InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Natuurlijk wasmiddel kopen of goedkoop zelf maken

Natuurlijk wasmiddel kopen of goedkoop zelf maken

Natuurlijk wasmiddel kopen of goedkoop zelf maken Ecologisch, fairtrade, duurzaam, besparend, biologisch... Allemaal uitdrukkingen die je tegenwoordig vaak tegenkomt in artikelen en winkels, en dat is ook niet zo vreemd want steeds meer mensen worden zich bewust van het feit dat, als je iets ten goede wilt veranderen in de wereld, dat je daar zelf ook veel aan kunt doen. 'Verbeter de wereld, begin bij jezelf'. Eén van de dingen die je kunt doen die beter zijn voor het milieu maar even goed voor je eigen portemonnee is: zelf je wasmiddel maken. Zonder agressieve bestanddelen en gewoon stukken goedkoper.

Zelf je natuurlijke wasmiddel maken

Het is leuk, het is snel klaar en het is spotgoedkoop. De ingrediënten die je er voor nodig hebt zijn allemaal ouderwets en simpel en het belangrijkste is natuurlijk... Het wast schoon! Net zo schoon als een wasmiddel uit de supermarkt? Jazeker.

Wat zijn de ingrediënten?

  • 40 gram keukensoda
  • 40 gram huishoudzeep
  • 2.5 liter water

Hoe gaat het in zijn werk?

Je begint met een halve liter water in een pan te doen en daarbij voeg je dan de 40 gram geraspte huishoudzeep. Wanneer dit opgelost is in het water doe je de 40 gram soda erbij. Wanneer alles goed gemengd en doorgewarmd is voeg je daar nog de rest van het gekookte water (2ltr) aan toe. De zeep is nu nog helemaal vloeibaar maar wanneer je dit in een emmertje of pan een nachtje laat staan dan zul je zien dat het de volgende morgen helemaal opgesteven is. Je kunt de zeep gewoon op die manier gebruiken in een wasbol maar je kunt ook nog even met de staafmixer de opgesteven zeep weer vloeibaar maken. De dosering is ongeveer 200 ml per volle trommel. Je kunt deze gewoon in het wasmiddelbakje doen maar ook in een wasbol direct op de was. Wil je meer voorraad maken dan moet je eenvoudig de hoeveelheden verdubbelen.

Azijn als wasverzachter

Wil je nog een stapje verder gaan gebruik dan azijn i.p.v. wasverzachter. Ook met azijn wordt de was heerlijk zacht en je hoeft niet bang te zijn dat alles naar azijn gaat ruiken want eenmaal droog ruik je van de azijn niets meer.

Goed en goedkoop

Voor het resultaat hoef je het echt niet te laten en de prijs voor de hoeveelheid hierboven beschreven is ongeveer 20 ct. Je spaart het milieu en niet te vergeten je portemonnee. Je kunt de oeroud bekende sunlight huishoudzeep gebruiken maar even goed Marseille zeep of welke huishoudzeep dan ook.

Let op!

Wanneer je in het bezit bent van een wastrommel met een aluminium trommel dan is het niet verstandig om dit zelfgemaakte wasmiddel te gebruiken omdat soda het aluminium kan aantasten. Dus eerst even checken of je wastrommel van roestvrijstaal is. De meesten zijn dat wel.

Wasnoten

Wil je nog meer alternatieven uitproberen op je was? Dan kun je ook eens overwegen om wasnoten te gebruiken. Het is wel wat duurder en het komt van ver. Maar...100% natuurlijk en geheel zelfafbrekend want wasnoten komen zo van de boom. Zeer huidvriendelijk en juist daarom geschikt voor mensen met allergie en neurodermitis. Wanneer je wasnoten gebruikt heb je zelfs geen wasverzachter meer nodig en ook nog een voordeel is dat je de wasnoten meerdere keren kunt gebruiken én ook op lage temperaturen wast het de was goed schoon.

Nadeel: Het nadeel van wasnoten is wel dat het witte op een gegeven moment wat grauw kan gaan worden maar dit kan weer opgelost worden door het gebruik van wat zuurstofbleekmiddel. Ook een nadeel is dat wasnoten minder goed vet oplossen en ook hardnekkige vlekken (bloedvlekken, vet en wijnvlekken) lossen wat minder snel op. Daarom is een vlekkenmiddel (ossengal of vlekkenzout) wel aan te raden.

Gebruiksaanwijzing: Neem zes tot acht halve nootjes en doe deze in een (katoenen) waszakje. Dit zal zo ongeveer 10 gram zijn. Stop deze tussen de was in de trommel.

