InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Gele vlekken uit witte kleding verwijderen

Gele vlekken uit witte kleding verwijderen

Gele vlekken uit witte kleding verwijderen Niets is zo vervelend dan een lelijke vlek in je mooie witte kleding. En juist in witte kleding is het verwijderen van vlekken erg lastig. De vlekken zijn vaak onder de oksels te vinden en worden veroorzaakt door zweten of deodorant. Gelukkig zijn er vele (huis)middeltjes om de vlekken er toch uit te krijgen, zodat je weer volop kunt genieten van je stralend witte kleding. Wist je dat simpele middeltjes als azijn, soda of glansspoelmiddel wonderen kunnen verrichten voor je witte kleding? Hang het vervolgens lekker in de zon te drogen en de vlekken zijn voor een groot gedeelte verdwenen. Door een combinatie van zweet en deodorant, kunnen er gele vlekken ontstaan in witte T-shirts. Deze vlekken gaan er in de wasmachine vaak niet uit. Erg zonde van je mooie witte kleding natuurlijk, maar verder is het ook nog eens een vies gezicht. Door middel van een aantal simpele huismiddeltjes kun je de gele vlekken sterk verminderen, of er zelfs helemaal uitkrijgen.

Glansspoelmiddel

Met glansspoelmiddel voor de vaatwasser is het mogelijk om de vlekken er uit te krijgen. Smeer de gele vlekken in met het glansspoelmiddel, en laat dit er een paar uur intrekken. Daarna was je het shirt, gewoon in de wasmachine zoals je normaal ook doet. Je zal zien dat de vlek hierdoor sterk verminderd is, of zelfs helemaal is verdwenen.

Vaatwastabletten en bruistabletten

Een ander goed middel is een vaatwastablet. Stop een vaatwastablet in de wasmachine, en doe verder gewoon op dezelfde manier de was als dat je normaal doet. Je zal zien dat de vlekken veel minder zijn. Dit werkt overigens alleen bij vrij nieuwe vlekken, of vlekken die niet zo erg zijn. Bij echt grote vlekken zal je merken dat ze niet helemaal verdwijnen met deze truc, maar in de meeste gevallen zullen ze wel sterk verminderen. In plaats van een vaatwastablet, kun je ook een bruistablet voor het reinigen van het kunstgebit gebruiken.

Bleek

Een andere tip om je witte shirt weer stralend wit te krijgen, is om ze even te laten weken in een emmertje water met bleek. De gele vlekken worden dan gebleekt, waarna het shirt weer mooi wit is. Doe dit echter alleen met volledig witte shirts. Bij witte shirts met een opdruk is dit niet mogelijk, aangezien deze dan ook zal vervagen of verkleuren.

Zeep

Een veelgebruikt middel is natuurlijk groene zeep. Groene zeep kan de gele vlekken uit je kleding laten verdwijnen. Wel is het zaak dat je de zeep goed in de kleding laat trekken. Smeer de gele vlekken goed in, en laat dit de hele nacht intrekken. Stop de kleding vervolgens gewoon in de wasmachine, en de vlekken zullen verdwenen zijn. Wanneer het om 'oudere' gele vlekken gaat, is het gebruik van groene zeep vaak niet voldoende.

Een andere zeep tegen gele vlekken in kleding is ossengalzeep. Smeer de gele plekken in met ossengalzeep, en laat het lekker een paar uurtjes intrekken. Wanneer je het kledingstuk daarna wast, is het weer prachtig wit van kleur. Ossengalzeep is te koop bij de drogist.

Soda

Soda is een goed huismiddel, dat is veel gevallen van pas komt. Zo ook bij het verwijderen van gele vlekken uit je witte blouse of shirt. Maak een sopje van water en soda. Wrijf de soda even goed over de gele vlekken heen, zodat het goed in kan trekken. Laat dit een uurtje zo staan. Vervolgens kun je het kledingstuk gewoon in de wasmachine doen, en de gele vlekken zijn verdwenen.

Azijn

Een ander goed huismiddeltje voor het verwijderen van vlekken uit witte kleding is azijn. Vul een emmer met warm water, en doe daar een flinke scheut azijn bij. Laat dit ene paar uurtjes intrekken. Vervolgens kun je het kledingstuk op een normaal programma wassen. Voor het beste resultaat dien je natuurazijn te gebruiken.

Heet wassen

Wasmiddelen die beloven kledingstukken weer wit te maken, werken in sommige gevallen pas bij temperaturen boven de 75 graden. Wanneer het gaat om witte hemden, of T-shirts die onder kledingstukken worden gedragen, kunnen deze best eens op een hoge temperatuur worden gewassen om de vlekken eruit te krijgen.

De zon!

