InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Binnen één uur je hele huis aan kant hebben

Binnen één uur je hele huis aan kant hebben

Het opruimen en schoonmaken van je huis is iets wat iedere dag weer gedaan moet worden, en het lijkt alsof het nooit klaar is. Zeker als je ook nog kinderen en huisdieren hebt, kan het huishouden erg veel van je tijd opslokken. Er zijn gelukkig manieren om heel snel een blinkend schoon huis te hebben, zodat je ook nog tijd over hebt voor leukere dingen.

Een baan die nooit klaar is

In tegenstelling tot een baan buitenshuis, waar je om vijf uur de deur achter je dichttrekt en je werk voor die dag erop zit, ben je in het huishouden eigenlijk nooit klaar. De bodem van de wasmand is nooit lang in zicht, de vaatwasser nooit lang leeg, en de koelkast is nooit lang gevuld. Stof in je huis blijft ook altijd weer terugkomen, en soms lijkt het alsof er meer haren van je huisdier op de grond liggen, dan dat er haren op het beest zitten. Bekers limonade vallen meestal om op een pas gedweilde vloer, en vogels buiten schijnen een voorkeur te hebben om tegen je net gelapte ramen te poepen. Al met al is het huishouden vaak een ondankbare taak, die toch iedere dag weer uitgevoerd moet worden. Gelukkig kun je met deze snelle schoonmaaktips veel tijd besparen.

Een snel schoonmaakmiddel

Vul een lege spuitflacon, of plantenspuit met heet water, en doe daar een scheutje allesreiniger in, en een paar druppels bleekwater. Dit schoonmaakmiddel is voor praktisch je hele huis te gebruiken, en doodt bacteriën. Door hiermee te sprayen op het schoon te maken oppervlak, en met een microvezeldoek af te nemen, bespaar je jezelf de tijd en moeite, om een emmer met sop te maken, en rond te sjouwen. Dit schoonmaakmiddel is ook prima geschikt om je badkamer en toiletten mee schoon te maken.

Eerst de rommel weggooien

Begin je supersnelle schoonmaak met een vuilniszak waarin je alle prullenbakken in huis leegt, en alle overige rommel in doet die weg kan. Check je badkamer op lege flessen shampoo, en alle slaapkamers op troep die weg kan. Maak dan een ronde door je huis en verzamel alles wat in de was moet, inclusief handdoekjes, theedoeken en vaatdoekjes. Stop alles meteen in de wasmachine, en als deze vol genoeg is, zet hem dan aan. Verzamel alle oude kranten, en ander oud papier en ruim dat op.

Badkamer en toiletten

Met de spuitflacon kun je de tegels, de kranen, en de wastafel sprayen, en met de microvezeldoek afnemen. Nawrijven met een droge theedoek zorgt ervoor dat alles glimt. Maak alleen schoon wat vies is, dus ga niet alle tegels poetsen als dat niet nodig is. Het toilet aan de buitenkant, de binnenkant, de spoelbak, en de bril kun je inspuiten en nadat je even flink de toiletborstel erdoor hebt gehaald, neem je alles of met toiletpapier wat je daarna gewoon kunt doorspoelen. De vloer doe je nog even niet, die komt later aan de beurt.

Slaapkamers

Maak in iedere slaapkamer het bed op, zet de ramen open, en ruim eventuele spullen weer op waar ze horen. Spray de deurkrukken, en poets eventuele vlekken van de deuren. Neem de vensterbanken af, nachtkastjes en eventuele andere meubels. Kijk zoveel mogelijk wat echt nodig is, en maak alleen schoon wat echt nodig is. Stofzuig alle slaapkamers, de overloop, en de badkamervloer. Als je gladde vloeren hebt, spray dan je schoonmaakmiddel op de vloer, en dweil de kamers richting de deur. Een vloerwisser en een vaatdoek waar je een gaatje inknipt in het midden, zodat de steel van de vloerwisser door het gaatje in de doek past, is een prima middel om mee te dweilen. De vaatdoek kan na het dweilen zo de wasmachine in. Dweil ook de badkamervloer op deze manier.

De benedenverdieping

Neem op weg naar beneden de trap af met de spray en je doek, of stofzuig de trap van boven naar beneden. In de keuken spray je op de het aanrecht, de spoelbak, de greepjes van de keukenkastjes, het gasfornuis, de buitenkant van de vaatwasser en de koelkast. Poets overal eventuele vlekken vanaf, en ga niet alles helemaal schoonmaken als het niet nodig is. Neem in de woonkamer de tafels, de vensterbanken, de deurkrukken, lichtschakelaars, en overige spulletjes af met de spray, of met een plumeau. Het toilet beneden doe je op dezelfde manier als boven. Stofzuig de benedenverdieping, inclusief de vloer in het toilet. Spray nu op eventuele gladde vloeren met je schoonmaakmiddel, en dweil op dezelfde manier als boven.

Ramen en spiegels

Voor ramen en spiegels neem je eenzelfde spuitflacon of plantenspuit, en deze vul je met heet water en een paar druppels afwasmiddel. Poets van ramen en spiegels de vlekken af, door een beetje te sprayen en dit op te wrijven met een droge theedoek. Ga dus niet de ramen helemaal lappen, maar poets daar waar het nodig is. Op deze manier kun je ook een vogel-handtekening aan de buitenkant weghalen, zonder dat je het hele raam weer opnieuw moet lappen.
© 2014 - 2019 Tonny548, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Binnen één uur je hele huis aan kant hebben"

Infoteur: Tonny548
Gepubliceerd: 07-03-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!