Met een kilo wasnoten kun je ongeveer 100 wasbeurten doen. Wanneer de wasnoten een aantal keren zijn gebruikt kun je ze gewoon in de GFT bak gooien. Nieuwe wasnoten kun je aanschaffen via het internet of bij de natuurwinkel.

Eco-wasbol

En dan is er nog de Eco-wasbol. Niet voor niets op de derde plaats want de meningen er over zijn nogal verschillend. De één vind het helemaal fantastisch en de ander zegt dat hij niet doet wat hij beloofd. De wasbol zou je een waspoeder vermindering op moeten kunnen leveren van 80%. Alleen bij echt bevuilde was heb je een schepje waspoeder nodig (5mg) maar bij licht bevuilde was en was op lage temperaturen is de wasbol alleen al voldoende voor een schone en frisse was. In de bol zitten keramische kleine bolletjes die er voor moeten zorgen dat het vuil loskomt uit de vuile was en zo met het water wordt weggespoeld. Ondanks dat veel mensen laten weten toch niet helemaal tevreden te zijn is de Eco wasbol wel getest door TNO en daarbij ook goed bevonden.
De Eco wasbol is te gebruiken voor de was tot 60 graden en gaat tot ongeveer 1000 wasbeurten mee.

Nadelen: de wasbol is prijzig in aanschaf: ongeveer 25 euro en de werking is toch niet helemaal zeker ondanks het testrapport aangezien de meningen van gebruikers nogal verdeelt zijn.

Tot slot

Al met al genoeg alternatieven om eens uit te proberen als je begaan bent met het milieu én met je portemonnee.

Lees verder

© 2013 - 2019 Yoan, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zelf Zwitsal wasmiddel makenZelf Zwitsal wasmiddel makenVanaf de zomer van 2014 is er een nieuw product verkrijgbaar: Zwitsal wasmiddel van Robijn. Het is verkrijgbaar in super…
Wasverzachter: gebruiken en testWasverzachter: gebruiken en testWasverzachter: gebruik, test en werking. Hoe werkt een wasverzachter en is er een alternatief hiervoor? De meeste wasver…
Zweetgeur uit kleding verwijderenZweetgeur uit kleding verwijderenKleding die naar zweet ruikt is erg onaangenaam. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor anderen. Zelf kun je er erg onze…
Vlekken verwijderen met natuurlijke zeepVlekken verwijderen met natuurlijke zeepZitten er vlekken in je kleren, of heb je erg vuil wasgoed? Was je wasgoed dan eens met ossengalzeep, groene zeep of Sun…
Wasmachine voor dummies: Wat was je op welke temperatuur?Wasmachine voor dummies: Wat was je op welke temperatuur?Wassen voor beginners is niet zo eenvoudig. Want wat was je op welke temperatuur? Hoe weet je of je iets warmer mag wass…

Reageer op het artikel "Natuurlijk wasmiddel kopen of goedkoop zelf maken"

Reacties

J. Droog, 24-08-2018 10:57 #3
Soda heeft de eigenschap iets witter te maken/bleken. Het is goed voor witte was, maar what about gekleurde kleding?
En als je geheel onkalkt water hebt is de azijn wasverzachter dan nog nuttig, of neemt het wel geuren weg?

Vr. Gr. j. Droog Reactie infoteur, 24-08-2018
Ik gebruik zelf al heel lang zelfgemaakt wasmiddel en heb geen last van lichter wordende kleding en wat azijn betreft… Azijn ontkalkt ook dus behalve dat je was er zachter van wordt is het ook nog eens goed voor je wasmachine. Het is goedkoop en simpel en nuttig!

Gerda, 20-02-2018 18:29 #2
Beste lezer,
Het is mij niet duidelijk of er een veilig middel is voor mijn fijne was. Voor wol- en zijde- handwas wasmiddel eventueel poeder, wat is er vandaag de dag nog? Of kan ik dat zelf samenstellen? Liefst voordelig, maar absoluut goed!
Graag Uw advies.
Bij voorbaat dank.

Jos, 08-05-2015 12:35 #1
Hi,
Als er in dit artikel over azijn wordt gesproken, wordt er dan "tafel"azijn of schoonmaakazijn bedoeld? Reactie infoteur, 09-05-2015
Als wasverzachter zou ik schoonmaakazijn gebruiken maar natuurlijk kan gewone azijn ook.

Infoteur: Yoan
Laatste update: 13-08-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Reacties: 3
Schrijf mee!