InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Twaalf schoonmaaktips

Twaalf schoonmaaktips

Sommigen zullen op zoek zijn naar slimme tips om met weinig arbeid veel te kunnen schoonmaken. Dat zijn de mensen die niet van schoonmaakwerk houden. Anderen willen niets liever dan weten hoe ze hun huis nog schoner kunnen krijgen. Dat zijn de liefhebbers, de schoonmaakhobbyïsten. Dit artikel is voor beide categorieën mensen geschreven.
Schoonmaken in Japan / Bron: Kusakabe Kimbei, Wikimedia Commons (Publiek domein)Schoonmaken in Japan / Bron: Kusakabe Kimbei, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

1. Gebruik azijn

Azijn werkt antibacterieel, ontkalkend en ontvettend. Bovendien is het goed voor je handen. Eigenlijk is azijn het enige schoonmaakmiddel waar je handen beter van worden. Doe daarom geen handschoenen aan als je met azijn werkt. Je hoeft niet per sé schoonmaakazijn te gebruiken. Je kunt gewoon een literfles witte azijn van de goedkoopste soort kopen waarmee je eventueel ook salades kunt besprenkelen. Met azijn kun je tegels, ramen en gladde oppervlakken prima schoon krijgen. Gebruik een scheut azijn op een halve liter lauw water.

2. Van schoon naar vies

Werk van schoon naar vies. Het is niet handig om steeds je doekje uit te spoelen en een nieuwe emmer water te halen. Maak de minst vieze dingen het eerst schoon en later pas de echt vieze dingen.

3. Stofzuig rechtop

Zorg dat je stofzuiger een lekker lang snoer heeft of gebruik een verlengsnoer. Zo kan je in één keer de hele verdieping zuigen zonder steeds van stopcontact te wisselen. Dat scheelt tijd en extra lopen. Stofzuig rustig, ga niet krampachtig sneller zuigen als er ergens meer troep ligt. Ga er rustig over heen en laat de stofzuiger het werk doen. Blijf vooral rechtop staan. Dat is beter voor je rug.

Een dweil is onmisbaar voor tegelvloeren, zeil en laminaatvloeren / Bron: Huhu, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Een dweil is onmisbaar voor tegelvloeren, zeil en laminaatvloeren / Bron: Huhu, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

4. Sprayflacon voor klein vuil

Zorg dat je niet steeds een emmer sop hoeft klaar te maken als je gaat schoonmaken. Met een sprayflacon multireiniger, glasreiniger of een eigen mengsel van azijn en water, kun je snel een afdruk van vette hand van de ruit afvegen.

5. Bewaar oude theedoeken

Een theedoek is ideaal om ruiten, spiegels, tegeloppervlakken, glazen tafels, gelakte oppervlakken en andere harde plastic oppervlakken mee schoon te maken. Maak het oppervlak eerst nat met een ander doekje en droog het vervolgens met een theedoek. Het maakt niet uit of het een oude theedoek is met een gat erin; als deze maar schoon is.

6. Hanteer de lange plumeau

Sommige mensen schieten gelijk in de lach als ze een plumeau zien. Dat zegt meer over hen dan over jou die met de plumeau stof van plafond, verwarmingsbuizen en uit hoekjes haalt. De plumeau voorkomt dat je vaak op een trap moet staan of stofdraden uit een hoekje moet plukken door te bukken. Slepen met de trap en veel bukken kun je voorkomen door plumeaugebruik. De plumeau is een zegen voor de rug. Na gebruik klop je de plumeau buiten af en kun je stofzuigen.

Ouderwetse korte plumeau met veren / Bron: Mzelle Laure, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)Ouderwetse korte plumeau met veren / Bron: Mzelle Laure, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)

7. Korte plumeau

Als je een eindeloze verzameling van laten we zeggen eierdopjes hebt, is het vervelend deze alle 24.000 af te stoffen. Je moet ze optillen, wegzetten, afnemen, de plank afnemen en weer stofloos terug zetten. Dat kun je één a twee keer per jaar doen maar de rest van de tijd hou je het bij met een korte plumeau. Dat werkt efficiënter.

