InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Gele zonnebrand vlekken uit kleding verwijderen

Gele zonnebrand vlekken uit kleding verwijderen

Gele zonnebrand vlekken uit kleding verwijderen Insmeren met een goede zonnebrandcrème of olie is belangrijk! Zo beschermen wij onze huid tegen schadelijke UV-straling. Helaas kan zonnebrandcrème lelijke gele of bruine vlekken achterlaten op onze kleding. Deze vlekken gaan er vaak niet uit wanneer je de kleding op de normale manier wast. Gelukkig zijn er vele middeltjes die het proberen waard zijn om de vlekken eruit te krijgen. Zo kun je een vlekverwijderaar aanschaffen als Vanish of Dasty. Maar ook huismiddeltjes als groene zeep en glansspoelmiddel kunnen zonnebrand vlekken uit je kleding verwijderen!

Zonnebrand vlekken in kleding

Zonnebrand kan gele vlekken in kleding veroorzaken. Vooral op witte kleding valt dit erg op en is het geen fris gezicht. In de wasmachine gaan de vlekken er lang niet altijd uit.

Oorzaak

De oorzaak van deze gele vlekken is de olie die als bestanddeel in veel soorten zonnebrand voorkomt. Olie geeft een gele gloed in de kleding zodra het opgedroogd is. Dit is meestal het best zichtbaar bij de boorden in de hals.

Sommige soorten zonnebrand veroorzaken bruine vlekken in kleding. Dit zijn vaak de soorten zonnebrand die beloven je bruine kleur te versterken of langer te behouden. Deze creme's bevatten een lichte zelfbruiner. Wanneer dit in contact komt met je kleding geeft dit bruine vlekken.

Groene zeep

Een middel dat voor vele toepassingen gebruik kan worden, zo ook van vlekken van zonnebrandcrème: groene zeep! Smeer de vlek in met groene zeep en een beetje heet water, zodat het geheel vloeibaar wordt. Laat het lekker een paar uurtjes intrekken en wrijf daarna goed over de vlek. Dit kan met je handen, maar ook met een borsteltje. Let wel op dat je de stof hiermee niet beschadigd. Sommige stoffen zullen hierdoor namelijk gaan pluizen of pillen. De vlek zal er waarschijnlijk nog niet gelijk uit zijn. Daarom is het nodig om het kledingstuk in ieder geval één of twee keer te wassen in de wasmachine.

Wasbenzine

Het klinkt nogal rigoureus, maar werkt in veel gevallen wel. Smeer de vlek in met wasbenzine! Doe wat wasbenzine op een doekje en dep de vlek hier goed mee in. De wasbenzine zal in de meeste gevallen de vlek laten verdwijnen, of in ieder geval sterk verminderen. Het is wel nodig om het kledingstuk op de gebruikelijke manier te wassen in de wasmachine.

Inweken
Wanneer het om veel vlekken of om een hele grote vlek gaat, kun je het kledingstuk beter volledig in de wasbenzine laten weken. Zet een emmertje met een laagje wasbenzine neer en laat het kledingstuk inweken. Dit kun je gerust een nachtje laten staan. Het is wel aan te raden om dit bijvoorbeeld in de schuur of op het balkon te zetten. Een hele nacht wasbenzine inademen kan namelijk schadelijk zijn voor de gezondheid. Na het inweken kan het kledingstuk worden gewassen in de wasmachine.

Glansspoelmiddel

Glansspoelmiddel voor in de vaatwassen is een goed middel om lelijke gele vlekken van zonnebrand te verwijderen! Doe een flinke scheut glansspoelmiddel op de vlek en laat het een aantal uur intrekken. Laat het gerust een nachtje zo liggen! Vervolgens kun je het kledingstuk gewoon mee wassen in de wasmachine. Grote kans dat de vlek verdwenen is!

Een andere tip is om het kledingstuk in een emmertje heet water te laten weken met een vaatwastablet. Gebruik hiervoor wel alleen witte vaatwastabletten. Vaatwastabletten met allerlei vrolijke kleurtjes kunnen juist weer vlekken geven in je kleding!

Vlekverwijderaars

Er zijn verschillende vlekverwijderaars op de markt, die beweren de meest lastige vlekken uit kleding te kunnen verwijderen. De middeltjes die in het geval van zonnebrandcrème vlekken het proberen waard zijn, zijn Dasty van Wibra en Vanish. Spray de vlek in het Dasty of wrijf hem in met Vanish. Laat dit enige tijd intrekken en was het kledingstuk vervolgens mee met de gewone was.

