InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Milieuvriendelijk wassen met de ecowasbal

Milieuvriendelijk wassen met de ecowasbal

Milieuvriendelijk wassen met de ecowasbal De ecowasbal kan samen met de vuile was in de wasmachine. De bal is gemaakt van recyclebaar materiaal, met een vulling van keramische balletjes. De balletjes, in de ecowasbal, weken het vuil los en zorgen daarmee voor een optimaal wasresultaat. Er is weinig tot geen wasmiddel meer nodig. Bij sterk vervuild wasgoed en vlekken is het gebruik van een wasmiddel of vlekkenmiddel aan te raden. Het gebruik van een ecowasbal vermindert de kans op huidallergie. Textiel blijft kleurecht, zacht en elastisch. Een ecowasbal gaat ongeveer 1000 wasbeurten mee.

Het wassen van textiel met wasmiddel

Textiel moet worden gewassen om vuil te verwijderen. Een wasmiddel weekt het vuil los tijdens het wasproces en houdt het zwevend. Het vuil wordt met het sop afgevoerd en het wasgoed blijft schoon achter.
Textiel kan worden bevuild door verschillende soorten vuil:
  • Vuil dat oplosbaar is in water (suiker en zout)
  • Onoplosbaar vuil (modder, roet)
  • Bleekgevoelige vlekken (koffie, thee, wijn, vruchtensappen)
  • Enzymgevoelige vlekken (babyvoeding)
  • Vetvlekken (olie, saus, huidvet)

Wasmiddelen bestaan uit meerdere bestanddelen, die de verschillende soorten vlekken kunnen verwijderen. Een goed wasresultaat bereik je niet alleen door het gebruik van een wasmiddel. De temperatuur van het water, de duur van het programma en de draaiende bewegingen van de wastrommel zijn ook van belang.

De werking van de ecowasbal

De ecowasbal is gemaakt van polipropyleen. Dit is een milieuvriendelijke en recyclebare kunststof. De bal is gevuld met kleine keramische balletjes. Als deze in contact komen met water dan ontstaan er hydroxylionen. Deze zouden dezelfde werking hebben als een wasmiddel, namelijk het verminderen van oppervlaktespanning in het water. Water zou zo beter in het wasgoed kunnen dringen. Samen met het wasmiddel weken ze het vuil los van de vezels. Het wasresultaat zou net zo goed moeten zijn als bij het wassen met alleen wasmiddel. Er is geen wetenschappelijk bewijs voor de werking van de ecowasbal.

Het gebruik

De wasbal vermindert de kans op huidallergie omdat er geen, of maar weinig wasmiddel wordt gebruikt. De ecowasbal bevat geen chloor of optische witmakers. Textiel blijft zacht, kleurecht en elastisch. De wasbal is te gebruiken tot een temperatuur van 60 graden. De ecowasbal gaat ongeveer 1000 wasbeurten mee, wat neerkomt op een gebruik van ongeveer vier jaar. Omdat er veel minder wasmiddel nodig is bespaart het behoorlijk wat geld. Het is ook beter voor het milieu omdat er minder wasmiddel in het oppervlaktewater belandt.

Vlekken verwijderen

Zowel de ecowasbal als een wasmiddel verwijderen vuil allebei even goed. Vlekken die worden veroorzaakt door roet en olijfolie worden beter verwijderd door wasmiddel. Andere vlekken zoals zwarte bessensap en johannesbroodpitmeel (babyvoeding) worden beter verwijderd door de ecowasbal.

Kleurbehoud en het krimpen van textiel

Op het vasthouden van kleur in de textiel scoort de ecowasbal beter dan het wasmiddel. Met de ecowasbal krimpt textiel minder dan bij het gebruik van wasmiddel.

Sterkte van textiel en pluisvorming

De sterkte van textiel wordt bij gebruik van de ecowasbal heel iets beter behouden. De pluisvorming op textiel is bij het wassen met de ecowasbal of met het wasmiddel gelijk

Gebruiksaanwijzing

  • De ecowasbal kan tussen de was in de wasmachine worden gelegd. Meet 15 ml wasmiddel met een maatbekertje af en doe dit in het zeepbakje.
  • Kies het gewenste wasprogramma. Het ecowasprogramma verdient hierbij de voorkeur omdat je hiermee bespaart op stroom en water terwijl het wasresultaat hetzelfde blijft.
  • Bij moeilijk verwijderbare vlekken kun je een vlekkenverwijderaar gebruiken. Lees voor het gebruik eerst het wasvoorschrift.
  • De ecowasbal kan gebruikt worden tot een temperatuur van 60 graden en is geschikt voor alle textielsoorten met uitzondering van kwetsbare stoffen zoals wol en zijde.
Gerelateerde artikelen
Hoe doe je de was?In bijna elk huishouden staat een wasmachine. En die wasmachine wordt in de meeste huishoudens meerdere keren per week g…
Vlekken verwijderen met natuurlijke zeepVlekken verwijderen met natuurlijke zeepZitten er vlekken in je kleren, of heb je erg vuil wasgoed? Was je wasgoed dan eens met ossengalzeep, groene zeep of Sun…
Wassen zonder wasmiddel: kan dat?Wassen zonder wasmiddel: kan dat?Er zijn tegenwoordig diverse producten op de markt waarmee we onze was zonder wasmiddel of met maar heel weinig wasmidde…
Zwarte strepen en vlekken in/op de was; wat kan het zijn?Zwarte strepen en vlekken in/op de was; wat kan het zijn?Tijdens het wassen van lichte kleding verschijnen zwarte strepen op je was; wat kan dit zijn? Zwarte strepen op je wasgo…
Waterpomp van wasmachineWaterpomp van wasmachineBijna dagelijks staat de wasmachine in veel huishoudens te draaien en eigenlijk kunnen we ook niet meer zonder. Maar som…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bierfritze / Pixabay
  • https://ecowijs.nl/de-eco-wasbal-voor-goedkoper-en-milieuvriendelijker-wassen/
  • https://www.lekkerinhetleven.nl/thuis/wassen/artikel/wat-doen-al-die-ingredienten-in-een-wasmiddel
  • https://kennisbank.ofed.nl/extra-info/wasmiddelen
  • https://www.alkalinewater.nl/water-ionisator.html
  • http://lifehacking.nl/productiviteit-tips/goedkoper-en-milieuvriendelijker-je-was-doen/

Reageer op het artikel "Milieuvriendelijk wassen met de ecowasbal"

Infoteur: Liza
Laatste update: 18-03-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!