8. Elke dag 20 minuten

Schoon houden is beter dan schoon maken. Eens per week schoonmaken kan veel werk zijn. Wanneer je elke dag 20 minuten schoon maakt, werk je twee en een half uur in de week. Dat is lang genoeg om je huis in tip topconditie te houden. Natuurlijk moet je een paar keer per jaar je ramen zemen; dat is iets langer werk. Maar het grootste deel van de weken kun je met 20 minuten per dag schoonmaken volstaan.

9. Opruimen is geen schoonmaken

Voor het schoonmaken moet je kledingstukken, kranten, papieren en allerhande materiaal van de grond oprapen. Dat hoort nog niet bij het schoonmaken; dat is opruimen. Veel mensen maken de fout door te denken dat ze hun huis schoonmaken als ze iets verplaatsen van de grond naar een tafel. Opruimen is zorgen dat oppervlakten leeg zijn en alles in de kast staat. Schoonmaken is zorgen dat de oppervlakten schoon worden.

10. Maak schoon in je oude kloffie

Ga niet op hoge hakken lopen schoonmaken of in je nette kleren. Er kan altijd iets mis gaan. Doe gewoon een oude trui, joggingbroek en gymschoenen aan. Helemaal als je met bleek werkt is het goed om te weten dat één druppel een dure trui of broek voor eeuwig kan verpesten. Als je schoonmaakt dan ben je bezig en kunnen er altijd dingen vallen of je blijft ergens aan haken. Maak daarom schoon in kleren die er niet veel meer toe doen.

11. Niet op de knieën

Deze tip is een vereiste om alle andere schoonmaaktips naar behoren uit te voeren. Je wilt immers gezond aan het werk, zonder moe te worden of blessures op te lopen. Maak nooit op je knieën schoon! Dat is erg slecht voor knieën. Deze slijten zodat op latere leeftijd je eerder slecht loopt. Veel van de mobiliteitsproblemen waarmee ouderen te kampen hebben zijn veroorzaakt door op de knieën de vloer te dweilen. Gebruik ten alle tijde een mop, een bezem, stofzuiger, trekker, dweil of een veger en blik met lange steel.

12 Buk niet

Bukken is onvermijdelijk, denk je. Dat denk je niet goed. Je moet zo min mogelijk bukken door instrumenten met lange stelen te gebruiken. Door de knieën gaan doe je alleen als het moet, maar dan ga je ook door de knieën totdat je in hurkstand zit. Ga nooit bukken want dat is slecht voor de rug. Voor je het weet buk je 100 keer op een dag en doe je je rug groot onrecht aan. Pijnlijke ruggen hebben vaak te maken met te vaak bukken op de verkeerde manier. Je knieën buigen is de enige goede manier om het lichaam neerwaarts te bewegen. Wanneer het echt niet anders kan, zoals bij het opmaken van een laag bed, dan zet je hooguit één knie op de grond en kun je er ook voor kiezen daar een kussentje onder te doen.
Gerelateerde artikelen
Poetsen met azijn en citroenPoetsen met azijn en citroenLeer milieuvriendelijk schoon te maken zonder gebruik te maken van chemische stoffen. Veel mensen poetsen met azijn; het…
Schoonmaken met azijnSchoonmaken met azijnAzijn is erg handig schoonmaakmiddel. Het heeft verschillende voordelen ten opzichte van bestaande schoonmaakmiddelen. Z…
Binnen één uur je hele huis aan kant hebbenHet opruimen en schoonmaken van je huis is iets wat iedere dag weer gedaan moet worden, en het lijkt alsof het nooit kla…
Hoe kun je geld besparen op schoonmakenHoe kun je geld besparen op schoonmakenWe willen allemaal besparen. Maar weten we eigenlijk wel hoeveel er te besparen valt met dagelijkse zaken? Zoals schoonm…
Oma's schoonmaaktipsSchoonmaken, dat doen we allemaal. Maar hoe krijg ik nou die vervelende kalkaanslag weg? Die groene aanslag in de tuin,…
Bronnen en referenties
  • Interview met schoonmaakster/schoonmakers werkzaam in de Thuiszorg
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Kusakabe Kimbei, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Huhu, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 3: Mzelle Laure, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)

Reageer op het artikel "Twaalf schoonmaaktips"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 08-01-2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!