InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Een donsdeken of een synthetisch dekbed?

Een donsdeken of een synthetisch dekbed?

Een donsdeken of een synthetisch dekbed? Bij de aankoop van een dekbed staat u voor een belangrijke keuze: wordt het een synthetisch dekbed of is een echte donsdeken beter? Het antwoord op de vraag hangt af van allerlei factoren. We zetten ze voor u op een rijtje.

Donsdeken

Een echte donsdeken is gevuld met veren en dons van eenden en ganzen. De meeste mensen slapen beter onder een donsdeken. Hij is zacht, licht en comfortabel en valt soepel rond uw lichaam. Omdat hij een natuurlijke vulling heeft, kan hij ook “ademen”. Daardoor houdt de deken u warm in de winter en koel in de zomer. Hij absorbeert vocht en geeft dat vocht weer vrij bij het luchten. Een donsdeken is duurder dan een synthetisch deken, maar hij gaat dan ook 20 à 30 jaar mee, als hij goed wordt verzorgd. U kunt een donsdeken niet zelf wassen, maar dat is ook niet nodig. U hoeft hem enkel regelmatig te luchten en af en toe professioneel te laten reinigen.

Als u zich een donsdeken aanschaft, moet u op het donsgehalte letten. Hoe hoger dat is, hoe beter, want hoe meer dons, hoe beter de kwaliteit en hoe duurzamer de deken is. Het donsgehalte ligt meestal tussen 15 en 95%. Dons is lichter, zachter en biedt een betere isolatie dan veren. Veren zijn dan weer steviger.

Ook het soort veren en dons maakt een verschil: eendenveren en –dons zijn zwaarder en goedkoper, ganzenveren en –dons hebben meer volume en zijn duurder.

Synthetische dekbedden

Veel mensen denken dat synthetische dekbedden kouder en minder doeltreffend zijn dan donsdekens, maar dat is een misverstand. De vulling van synthetische dekbedden is gemaakt van polyester, bv. microvezels, en dat is net zoals de vulling van een donsdeken zeer licht en zacht. Synthetische dekbedden zijn lichter dan donsdekens.

Synthetische dekbedden zijn minder duur, maar gaan ook minder lang mee: zo’n 10 jaar.

Het grote voordeel van synthetische dekbedden is dat ze praktischer zijn. Ze mogen in de wasmachine en soms in de droger en kunnen worden behandeld met middelen tegen bacteriën en microben. Dat is vooral goed nieuws voor mensen die aan een allergie lijden (bv. huisstofmijt) of die last hebben van astma of eczeem.

Voor wie aan een allergie lijdt

Als u aan een allergie lijdt, hoeft u donsdekens niet meteen af te schrijven. Het gebeurt maar zelden dat iemand allergisch is aan veren en dons. Meestal is het stof en het vuil dat zich in de donsdeken verzamelt de oorzaak van allergische reacties. Kies dus voor een donsdeken van zuivere ganzenveren en –dons van goede kwaliteit, met een sterke hoes.

Ook wie allergisch is aan huisstofmijt, kan onder een donsdeken slapen. Donsdekens met het “nomite”-label werden in de fabriek behandeld tegen huisstofmijt.

Synthetische dekbedden zijn dan weer gemakkelijker te onderhouden en dat is vaak een doorslaggevende factor in de keuze voor synthetisch. U kunt ze vaak wassen en zelfs behandelen tegen bacteriën en microben. Er bestaan ook speciale anti-allergische dekbedden.

Andere natuurlijke vullingen

Ten slotte willen we ook nog even wijzen op een minder gekende mogelijkheid, naast dons en synthetische vullingen. U kunt namelijk ook kiezen voor andere natuurlijke vullingen dan dons. Er zijn natuurlijke dekbedden te koop die gevuld zijn met wol, katoen, wildzijde, kameelharen, kasjmier, maïsvezel… Die vullingen hebben elke hun eigen specifieke voor- en nadelen. Vraag dus meer informatie in uw winkel.
© 2011 - 2019 Schrijver1, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Huisstofmijt in huisHuisstofmijt in huisDe huisstofmijt komt, zoals de naam al doet vermoeden, in stof voor. De huisstofmijt leeft van organisch materiaal. Het…
Dekbed kiezen nog niet zo eenvoudigDekbed kiezen nog niet zo eenvoudigEen dekbed kopen lijkt een simpele zaak. Maar wie er een gaat uitzoeken merkt al gauw dat er zeer veel verschillende dek…
Vochtig huis en de gezondheidVochtig huis en de gezondheidMensen die in een vochtige woning verblijven, hebben ongeveer 25 procent meer gezondheidsklachten dan andere woningen. H…
Huisstofmijt bestrijdenHuisstofmijt bestrijdenDe huisstofmijt is een piepklein beestje dat overal voorkomt: zowel binnen als buiten. Huisstofmijt is verantwoordelijk…
Dekbedden in alle soorten en matenHet dekbed wint het al enige tijd van de dekens, alleen in de zomer vinden we toch nog vaak dat het laken meer voor ons…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een donsdeken of een synthetisch dekbed?"

Reacties

Edo, 10-04-2015 23:53 #2
Fijn zoveel informatie om de keuze van dekbed te bepalen, maar ik mis de informatie over hoe men kan weten of controleren dat de veren- en donsvullingen van "nette" farms komen, m.a.w. Hoe kan de consument weten of er ganzen-, eenden- en kippenveren zonder gruwelijk dierenleed gebruikt is. Voor ons gezin zou dat uiteindelijk doorslaggevend zijn in onze keuze. Temeer omdat andere vullingen tegenwoordig net zo goed, dan niet beter zijn. Het zou veel toevoegen aan de informatie hoe dit te controleren is.

E., 07-04-2015 09:29 #1
Een dekbed 100% polyester of texelse schapenwol wat is beter voor eczeem?

Infoteur: Schrijver1
Gepubliceerd: 28-03-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Reacties: 2
Schrijf mee!