InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Schadelijke schimmels, bestrijden en verwijderen

Schadelijke schimmels, bestrijden en verwijderen

Schimmels kunnen we overal tegenkomen op vochtige plekken in ons huis. De wc, douche, keuken of achter meubels zijn favoriete plekken voor een schimmel om zich te huisvesten. Schimmels kunnen in hoge concentraties schadelijk zijn voor de gezondheid. Bestrijdt schimmels en voorkom gezondheidsklachten!

Wat zijn schimmels?

Schimmels zijn organismen met een celkern en enkele andere celorganellen. Onder anderen hiermee onderscheiden schimmels zich van bacteriën. Schimmels hebben zuurstof nodig om te kunnen groeien, dit kan ook in zeer lage hoeveelheden voldoende zijn. Hiernaast heeft schimmel vaak veel water nodig en een voedingsbron. De meeste schimmels bestaan uit hyfen, dit zijn de draden die we zien en geven een schimmel zijn wollig uiterlijk.

Hoe zien schimmels eruit?

Voordat je een schimmel ziet ruik je het meestal al. Een schimmel verspreidt een typisch muffe geur. Schimmels hebben het uiterlijk van zwarte, groene, roze of witte plekjes.

Zijn schimmels schadelijk?

Schimmels kunnen in hogere concentraties schadelijk zijn voor de gezondheid bij mensen met een verzwakte immuniteit. Schimmels kunnen verantwoordelijk zijn voor astma of andere allergische klachten. Heeft een schimmel gebruik kunnen maken van de verzwakte weerstand en zich kunnen nestelen in de longen dan is dit vaak moeilijk te behandelen. Mensen die extra gevoelig zijn voor schimmelinfecties zijn: ouderen, astmapatiënten, kinderen en mensen met allergieën. Toch kunnen grote hoeveelheden schimmels ook schadelijk zijn voor mensen met een goede gezondheid, de schimmelsporen kunnen klachten veroorzaken als: irritatie van de slijmvliezen, hoesten, niezen, hoofdpijn, uitslag, vermoeidheid. Het voorkomen van schimmelvormingen is om deze redenen, naast dat ze de wanden en muren aantasten geen overbodige luxe.

Hoe kun je schimmels voorkomen?

Schimmels kun je op de volgende manieren voorkomen:
  • Voorkom vochtplekken, plaats een vochtvreter.
  • Voorkom dat schimmels zich verder kunnen verspreiden door de al aanwezige schimmelplekken op tijd te verwijderen.
  • Voorkom condensvorming, met andere woorden, zorg voor voldoende ventilatie.

Hoe kun je schimmelplekken verwijderen?

Er zijn verschillende methodes om schimmels te verwijderen. Ten eerste is het belangrijk te voorkomen dat schimmels zich op de desbetreffende plek kunnen huisvesten. Ga hiervoor na hoe de schimmel aan vocht komt en pak de bron aan. Zonder vocht of voeding kan de schimmel niet overleven.

Schimmelreiniger

Er zijn vele schimmelreinigers verkrijgbaar op de markt. Een groot voordeel hiervan is dat deze reinigers vaan zeer effectief zijn. Een nadeel is dat deze reinigers vaak irriterend zijn voor huid en slijmvliezen en een negatief effect hebben op het milieu. Bovendien heeft het gebruik ervan alleen zin als ook de bron van schimmelvorming is aangepakt. Blijft de bron bestaan, bijvoorbeeld condens, dan groeien de schimmels snel weer terug. Denk bij het gebruik van schimmelbestrijdingsmiddelen aan uw gezondheid. Gebruik, indien noodzakelijk, beschermende maatregelen. Wil je het milieuvriendelijker aanpakken, kies dan voor een biologische aanpak.

Biologisch schimmels verwijderen

Schimmelreinigers kunnen zeer agressief zijn op het milieu. Gelukkig bestaan er ook ecologische schimmelreinigers. Deze zijn vaak wel wat duurder, maar beter voor het milieu en eigen gezondheid. Bovendien reageren deze reinigers vaak minder agressief op de te behandelen ondergrond. Een andere methode is eerst het oppervlak te reinigen met schoonmaakazijn om de kalkaanslag te verwijderen. Boen hierna het oppervlak schoon met een wateroplossing van soda en groene zeep. Vanzelfsprekend geldt ook voor deze methode dat ook de bron moeten worden aangepakt, anders groeien de schimmels binnen geringe tijd terug.
Gerelateerde artikelen
Schimmels in de badkamer: wat te doen?Iedereen heeft wel eens last van schimmels in de badkamer. Vaak vragen wij ons dan af of deze schimmels schadelijk zijn…
Schimmel, zowel vriend als vijand van de mensSchimmel, zowel vriend als vijand van de mensSchimmels kent iedereen van ons want er bevinden zich daarvan heel wat in het lichaam van de mens. En de bakker bijvoorb…
Geurbestrijding met Ozone shock treatmentOzone shock treatment kun je toepassen in ruimtes om onaangename vieze geuren te bestrijden. Deze methode pakt de bron v…
Schimmels in je nieuw gebouwde huisSchimmels in je nieuw gebouwde huisSommige pas gebouwde huizen zijn reeds voor de eigenaars erin trekken, onbewoonbaar. Vocht dat bij de bouwwerken tot sta…
Motvlinders bestrijden: hoe verwijder je motvlinders in huisMotvlinders bestrijden: hoe verwijder je motvlinders in huisMotvlinders zijn vervelende beesten die je liever niet in huis wilt hebben. Motvlinders laten zich het liefst s nachts…

Reageer op het artikel "Schadelijke schimmels, bestrijden en verwijderen"

Reactie

Flaton A. J., 26-08-2014 13:02 #1
Door ernstige lekkage in een tussenmuur vanaf de badkamer van onze buren naar onze slaapkamer zijn achter het (glasvezel-)behang beschadigingen aan muur/stucwerk ontstaan en is sprake van schimmelvorming achter het behang. Omdat reparatie en droging aan de andere kant van de muur nogal wat tijd vergt hebben wij bewust het behang aan onze kant nog niet verwijderd teneinde niet aan schimmel blootgesteld te worden. Is dit de goede manier?

Infoteur: Kropslavinken
Gepubliceerd: 15-09-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Reacties: 1
Schrijf mee!