InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Schimmel verwijderen met alcohol

Schimmel verwijderen met alcohol

Schimmel verwijderen met alcohol Na de natte wintermaanden heeft zich vaak schimmel afgezet in vochtige hoeken en bij vensterafdichtingen. Kleine plekken kan men zelf met alcohol verwijderen. Gezichtsmaskers zijn daarbij aanbevolen.

Schimmel, wat is dat

Het breidt zich langzaam uit, ruikt naar muffige aardappelkelders en houdt van vochtigheid: schimmel in uw vertrekken. Vooral na de winter kampen veel huiseigenaren en huurders met een vervelende verrassing als zich in koude hoeken, achter kasten en op matrassen die vervelende schimmel gevormd heeft.

Schimmel schadelijk voor de gezondheid

Als je schimmel ontdekt, moet je die eigenlijk meteen verwijderen. Schimmelplekken zien er niet alleen lelijk uit, maar zijn ook schadelijk voor de gezondheid als gevolg van sporen en mycotoxines:
  • ze kunnen problemen met de luchtwegen veroorzaken;
  • het kan leiden tot allergieën;
  • of hoofdpijn veroorzaken.

Hoe moet je schimmel verwijderen?

Schade tot een oppervlakte van een halve vierkante meter kunnen mensen ook zelf verwijderen:
  • geadviseerd wordt om daarbij een masker met filter te dragen;
  • vervolgens kan men bij de aangetaste muurdelen het behang verwijderen en het gebied met 70 procent alcohol behandelen;
  • op gladde oppervlakken volstaat afwassen met een mengsel van water en alcohol;
  • siliconenvoegen moet je doorgaans opnieuw aanbrengen;
  • chloorhoudende middelen en alles wat bij verschillende bedrijven onder de naam "schimmelverwijderaar” wordt aangeboden, is niet aan te raden. Die zijn schadelijk voor de luchtwegen en vormen ook een bedreiging voor het ecosysteem;
  • azijn is ook niet aan te bevelen. Sommige schimmelsoorten in huis houden van azijn. Voor hen is het zelfs een soort voedingsbodem;
  • preparaten en schoonmaakmiddelen op natuurlijke zuurbasis vormen geen bedreiging voor de gezondheid;
  • na behandeling van de getroffen plaatsen moeten gebruikte poetslappen of borstels meteen verwijderd worden zodat zich de schimmel niet elders verspreiden kan.

De oorzaken van schimmel weghalen

Vervolgens is het belangrijk dat men op zoek gaat naar de oorzaken. Want als men niet weet hoe de schimmel ontstaan is, kan men ook niet voorkomen dat die weer terugkomt.

  • Er kunnen meerdere oorzaken voor schimmels zijn maar doorgaans is schimmelvorming gerelateerd aan aan overdaad aan vocht. Door een lekkende dak of een lekkende waterleiding in de muur kunnen bouwmaterialen doordrenkt raken.
  • In de winter komt daar ook nog condenswater bij: dat doet zich voor wanneer in onvoldoende verwarmde ruimten vocht op de wanden neerslaat. Dit is vooral in oudere gebouwen een probleem omdat daar de enkelvoudige beglazing in de loop der tijden is vervangen door beglazing met een hoge isolatiewaarde. Het vocht kondenseert dan op de buitenmuren als koudste bouwcomponenten.

Schimmelvorming voorkomen

  • U kunt schimmelvorming vooral voorkomen door goed te ventileren en te verwarmen. Vooral als er wasgoed in woonruimtes wordt gedroogd, moet de vochtigheid goed weg kunnen. Alles staat of valt dus met een goede ventilatie!
  • Ook muurverf is vaak een cruciale factor. In huurwoningen worden oudere verflagen bij intrek vaak gewoon overgeschilderd, zodat zich na verloop van tijd een soort tweede huid op de cementlaag vormt waardoor die niet meer kan ademen. Dit is ook een gevolg van het feit dat goedkope latexverven worden gebruikt.

Onzichtbare schimmel

Behalve de direct zichtbare schimmel is er ook een schimmelsoort die niet onmiddellijk kan worden ontdekt: verborgen schimmel. Dat is een moeilijk geval. Je ziet het niet en je ruikt het meestal ook niet. Vaak komen bewoners pas erachter dat er een vorm van schimmel in de woning aanwezig is als ze gedurende langere tijd onverklaarbare gezondheidsproblemen hebben.

Het beste kan je dan een lucht-analyse laten maken of de woning door een vakman met een op schimmelsporen getrainde hond laten onderzoeken. De verborgen schimmel kan bijvoorbeeld achter kasten worden gevonden of zelfs in de muur waar bouwmaterialen door een lekkende leiding doorweekt zijn.
Gerelateerde artikelen
Schimmel in huis bestrijdenSchimmel in huis bestrijdenSchimmel in huis is erg vervelend. Veel mensen hebben er last van in de badkamer, maar ook op het plafond van huiskamers…
Schimmel badkamer verwijderen: hoe gaat u te werk?Schimmel in de badkamer verwijderen? Er zijn een aantal manieren om schimmel succesvol te verwijderen uit uw badkamer. H…
Schimmel op matras verwijderenSchimmel op matras verwijderenDe vorming van schimmel in woningen en op textiel (bijv. een matras) is een wijdverbreid probleem. Hieronder tips en inf…
Schimmel bestrijden: Welke middelen gebruiken?Schimmel bestrijden kan met azijn, bleekmiddel, chloor, ammonia, of speciale schimmelvreters. Elk van deze middelen kan…
Schadelijke schimmels, bestrijden en verwijderenSchimmels kunnen we overal tegenkomen op vochtige plekken in ons huis. De wc, douche, keuken of achter meubels zijn favo…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Schimmel verwijderen met alcohol"

Infoteur: Grosso_Modo
Laatste update: 30-12-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!