InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Zelf Zwitsal wasmiddel maken

Zelf Zwitsal wasmiddel maken

Zelf Zwitsal wasmiddel maken Vanaf de zomer van 2014 is er een nieuw product verkrijgbaar: Zwitsal wasmiddel van Robijn. Het is verkrijgbaar in supermarkten, maar vaak is het uitverkocht, omdat het zo populair is. Ook is het vrij prijzig, in augustus 2014 kost het €6,99 per flesje. Dit wasmiddel kan je echter ook zelf maken.

Robijn wasmiddel

Robijn is een Nederlands merk wasmiddel en wasverzachter. Het is onderdeel van Unilever. Robijn was in 2006 het grootste wasmiddelenmerk van Nederland. Het had een marktaandeel van 35%. Robijn werd oorspronkelijk gemaakt in de zeepfabriek De Fenix in Zwolle. In 1964 werd dit overgenomen door Unilever en in 1994 werd de productie overgeplaatst naar een andere locatie.
Het beertje Robijntje is de mascotte van Robijn. Het is een zacht beertje, wat in 1980 voor het eerst werd gebruikt in de reclames. Men begon met poppen, maar vanaf begin jaren '90 werd de beer geanimeerd.

Zwitsal

Een apotheker uit Apeldoorn kreeg in 1919 een zalf toen hij in Zwitserland was. Deze zalf zou een heilzame werking hebben. Hij nam het recept mee naar Nederland en in 1920 begon hij de zalf te verkopen onder de naam Zwitserse Zalf. In 1928 veranderde de naam in Zwitsal. Sinds 1974 zitten de producten van Zwitsal in de welbekende gele verpakking met het babyhoofdje. Dit is gebaseerd op de dochter van de apotheker.

Robijn Zwitsal

In juni 2014 werd Robijn Zwitsal geïntroduceerd met deze reclame met Chantal Janzen. Het werd meteen immens populair en was binnen no-time uitverkocht in alle supermarkten. Veel mensen waren erg blij met de lekkere, specifieke Zwitsal-geur die in het wasmiddel zit. Naast wasmiddel werd er ook wasverzachter uitgebracht. De doelgroep van Zwitsal zijn vooral baby's, peuters en kleuters (en hun ouders).

Robijn Zwitsal zelf maken

Benodigdheden

  • 2/3 blokje Zwitsal zeep (60 gram)
  • 40 gram soda
  • 2,5 liter water
  • Afsluitbaar bakje
  • Rasp
  • Houten lepel
  • Steelpan

Instructies

  • Pak het 2/3 blokje Zwitsal zeep en rasp het helemaal fijn in de pan.
  • Voeg 40 gram soda toe.
  • Voeg 0,5 liter water toe en verwarm het op laag vuur. Zorg ervoor, door te roeren, dat er geen stukjes zeep meer in zitten.
  • Zodra de massa redelijk glad is, voeg je de rest van het water toe (2 liter). Blijf roeren totdat het een goede gladde massa is.
  • Giet het goedje in een bakje, sluit het af en laat het wasmiddel een nachtje afkoelen.
  • De volgende ochtend kan je het wasmiddel gebruiken. Roer het goed door voor gebruik.

In dit YouTube-filmpje wordt het allemaal nog eens uitgelegd.

Zelf wasverzachter maken

Naast wasmiddel kan je natuurlijk ook wasverzachter zelf maken.

Benodigdheden

  • 250 ml huishoudazijn
  • 250 gram baksoda
  • 500 ml water
  • 1/3 blokje Zwitsal zeep
  • Steelpan
  • Houten lepel
  • Lege fles (bijvoorbeeld van wasverzachter)

Instructies

  • Rasp het 1/3e blokje Zwitsal zeep in een pan en voeg de 500ml water toe.
  • Verwarm het op laag vuur en roer goed, zodat er een glad mengsel ontstaat. Laat het vervolgens even afkoelen.
  • Pak de lege fles en mix voorzichtig de azijn en de baksoda in de fles. Het gaat borrelen, dus houd de fles goed recht.
  • Als het goedje niet meer borrelt, voeg je het water met Zwitsal toe aan de fles.
  • Voor gebruik goed schudden en ongeveer 50 ml toevoegen aan de was.
© 2014 - 2019 Bucket, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Babykleertjes wassen, drogen en strijkenBabykleertjes wassen, drogen en strijkenWaarom moet je nieuwe babykleertjes wassen voordat je ze aantrekt bij je kindje? Welke soorten wasmiddel kun je het best…
Wasverzachter: gebruiken en testWasverzachter: gebruiken en testWasverzachter: gebruik, test en werking. Hoe werkt een wasverzachter en is er een alternatief hiervoor? De meeste wasver…
Wasmachine voor dummies: Wat was je op welke temperatuur?Wasmachine voor dummies: Wat was je op welke temperatuur?Wassen voor beginners is niet zo eenvoudig. Want wat was je op welke temperatuur? Hoe weet je of je iets warmer mag wass…
Waspoeder of vloeibaar wasmiddel; wat is beter?Waspoeder of vloeibaar wasmiddel; wat is beter?Wat is beter waspoeder of vloeibaar wasmiddel? Ze doen allebei hetzelfde, of toch niet? Waarom zou je waspoeder boven vl…
Milieuvriendelijk wassen met de ecowasbalMilieuvriendelijk wassen met de ecowasbalDe ecowasbal kan samen met de vuile was in de wasmachine. De bal is gemaakt van recyclebaar materiaal, met een vulling v…
Bronnen en referenties
  • http://www.zwangerschapspagina.nl/de-lounge/530200-zelf-zwitsal-wasmiddel-maken.html
  • http://www.budgi.nl/huis-houden/recept-zwitsal-wasmiddel-zelf-maken/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Robijn_(wasmiddel)
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwitsal
  • http://www.mama-life.nl/topic/lees/26519
  • http://www.aromatherapie-info.com/wasverzachter-zelf-maken.html

Reageer op het artikel "Zelf Zwitsal wasmiddel maken"

Reacties

Heidi, 28-03-2018 12:05 #5
Welke baksoda bedoelen jullie? Je hebt er 2 soorten. Voor in de keuken of om te kuisen?

Groetjes
Heidi

Nathalie, 18-09-2015 16:31 #4
Zou ik dit trucje ook met Nivea kunnen doen? Ik ben echt gek op die lucht! Ooit eens eau de toilette van gekocht in de niveastore in Berlijn, maar sindsdien nooit meer gevonden… Waarom toen maar één flesje gekocht :( Reactie infoteur, 14-10-2015
Ik denk het wel, maar dan moet je even kijken of de verhoudingen nog kloppen. Het is wat uitproberen, maar ik denk dat je er wel uit moet kunnen komen :)
Succes!

Nathalie, 18-09-2015 14:09 #3
Zou ik dit trucje ook met Nivea kunnen doen? Ik ben echt gek op die lucht! Ooit eens eau de toilette van gekocht in de niveastore in Berlijn, maar sindsdien nooit meer gevonden… Waarom toen maar één flesje gekocht…

Bucket (infoteur), 15-01-2015 15:25 #2
Deze kan voor beide wassoorten ja :)
Ik heb het ook met minder baking soda geprobeerd, maar ik had bij deze hoeveelheid pas het idee dat het op echte wasverzachter leek.
Succes!

Emily, 14-11-2014 08:13 #1
Bedankt voor je recepten! Kan deze wasverzachter voor de witte en bonte was? Waarom zit er zoveel baking soda door?

Groetjes

Infoteur: Bucket
Gepubliceerd: 13-08-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Reacties: 5
Schrijf mee!