Zonnebrandcrème met zelfbruiner

Zonnebrand die bruine vlekken afgeeft op kleding, bevat vaak een zelfbruiner. Dit is een extra factor om rekening mee te houden bij het verwijderen van de vlek. Het is aan te raden om een speciale vlekverwijderaar aan te schaffen om deze vlekken eruit te krijgen, bijvoorbeeld van HG of Citin. Fabrikanten van zonnebrandcrèmes raden aan om een vlekverwijderaar te gebruiken voor 'vocht, planten en inkt.' voor het verwijderen van deze vlekken.

Zonnebrandolie

Er zijn veel zonnebrandmiddelen verkrijgbaar op basis van olie. Dit geeft vettige vlekken wanneer het op kleding komt. in dit geval kun je proberen de vlek in de deppen met afwasmiddel of shampoo. Deze middelen werken namelijk ontvettend en zullen ze meeste olie uit het kledingstuk opnemen.

De zon!

Bij witte kledingstukken is het verwijderen van vlekken een lastige opgave. Na alle bovenstaande tips én het wassen in de wasmachine, kan het zo zijn dat er nog steeds een lichte vlek zichtbaar is. In dat geval kan de zon wonderen doen! Hang het kledingstuk direct na het wassen buiten. Het liefst in de warme en felle middagzon. De zon werkt namelijk blekend. Hoe feller de zon, hoe sterker de blekende kracht is! Zo zal de vlek helemaal verdwijnen!

Gele vlekken in je kleding voorkomen

Voorkomen is beter dan genezen. Wanneer je geen zonnebrandvlekken krijgt, hoef je ze er ook niet uit te krijgen. Uiteraard is het gebruik van een zonnebrandcrème zeer belangrijk! Het vermijden van zonnebrandcrèmes is dan ook geen oplossing. Wel zijn er een aantal merken die claimen geen gele vlekken te geven of de intensiteit van de vlekken te verminderen na het wassen. Op de meeste verpakkingen staat vermeld dat direct contact met textiel vermeden dient te worden, om vlekken te voorkomen.

Een tip om gele vlekken in je favoriete kledingstukken te voorkomen

Op zonnige dagen is het aan te raden om je eerst helemaal in te smeren en vervolgens even te wachten met aankleden. Ga bijvoorbeeld even tanden poetsen of koffie zetten, zo heeft de zonnebrand de tijd om goed in te trekken. Daarna kun je je aankleden, met minder risico op gele vlekken. Trek je liever toch even iets aan? Zorg dan voor een badjas waarbij het niet zo erg is dat er wat vlekken in komen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Make-upvlekken uit kleding verwijderenMake-upvlekken uit kleding verwijderenWie regelmatig make-up draagt, is ongetwijfeld bekend met vervelende make-upvlekken. Een make-upvlek kan lastig te verwi…
Zo krijg je make-up vlekken uit je kledingZo krijg je make-up vlekken uit je kledingMake-up geeft heel makkelijk af op je kleding. Het is heel vervelend en het kan vlekken geven die slecht te verwijderen…
Hoe kun je paardenbloemvlekken verwijderen uit kleding?Hoe kun je paardenbloemvlekken verwijderen uit kleding?Het is een mooie zomerse dag en je kind of kinderen zitten heerlijk in de tuin bloemetjes te plukken. Het op eerste ogen…
Hoe kun je chocoladevlekken in kleding verwijderen?Hoe kun je chocoladevlekken in kleding verwijderen?Chocolade is een lekkernij gemaakt van cacao, dat wereldwijd geliefd is bij vele mensen. Ook in Nederland en België eet…
Vlekken verwijderen uit kleding met ouderwetse middelenVlekken verwijderen uit kleding met ouderwetse middelenVlekken uit je kleding verwijderen. Hoe doe je dat? Onze oma’s wisten vroeger precies hoe het allemaal moest. Voor alles…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Nattyjeff, Pixabay
  • http://www.telegraaf.nl/vrouw/schoonmaakexpert/21781264/__Zo_krijg_je_zomervlekken_uit_je_kleding__.html
  • https://omaweetraad.nl/vlekken/zonnebrandcreme
  • https://www.nivea.nl

Reageer op het artikel "Gele zonnebrand vlekken uit kleding verwijderen"

Infoteur: Denn
Laatste update: 07-02-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Special: Vlekken verwijderen
Schrijf mee!