InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Tips voor het schoonmaken van het toilet

Tips voor het schoonmaken van het toilet

Niemand maakt graag het toilet schoon. Veel mensen zijn "bang" voor de geurtjes, spettertjes en restjes die ze mogelijk kunnen tegenkomen. Als men het toilet regelmatig schoonmaakt valt het over het algemeen wel mee met de viezigheid. Maar leuk zal het nooit worden. Maar wat is nou de beste manier om het toilet schoon te maken? Een paar huishoudelijke tips...

Schoonmaken algemeen

Ons toilet is op zich niet de schoonste plaats in huis, daarom is het raadzaam om tijdens het schoonmaken geen bacteriën te verplaatsen. Het is dus niet verstandig om eerst de pot schoon te maken en daarna het wasbakje. Het is erg belangrijk om voor het reinigen van de wc een apart doekje te gebruiken, gebruik dus niet hetzelfde schoonmaakdoekje die men ook gebruikt om bijvoorbeeld de keukenkastjes mee af te nemen! Het toilet schoonmaken betekent niet alleen de pot schoonmaken maar ook de muren, deur, vloer, borstel en eventueel een spuitbus of decoratiemateriaal. Een toilet moet ongeveer twee keer per week schoongemaakt worden. Maar de frequentie hangt voornamelijk af van het aantal gezinsleden en of er kleine kinderen in het gezin aanwezig zijn. Des te groter een gezin en hoe jonger de kinderen, des te vaker dient het toilet schoongemaakt te worden.

Veiligheid

Voor u begint met schoonmaken, denk aan uw eigen veiligheid. Tijdens het schoonmaken komt u namelijk in aanraking met chemische stoffen en (schadelijke) bacteriën. Neem daarom de volgende maatregelen:
  • Draag waterdichte huishoudhandschoenen
  • Niet eten
  • Niet drinken
  • Niet roken

De volgorde

Erg belangrijk is de volgorde van het schoonmaken, begin met het plafond door met een plumeau stof en spinrag te verwijderen.
Vervolgens is het de bedoeling om te beginnen met de datgene waar normaal gesproken de minste aantal bacteriën op zitten.
Voor de omgeving geldt:
  • Lamp
  • Decoratie materiaal
  • Wasbak
  • Deur, slot en klink
  • Lichtknopje
  • Luchtverfrissers
  • Muren
  • Leidingen

Voor het toilet geldt:
  • Spoelbak
  • Bovenkant deksel
  • Onderkant deksel
  • Bovenkant bril
  • Onderkant bril
  • Rand van het toilet
  • "Voet" van het toilet

Ten slotte nog "even" de vloer dweilen en dan is uw toilet helemaal keurig schoon.

Reinigingsmiddelen

Om uw wc en omgeving te reinigen kunt u gebruik maken van een allesreiniger. In de supermarkt zijn veel verschillende merken te koop met allerlei frisse geuren. U kunt ook gebruik maken van groene zeep, dit is net zo effectief en veel goedkoper dan overige reinigingsmiddelen. Wilt u milieuvriendelijk poetsen? Kies dan een sanitairreiniger met een Ecolabel. Wilt u af en toe toch gebruik maken van een desinfecterend middel? Dan is een "dettol oplossing" een goede optie.
Voor de binnenkant van het toilet is het mogelijk om chloor te gebruiken, helaas is dit niet goed voor het milieu. Tegenwoordig zijn er goede alternatieven te verkrijgen zoals zuurstofbleekmiddel, dit is een stuk milieuvriendelijker dan een chlooroplossing.
Gebruik niet meer schoonmaakmiddel dan nodig is. Soms giet men een forse scheut in een emmer water terwijl een dopje vol meer dan genoeg is. Dit geldt ook voor bleekmiddel, een klein beetje onder de wc-rand is meer dan voldoende.

Hardnekkig vuil verwijderen

Kalkaanslag verwijderen

Doordat er elke dag vele liters water door het toilet worden gespoelt, kan er zich gemakkelijk kalk gaan afzetten in de pot. Om dit te verwijderen is het mogelijk om een speciale wc-reiniger te kopen met anti-kalk. Maar er is ook een goedkopere alternatief:
Leg op de plaatsen met kalkaanslag wc-papiertjes die doordrenkt zijn met schoonmaakazijn, laat dit vervolgens één tot twee uur inwerken. Nadien kunt u het toilet gewoon doorspoelen. Bij erg hardnekkige kalkaanslag is het misschien nodig om de behandeling te herhalen. Pas wel op dat u niet te veel wc-papier gebruikt, dit kan verstoppingen veroorzaken.

Aangekoekt vuil

Eén van de ergste dingen die men in het toilet kan aantreffen is aangekoekt vuil. De beste methode om dit aan te pakken is met heet water, (vloeibaar)schuurmiddel en de wc-borstel.

