InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Alles schoon met een stoomreiniger

Alles schoon met een stoomreiniger

Alles schoon met een stoomreiniger Met een stoomreiniger kun je de meeste moeilijke schoonmaakklussen in relatief korte tijd klaren, en dat zonder veel eigen inspanning. Je kunt een stoomreiniger overal in huis gebruiken, maar hij is ook uitermate geschikt voor schoonmaakwerkzaamheden buiten en in de garage of berging. Met extra hulpstukken is een stoomreiniger ook geschikt te maken als terrasreinger.

Hoe werkt een stoomreiniger

Een stoomreiniger heeft alleen water en stroom nodig om zijn werk te doen. Een aantal kenmerken van reinigen met stoom zijn:
  • Omdat je geen schoonmaakmiddelen of andere chemische middelen hoeft te gebruiken, is dit dus een uiterst milieuvriendelijke manier van reinigen.
  • Door de hoge temperatuur die het water c.q. de stoom heeft, krijg je alles goed schoon en worden veel bacteriën gedood.
  • Daarnaast laat stoom ook geen resten achter op het schoongemaakte oppervlak, hetgeen bij het gebruik van schoonmaakmiddelen nogal eens gebeurt. Doordat restjes van schoonmaakmiddelen achterblijven, zal nieuw vuil zich ook weer eerder hechten aan het schoongemaakte oppervlak.
  • Daarnaast heeft schoonmaken met stoom nog een prettig voordeel, namelijk het feit dat stoom ontgeurend werkt.
  • Door het gebruik van stoom worden olie, kalk, vet en ander vuil grondig losgeweekt en kun je deze vuiligheden gewoon met een doek verwijderen.

Waarvoor kun je de stoomreiniger gebruiken

Met een stoomreiniger kun je bijna alles reinigen, want hij is te gebruiken om de volgende oppervlaktes ofwel materialen schoon te maken:
  • Sanitair en sanitaire ruimte.
  • Ramen, deuren, kozijnen.
  • Alle vloeren en vloerbedekkingen.
  • Gladde wanden.
  • Meubilair.
  • Matrassen en dekbedden.
  • Sieraden.
  • Het fornuis.
  • Gordijnen.
  • Ook kun je met een stoomreiniger behang afstomen wanneer je dit moet verwijderen.

Eigenschappen van een stoomreiniger

Wanneer je een stoomreiniger gaat kopen, dan is er keuze uit vele modellen en uitvoeringen met ieder hun specifieke eigenschappen. Hierbij kun je denken aan onder meer de volgende aspecten.

Formaat

Er zijn qua uitvoering en formaat diverse soorten stoomreinigers, zoals kleine draagbare stoomreinigers en zeer compacte uitvoeringen, maar ook modellen ter grootte van een stofzuiger. Een kleine stoomreiniger is bij veel klussen handiger in het gebruik, maar het kost dan wel veel tijd wanneer je bijvoorbeeld grotere vloeroppervlaktes wilt reinigen.

Inhoud reservoir

De inhoud van het reservoir van de stoomreiniger bepaalt hoe lang je met een vol reservoir kunt stomen, maar ook hoe lang het duurt totdat de stoom de gewenste temperatuur bereikt.

Vermogen

Het vermogen van een stoomreiniger bepaalt mede hoe snel het stoom op temperatuur is en de intensiteit van het reinigen.

Accessoires voor een stoomreiniger

Voor een stoomreiniger zijn heel wat accessoires verkrijgbaar. Soms wordt een aantal meegeleverd, maar de meeste accessoires kun je ook los kopen. Let er altijd op welke accessoires meegeleverd worden en of deze belangrijk voor je zijn, want je betaalt uiteindelijk toch bij aanschaf meer voor een apparaat met accessoires. De volgende accessoires kunnen bij een stoomreiniger gebruikt worden:
  • Een driehoekborstel.
  • Een opzetstuk voor het afstomen van behang.
  • Een ramenwas opzetstuk.
  • Een trekker.
  • Een vloerborstel.

Merken en prijzen van stoomreinigers

Er zijn diverse merken stoomreinigers verkrijgbaar, zoals Philips, Royal, Karcher en Aigger. Voor een bedrag tussen de 50 en 100 euro heb je een goede stoomreiniger in huis.

Een hogedrukreiniger als alternatief voor de stoomreiniger?

Met een hogedrukreiniger maak je oppervlaktes schoon doordat er met grote kracht water op gespoten wordt. Hierdoor is de hogedrukreiniger niet zo geschikt voor gebruik in huis, maar voor schoonmaakwerkzaamheden buiten, zoals de tuin, het terras, de oprit of garage is deze uitermate goed geschikt. Overigens is het erg handig wanneer je een exemplaar met wieltjes hebt, omdat je anders de hele tijd een zware hogedrukreiniger moet optillen en verplaatsen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Stoomreiniger kopen: Waar moet je op letten bij de aanschaf?Een stoomreiniger heeft enorm veel voordelen ten opzichte van een traditionele stofzuiger, wanneer het gaat om reiniging…
Schoonmaken met stoomreinigers van RobbySchoonmaken met stoomreinigers van RobbyDe stoomreiniger wint aan populariteit in Nederlandse huishoudens. Niet zo verwonderlijk, want reinigen met stoom werkt…
Het gemak van een hogedrukreiniger, maar er zijn ook nadelenDe hogedrukreiniger kan voor verschillende situaties in worden gezet. Het gaat er in ieder geval om dat je iets gaat rei…
Schoonmaken van een vieze magnetronSchoonmaken van een vieze magnetronEen magntron is gemakkelijk te reinigen, met citroen en water, maar ook met blokjes voor een vaatwasmachine. Als je magn…
Je matras schoonmaken, reinigen, desinfecteren & onderhoudenJe matras schoonmaken, reinigen, desinfecteren & onderhoudenWe maken er gebruiken het dagelijks om op te slapen; het matras. Omdat we graag slapen op een schoon bed, wassen we onze…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Alles schoon met een stoomreiniger"

Reactie

Elize, 23-03-2010 17:19 #1
Terwijl ik dit aan het lezen ben, vraag ik me af of je last heb van de stoom als je bezig bent en een andere vraag: Is het echt handig om er ramen mee te wassen? Daar zou ik hem ook voor willen gebruiken.

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 10-05-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Special: Kleine witgoed
Reacties: 1
Schrijf mee!