De meest natuurlijke manier om vlekken uit witte kleding te halen, is met behulp van de zon! De zon heeft namelijk een blekende werking. Hang het kledingstuk lekker een middagje in de zon, en de vlekken zullen een stuk lichter worden. Lichte vlekken kunnen met behulp van een middagje zon zelfs helemaal verdwijnen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zweetvlekken in je kledingZweetvlekken in je kledingHoe krijg je gele zweetvlekken in je kleding, wat kun je er tegen doen, en hoe krijg je het weer weg? Alles wordt uitgel…
Hoe verwijder je vlekken?Hoe verwijder je vlekken?Vlekken kunnen ontstaan door eten, drinken, spelen en werken. Vooral kinderen weten goed vlekken te maken in kleding. Gr…
Tips om te wassenTips om te wassenWassen is een dagelijkse bezigheid geworden in het huishouden. Maar hoe kun je nou het beste je kleding wassen en voor j…
Vetvlekken verwijderen uit kleding en andere materialenVetvlekken verwijderen uit kleding en andere materialenWe hebben het allemaal wel eens; vlekken in onze kleding. Met name tijdens het braden en bakken krijgen we weleens vetvl…
Zo verwijder je de hardnekkigste vlekkenZo verwijder je de hardnekkigste vlekkenWie van ons werd er nog nooit geconfronteerd met hardnekkige en ontsierende vlekken? Heb je kinderen in huis of organise…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Nattyjeff, Pixabay
  • www.yunomi.nl
  • www.ah.nl

Reageer op het artikel "Gele vlekken uit witte kleding verwijderen"

Reacties

Cees, 05-04-2017 11:18 #9
Het glansspoelmiddel werkt zeker wel, echter alleen in combinatie met witte waspoeder. (Dus NIET i.c.m. vloeibaar wasmiddel.)

Adinda, 17-04-2016 11:36 #8
Heeft niemand de Deo-go spray geprobeerd? Dat is bij mij het enige wat echt werkt. Mooie overhemden ga je echt niet zo heet wassen. Online zo besteld!

Burnie Denninghoff Stelling, 04-11-2015 18:29 #7
Ik heb een ivoor wit trouw colbert en daar zat een vlekje in, ik heb het met water schoongemaakt en een paar dagen later naar de stomerij gebracht. Door het schoonmaken is er een watervlek rand ontstaan. Ik hoopte dat dit bij de stomerij er wel uit zou gaan… maar nee dus.
Wie heeft er een tip voor mij hoe ik deze vlekkerige rand kan verwijderen.
Er moet nog in getrouwd worden…

Helen, 15-07-2014 12:03 #6
Ik heb de witte shirtjes ingespoten met glansspoelmidden (huismerk Dirk), maar de vlekken gaan er niet echt uit. Ze zien er wel lichter uit. Als je dit meerdere malen herhaalt, wordt het resultaat dan steeds beter of is het een eenmalig iets?

P. van Dijk, 21-06-2014 16:18 #5
Hoe krijg ik zweet met zonnebrand vlekken uit een wit wielren shirt met groene reclame erop. Het kledingstuk mag maar op 30 graden gewassen worden. Wie kan mij het vertellen?

Brigitte, 24-05-2014 20:06 #4
Eindelijk… na al die jaren met dezelfde vervelende gele plekken in witte T shirts en blouses heb ik vanmiddag een witte blouse goed nat gemaakt met natuur azijn (gewoon puur zonder water) onder de oksels, om het vervolgens in de zon te leggen. En het resultaat? Ongelooflijk maar alles is weg en ik heb weer een stralend witte blouse. Naar mijn idee kan dit ook heel goed met gekleurde kleding omdat azijn immers de kleuren vasthoudt/beschermd. Heel goedkoop en simpel middel. Reactie infoteur, 26-05-2014
Bedankt voor de goede tip!

Petra, 27-04-2014 14:59 #3
Ik heb ook verschillende tips geprobeerd van de diverse fora. De zweetvlekken heb ik er op geen enkele manier uitgekregen. Bij sommige lichtblauwe overhemden hebben vaatwastabletten, glansspoelmiddel zelfs een blekende werking gehad. Hierdoor kwamen er lichte vegen in de stof of ontstonden er inderdaad ook verkleuringen. Aan chloor heb ik me niet gewaagd.
Onlangs ben ik op een braderie op een speciale vlekverwijderaar gestuit. Het middel werkt zowel op gekleurde als op lichte kleding. Ideaal om de zweetgeur uit donkere kleding te krijgen. Even zoeken op google 'gele okselvlekken deo go' en je weet waar je het kunt krijgen. Reactie infoteur, 28-04-2014
Bedankt voor de tip, Petra!

Jolanda, 26-08-2013 00:22 #2
Hoelang moet je de chloor op de kleding in laten trekken? En moet je het dan verdunnen met water?

Hennie Nagel, 23-08-2013 11:19 #1
Mooie tips, helaas gebeurde er iets vreemds bij mij. Ik gebruik wel eens bleekmiddel om een vervelende vlek uit een wit kledingstuk (katoen) te krijgen. Nu deed ik dat bij een T-schirt met vergeelde hals en mouwen. Maar toen ik het in de verdunde bleek legde, werden de gele plekken roze! Wat is dit voor vreemde chemische reactie en hoe krijg ik nu die roze vlekken eruit?

Infoteur: Denn
Laatste update: 23-02-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Special: Vlekken verwijderen
Reacties: 9
Schrijf mee!