InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Verwijder lichte vlekken uit witte kleding

Verwijder lichte vlekken uit witte kleding

Verwijder lichte vlekken uit witte kleding Voor menigeen, zeker in de warme maanden wanneer er veel wit gedragen wordt, is het een crime als je uit die witte kleding de vlekken niet meer verwijderd krijgt. Voor veel mensen reden om de kleding dan maar weg te gooien. Toch zijn er verschillende middeltjes, soms al uit grootmoeders keuken, om de vlekken er alsnog uit te krijgen. Enkele van delen middelen opgesomd … en altijd het proberen waard, als het zover is.

Lichte vlekken

Witte kleding, zeker tijdens de warme maanden, is mooi en lekker fris. Alleen dat frisse kan er nog wel eens relatief snel vanaf gaan. Behalve het gegeven dat wit erg besmettelijk is, is de kans op zichtbare transpiratievlekken groot. En soms zijn ogenschijnlijk kleine vlekjes toch een hel om ze te verwijderen.

De gelige transpiratievlekken zijn in witte kleding vaak de meest hardnekkige en die je er met gewoon wassen vaak niet uit krijgt, of maar deels. Het merk deodorant wat je gebruikt maakt niet uit, transpiratievlekken zijn vaak niet te voorkomen. De mogelijkheid om naar "grootmoeders" middeltjes te grijpen is groot en zowaar ... er zijn er een aantal die zeker werken.

Hoe los je vlekken op

(Schoonmaak)azijn

Van de geur moet je het niet hebben, maar het kan wel werken. Zet het kledingstuk een nacht in een emmer met warm water en een flinke scheut azijn. De volgende dag in de wasmachine en de kans is groot dat je kledingstuk weer helemaal mooi wit is. Bovendien is azijn niet zo "agressief" voor materialen.

Ossengal- of groene zeep

Ossengalzeep is zo’n middel dat op verschillende manieren is in te zetten. Ook voor lichte plekken in witte kleding. Bewerk de plek goed met een stuk ossengalzeep, laat het er even intrekken en daarna goed uitspoelen.

Met groene zeep kan deze exercitie ook gedaan worden. Alleen moet je het bij groene zeep nog iets langer in laten trekken, alvorens het kledingstuk te wassen.

Vaatwastabletten

Als je vlekken nog “vers” zijn, dan kan je kleding in de wasmachine stoppen met een vaatwastablet. Het kan in dat geval nog wel eens de oplossing zijn voor je vlek. Soms werkt het niet helemaal, maar de vlek verdwijnt altijd voor het grootste gedeelte.

Bleekmiddel

Bleekmiddel is ook een beproefde methode voor volledig witte kledingstukken. Even weken in een emmer water met een flinke scheut bleek en je kledingstuk is weer wit. Kijk wel uit met synthetische stoffen, niet al deze stoffen zijn goed bestand tegen de werking van bleekmiddelen.

Soda

Soda is zo’n typisch product uit grootmoederstijd, maar wel een die altijd handig is om in het keukenkastje te hebben liggen en voor verschillende doeleinden kan worden ingezet. Dus ook om vlekken uit een wit shirt te krijgen. Even de vlek extra aanpakken met de soda, laat het er goed intrekken, een uurtje laten staan en dan in de wasmachine met een gewoon wasmiddel wassen.

Glansspoelmiddel

Als je wat glansspoelmiddel op de vlek smeert en het vervolgens enkele uren in laat trekken, dan kan de vlek zomaar weg zijn. Nog even in de wasmachine wassen en klaar. Bij glansspoelmiddel is het wel belangrijk om even een stukje stof te testen. Niet alles stoffen reageren goed op glansspoelmiddel.

Tot slot

Er zijn wasmiddelen die pretenderen deze gelige vlekken te verwijderen, maar dit werk zelden afdoende. Per saldo werken de huis, tuin en keukenmiddeltjes nog het beste. Kijk wel altijd goed naar de stof van je kleding en bij twijfel even een klein stukje uitproberen.
Gerelateerde artikelen
Gele vlekken uit witte kleding verwijderenGele vlekken uit witte kleding verwijderenNiets is zo vervelend dan een lelijke vlek in je mooie witte kleding. En juist in witte kleding is het verwijderen van v…
Zo verwijder je de hardnekkigste vlekkenZo verwijder je de hardnekkigste vlekkenWie van ons werd er nog nooit geconfronteerd met hardnekkige en ontsierende vlekken? Heb je kinderen in huis of organise…
Tips om te wassenTips om te wassenWassen is een dagelijkse bezigheid geworden in het huishouden. Maar hoe kun je nou het beste je kleding wassen en voor j…
Hoe kun je paardenbloemvlekken verwijderen uit kleding?Hoe kun je paardenbloemvlekken verwijderen uit kleding?Het is een mooie zomerse dag en je kind of kinderen zitten heerlijk in de tuin bloemetjes te plukken. Het op eerste ogen…
Zweetvlekken in je kledingZweetvlekken in je kledingHoe krijg je gele zweetvlekken in je kleding, wat kun je er tegen doen, en hoe krijg je het weer weg? Alles wordt uitgel…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Verwijder lichte vlekken uit witte kleding"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!