Vuil onder de waterspiegel

Soms is de pot zelf goed schoon te krijgen maar blijft het gedeelte onder het water smerig. In zo'n geval kunt u een kunstgebitreiniger in tabletvorm of een vaatwastablet in de pot (in het water) gooien en een nacht goed laten inwerken.

Pas op

Gebruik geen reinigingsmiddelen door elkaar heen en ga absoluut niet zelf mengen! Reinigingsmiddelen bevatten allemaal stuk voor stuk chemische stoffen die gevaarlijke explosieve en/of giftige gassen kunnen ontwikkelen als ze met elkaar in aanraking komen. Vooral chloor staat hier bekend om: door chloor met zeep of met urine te mengen ontstaat het giftige chloorgas! Spoel dus altijd na iedere schoonmaakbeurt uw toilet door.

Wc-borstel

Een wc-borstel begint er op den duur een beetje vies uit te zien, soms blijven er zelfs wat restjes in hangen. Men heeft dan al gauw de neiging om een nieuw exemplaar te kopen maar schoonmaken is veel beter en goedkoper. De wc-borstel een nacht lang in de pot laten staan met wat bleekwater, doet wonderen. Gebruikt u geen chloor in uw toilet door bijvoorbeeld een septic-tank? Plaats de borstel dan gedurende zo'n acht uren in een emmer met een chlooroplossing. Wilt u helemaal geen gebruik maken van chloor? Door wat anti-kalk op de borstelharen te spuiten worden ze weer mooi wit.

Luchtverfrissers

Wat is er nou fijner dan een toilet binnen te stappen die heerlijk ruikt? Het geeft een heerlijk schoon en fris gevoel maar toch zijn luchtverfrissers niet altijd even goed voor gezondheid en milieu. Meestal zijn het synthetische stoffen waarvan eventuele bijwerkingen nog niet bekend of zelfs nog niet onderzocht zijn. Men kan eenvoudig zelf lekkere luchtverfrissers maken: Denk bijvoorbeeld aan een sinaasappel of citroen met kruidnagels er in gestoken. Maar ook lavendel in droogboeketjes of geurzakjes verspreiden een heerlijke frisse geur. Maar een raampje openzetten geeft natuurlijk ook een heerlijk fris effect.
© 2010 - 2019 El-ja, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Goedkoop schoonmakenIs het voor jou ook zo herkenbaar? De kast met schoonmaakmiddelen puilt uit met middelen van allerlei dure merken die ee…
Badkamer schoonhouden, hoe doe je dat?Badkamer schoonhouden, hoe doe je dat?Het schoonhouden van de badkamer is een klus die wekelijks moet worden uitgevoerd. Als je bovendien dagelijks de boel ee…
Uggs schoonmaken, hoe doe je dat?Het schoonmaken van Uggs is niet ingewikkeld. In vijf eenvoudige stappen kun je de laarzen er weer als nieuw uit laten z…
Schoonmaken van het toilet, hoe doe je dat?Schoonmaken van het toilet, hoe doe je dat?Het toilet wordt veel gebruikt en kan een grote hoeveelheid bacteriën herbergen. Zeker als er meerdere mensen in huis ge…
De badkamer poetsen: blinkende kranen,witte voegen,weg kalk!De badkamer wordt dagelijks meedere keren gebruikt door elk gezinslid. Niet verwonderlijk dat deze kamer heel wat onderh…
Bronnen en referenties
  • Milieucentraal.nl

Reageer op het artikel "Tips voor het schoonmaken van het toilet"

Reacties

Tio Huisman, 27-02-2016 19:28 #2
Er is overal een schoonmaakmiddel voor. Voor de vloer en de ramen en de kramen en het toilet. Een schoonmaakmiddel is eigenlijk wel genoeg met schuurmiddel voor de wasbak en de tegeltjes van de douche en het toilet kranen wasbak. Voor de toilet pot heb ik een w.c. eend voor en daar kan ik mee onder de rand van het toilet komen.

Jeanne, 26-05-2012 21:18 #1
Je hebt helemaal geen chloor nodig om het toilet schoon te maken, dat gaat alles zeer goed met schoonmaakazijn, is het onderin het toilet helemaal bruin geworden van de kalk; een flinke scheut schoonmaakazijn erin en dat een tijd laten staan, dan flink met de borstel erdoor en doortrekken. is de borstel vies, laat hem ook een tijd in de schoonmaakzijn staan, schoonmaakzijn is ook goed om de ramen te wassen en het schilderwerk wordt er sterker van, chroom gaat er mooi van glanzen.

Infoteur: El-ja
Laatste update: 04-02-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Reacties: 2
Schrijf mee!