InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Besparen in het huishouden: de was doen, tips

Besparen in het huishouden: de was doen, tips

Besparen in het huishouden: de was doen, tips De was is een noodzakelijke klus die in elk huishouden wekelijks terugkomt. En de was doen kost geld: voor het water, de wasmiddelen en vooral de energie die nodig is. Wat kun je doen om de kosten zoveel mogelijk te beperken en zo geld te besparen? Een aantal tips om de kosten voor het doen van de was te verlagen.

Besparen: luchten in plaats van wassen

Kleding die echt vuil is geworden of langer gedragen wil je uiteraard wassen. Maar vaak zijn kledingstukken maar een enkele keer gedragen en belanden ze vervolgens in de wasmand. Vooral tieners hebben hier een handje van. Je kunt deze kleding ook een paar uur buiten hangen om ze op te laten frissen door de wind. Dan is het nog niet nodig om ze te wassen. Dit werkt goed met bijvoorbeeld kleding waar een rooklucht in is gekomen. Voor wollen kleding geldt dat luchten zelfs beter is dan wassen. Door wat kritischer te kijken naar de noodzaak van een wasbeurt kun je de hoeveelheid was per week terugbrengen.

Draai de was alleen bij een volle trommel

Ga je een was draaien, zorg dan dat de trommel in ieder geval vol is (maar prop hem niet té vol, dan wordt de was niet schoon). Half gevulde trommels verbruiken onnodig veel water, energie en wasmiddel. Doe wasgoed bij elkaar, donkere kleuren bij elkaar en idem voor de lichte. Wie een wasbeurt per week minder draait door deze maatregel kan ongeveer 50 euro per jaar besparen. En dat is snel verdiend.

Besparen op stroom: was op lage temperatuur

Met de wasmiddelen van tegenwoordig is het bijna nooit nodig om heet te wassen. Ook (vaak maar één keer gebruikte) handdoeken worden schoon bij een wasbeurt van 40 graden. De kookwas, dat is bij een temperatuur van 90 graden, kost vier keer zoveel energie als wassen bij 40 graden. Sterk bevuild ondergoed, dweilen, vaatdoeken en beddengoed kun je bij elkaar doen als je ze heter dan 40 graden wilt wassen. Was ze op 60 graden om bacteriën, mijten en schimmels te doden en behandel eventuele vlekken voor met een vlekkenmiddel. Ter voorkoming van geurtjes in het wasgoed kun je een scheut azijn in het vakje voor de wasverzachter doen. Het is goed voor het behoud van de kleuren van het wasgoed, het geeft een frisse geur en helpt daarbij tegen kalkaanslag in de wasmachine.

Gebruik een scherp geprijsd wasmiddel

In de reclame is de aandacht voor de A-merken zoals Omo, Robijn en Ariel. Maar wasmiddelen van deze merken zijn veel duurder dan de middelen van een huismerk. Voordelige wasmiddelen zijn ook die van Lidl en Aldi. Uit een wasmiddelentest van Tros Radar bleek zelfs dat wasmiddel Formil van Lidl beter uit de test kwam dan de bovengenoemde A-merken. Het kan tenminste 70 euro besparing per jaar opleveren om van een duur merk af te stappen.

Droog de was buiten aan de lijn of binnen op een droogrek

Veel huishoudens hebben een wasdroger, maar dit apparaat verbruikt enorm veel energie. Een droogbeurt in de wasdroger kost tenminste 0,50 euro. Reken maar uit wat je kunt besparen als je de was buiten droogt, of op een wasrek binnen. Het hoeft niet alles of niets te zijn; als het buiten regent is een droger een uitkomst. Zeker als je een gezin hebt en/of niet veel ruimte in huis om de was te drogen. Maar alle beetjes helpen, gebruik de zon en wind als het kan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: William Henry Pyne, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • www.milieucentraal.nl
  • www.trosradar.nl
  • Plus Magazine
  • Eigen ervaring

Reageer op het artikel "Besparen in het huishouden: de was doen, tips"

Infoteur: Lexia
Laatste update: 07-10-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!