InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Geurbestrijding met Ozone shock treatment

Geurbestrijding met Ozone shock treatment

Ozone shock treatment kun je toepassen in ruimtes om onaangename vieze geuren te bestrijden. Deze methode pakt de bron van de geuren aan. Je kunt Ozone shock treatment door een professioneel bedrijf laten uitvoeren, maar je kunt het ook zelf doen. Ozon apparaten zijn al te koop vanaf 300 euro. Je kunt ze ook huren als je er niet eentje wilt kopen.

Geurbestrijden door bron aan te pakken

Vervelende geuren in huis wil je graag zo snel mogelijk laten verdwijnen. Vaak kun je een nare onaangename geur wel bestrijden, maar komt deze later weer terug. Het is beter om de bron, de oorzaak, van de nare onaangename geur te bestrijden. Geurbestrijding bij de bron houdt in dat je op zoek gaat naar de veroorzaker van de vieze geur. Vaak zijn dit bacteriën of schimmels. Ook kunnen rottende stoffen en bepaalde organismen de bron zijn van vieze onaangename geuren. Geurbestrijding is op verschillende manieren mogelijk.

Op zoek naar de bron

Voordat je de onaangename geuren gaat bestrijden moet je eerst op onderzoek uit naar de bron. Het kan zijn dat er ergens in de ruimte een opeenhoping van afvalstoffen zit die je eerst moet verwijderen. Ook als er veel vocht in een bepaalde ruimte zit moet je dat zoveel mogelijk verwijderen voordat je een Ozone shock treatment wilt toepassen. De kans op het uitblijven van nieuwe onaangename geuren vergroot je op die manier.

Ozone shock treatment

Ozone shock treatment is een behandeling van een ruimte met ozon. Door de eigenschappen van ozon is het mogelijk om in korte tijd schimmels en bacteriën voorgoed te laten verdwijnen. Ozon verbrandt in feite de organismen. Bij een behandeling met Ozone shock treatment wordt de betreffende ruimte volgespoten met ozon door er een speciale generator in te plaatsen. Acht uur later is het ozon omgezet in zuurstof waarna de ruimte weer normaal toegankelijk is. Na deze behandeling zijn alle schimmels en bacteriën die in de ruimte aanwezig waren verdwenen. Daarmee is de bron van vieze onaangename geuren aangepakt.

Ozon is gevaarlijk voor alle organismen

Tijdens een Ozone shock treatment mag je absoluut niet in de te behandelen ruimte komen. Dit geldt ook voor huisdieren en planten. Verwijder dus van te voren alle planten en huisdieren uit de ruimte die je wilt behandelen met Ozone shock treatment. Ook moet je de ruimte goed afsluiten van de omgeving. Je kunt dit doen met goede tape, waarmee je de ramen, deuren en andere kieren kunt afplakken. Kijk dus goed uit als je met ozon gaat werken, het is een gevaarlijke stof. Pas na 8 uur zijn de schadelijke effecten van ozon uitgewerkt.

Zelf onaangename geuren verwijderen

Je kunt een professioneel bedrijf inhuren om in één of meerdere ruimtes een Ozone shock treatment uit te laten voeren. Zelf een ruimte met ozon behandelen kan echter ook. Als je regelmatig bepaalde ruimtes wilt ontdoen van vieze onaangename geuren dan kun je dit zelf doen met speciale apparatuur. Hiervoor zijn ozon apparaten te koop die je dan in een ruimte kunt neerzetten. Dit is bijvoorbeeld ideaal in ruimtes als fitnesszalen, gymzalen, kleedruimtes en bepaalde horeca ruimtes zoals keukens.

Ozon apparaten, prijzen

Een ozon apparaat is prima betaalbaar. Vanaf 300 euro kun je al een ozon apparaat kopen. Dit zijn vaak de kleinere modellen die je gemakkelijk kunt verplaatsen in bepaalde ruimtes. Je kunt dit type op een tafel zetten, maar ook op de vloer. Grotere ozon apparaten met meer capaciteit hebben uiteraard een hogere aanschafprijs. Het is verstandig om vooraf te bepalen voor welke ruimtes je een ozon apparaat wilt inzetten. Aan de hand van de capaciteit die je dan nodig hebt kun je het beste ozon apparaat uitzoeken en kopen of huren.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.airfresh.nl
  • www.hygiene-shop.eu
  • www.wikipedia.org

Reageer op het artikel "Geurbestrijding met Ozone shock treatment"

Infoteur: Jozzie
Gepubliceerd: 22-07-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!