is niet meer nodig. Redenen hiervoor zijn:
  • andere tradities
  • andere materialen
  • meer apparaten die werk lichter maken

Mensen zijn in het algemeen veel minder traditioneel geworden. Men is van mening dat wanneer alles regelmatig wordt bijgehouden de grote schoonmaak niet meer zo nodig is. Maar belangrijk is vooral dat we hele andere materialen gekregen hebben. Meubels hoeven niet meer in de was. De vloerbedekking in huizen is veelal vervangen door plavuizen of laminaat of parket. De bedden zijn gemaakt van ander materiaal wat minder stof geeft. Veel mensen hebben centrale verwarming wat veel minder vuil geeft dan de oude kachels van vroeger en er wordt aanzienlijk minder gerookt. We zijn gezegend met een wasmachine, droger en een vaatwasser.

Daarnaast is ook de cultuur veranderd. Huishoudelijk werk is niet meer zo sterk bepalend voor de status van de vrouw die vroeger haar voldoening haalde uit de huishouding. Vaak werken nu beide partners en is er een verdeling bij de huishoudelijke taken.

Er is in de afgelopen zestig jaar wel heel erg veel veranderd op het gebied van schoonmaak en reiniging. We mogen ons gelukkig prijzen dat de nieuwe apparaten ons veel werk uit handen nemen, zodat we voldoende tijd over hebben voor leuke dingen. Misschien als je de veranderingen bewust hebt meegemaakt dan sta je nog wel eens vaker stil bij hoe het was en kunt je verheugd zijn over de luxe die we nu hebben.
Gerelateerde artikelen
Schoonmaken met stoomreinigers van RobbySchoonmaken met stoomreinigers van RobbyDe stoomreiniger wint aan populariteit in Nederlandse huishoudens. Niet zo verwonderlijk, want reinigen met stoom werkt…
Alles schoon met een stoomreinigerAlles schoon met een stoomreinigerMet een stoomreiniger kun je de meeste moeilijke schoonmaakklussen in relatief korte tijd klaren, en dat zonder veel eig…
Stoomreiniger kopen: Waar moet je op letten bij de aanschaf?Een stoomreiniger heeft enorm veel voordelen ten opzichte van een traditionele stofzuiger, wanneer het gaat om reiniging…
De efficiente huisvrouw / -man: vloerenHet huishouden is een noodzakelijk kwaad. Vrijwel niemand beleeft er echt plezier aan en de meesten onder ons willen het…
Een schone en aangename tuinTuinen zijn gemakkelijk op te ruimen en schoon te maken. Onderhoud tuingereedschap en tuinmeubels goed zodat je ze niet…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Stoomreiniger om vloeren, tegels en sanitair schoon te maken"

Reactie

Mw Reisiger, 08-11-2012 11:53 #1
Ik heb de stoomreiniger van mijn schoonmoeder gekregen, zij wist er geen raad mee en ik idem dito, blijkt nu. Ik vraag me af waar het vuil blijft. Het lost niet op dus moet ik alsnog alles na gaan poetsen. Nu moet ik wel zeggen dat ik achterstallig zeep en kalk heb gekregen op bepaalde plekken in de douche cabine, dit gaat er echt niet af? Moeten er misschien ook doekjes bij zijn, ik heb een mondstuk voor de vloer waar een doekje omheen zit, maar om die kleinere niet. Het is alleen stomen, dus niet zuigen, maar kan ik er dan wel een bank afnemen of matrassen? dan worden deze toch helemaal vochtig, en krijg ik dan geen vochtkringen daar waar het vuil zich ophoopt? En ik hoor mensen ook over ramen spreken maar dat kan dan toch ook alleen als hij zuigt, en is dit niet kwalijk voor je lak?.
Ik zou graag aan willen sluiten bij de enthousiastelingen maar vooralsnog zie te veel beren op de weg. Het merk is Quigg made in Italy Reactie infoteur, 08-11-2012
Beste Mevr. Reisiger,

Wat jammer dat Uw schoonmoeder geen raad heeft geweten met de stoomreiniger. Het scheelt u bijna een werkster want schoonmaken gaat echt goed met dit apparaat. Het vuil zet zich vast aan de doek waarmee U schoon maakt. Er zitten wel doekjes bij maar die zijn al snel onvoldoende. Ik gebruik zelf oude handdoeken die ik kapot knip en ook wel washandjes voor het kleine mondstuk. Door de grote hitte van méér dan 100 graden zullen bacteriën in een matras doden. Over het algemeen ontstaan ook geen vochtkringen. Vooral ramen zemen gaat erg goed omdat er hete stoom tegen het raam komt en U dan met de wisser dit weg haalt. U zult versteld staan hoeveel vuil er dan af komt druipen wat u zo weg kunt nemen. Het mondstuk niet helemaal tegen het raam houden maar ongeveer 5 cm. er vanaf houden zodat het glas niet springt. Wel oppassen voor kunststof want dat kan niet tegen de hoge temperaturen.! Zelf maak ik ook de afzuigkap en de tegels in huis schoon met de reiniger. Ik moet wel zeggen dat het strijkijzer wat er bij mij werd bijgeleverd niet aan mijn verwachtingen voldoet omdat ik iedere keer het hele spul moet inschakelen en dat vind ik teveel werk. Dus ik gebruik mijn oude strijkijzer.
Ik wens U echt veel plezier met Uw stoomreiniger. Met vriendelijke groet,
Celientje1.

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 29-06-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Reacties: 1
Schrijf mee!