InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > De juiste ventilatie tegen schimmel in de badkamer

De juiste ventilatie tegen schimmel in de badkamer

De juiste ventilatie tegen schimmel in de badkamer Herhaaldelijk en langdurig een te hoge vochtigheid in de badkamer geeft verkleurde voegen, vies geworden kit en schimmel op de muren. Een goede ventilatie helpt tegen al die ongemakken. Maar een openstaand raampje volstaat dan niet. Integendeel!

Ventileren tegen schimmel in de badkamer

De badkamer is een ruimte waar regelmatig veel vocht wordt geproduceerd. Met de verwarming aan kan de aanwezige lucht veel van dat vocht opnemen. Maar de wanden en het plafond zijn kouder waardoor het rijkelijk aanwezige vocht in de vorm van condens erop neerslaat. Een ideale voedingsbodem voor schimmel. Goed ventileren is de enige manier om dit te voorkomen.

Ventilatie kost energie

Isolatie en ventilatie zijn twee tegengestelde zaken. Aan de ene kant willen we energie besparen door zo weinig mogelijk warmte verloren te laten gaan, en aan de andere kant moeten we ventileren om het klimaat in huis gezond te houden. Niet alleen om vochtproblemen en daarmee schimmels te voorkomen, maar ook voor onze gezondheid.

Door te ventileren gaat warmte verloren, daar komen we niet onderuit. Maar door op een juiste manier te ontluchten en te beluchten, kunnen we dat verlies tot een minimum beperken. Mechanische ventilatie (met een motor) is het best te controleren, maar natuurlijke ventilatie is uiteraard goedkoper.

Wat is de beste ventilatie in een badkamer?

Een openstaand raampje of de aanwezigheid van een afvoerrooster in het plafond is geen garantie voor een goede ventilatie, integendeel zelfs. Door menig afvoerrooster stroomt lucht van buiten naar binnen en dat geldt ook voor een opengezet raampje. In plaats dat er warme met vocht verzadigde lucht wordt afgevoerd, stroomt er relatief koude lucht naar binnen. En het is een feit dat koude lucht minder vocht kan opnemen.

Zet dus tijdens of na het baden geen raampje open maar zorg voor beluchting met opgewarmde lucht uit de eigen woning. Zet daarvoor de badkamerdeur open of zorg voor een ventilatieopening. Dat kan een voldoende ruime kier onder de deur zijn of een rooster dat zo laag mogelijk in de deur is aangebracht.

Hoe de ontluchting controleren?

Naast beluchting met opgewarmde lucht uit de woning is een goede ontluchting van cruciaal belang. Heeft u mechanische ontluchting dan kunt u met een velletje toiletpapier simpel checken of er daadwerkelijk lucht wordt afgezogen:
  • druk daarvoor het papiertje tegen het rooster aan;
  • dwarrelt het niet naar beneden maar blijft het hangen, dan is er voldoende “trek” aanwezig;
  • wordt het velletje van het rooster afgeblazen, dan is er sprake van een slecht werkende afzuiging.

Bij voldoende capaciteit van de mechanische ontluchting is een uurtje afzuigen na gebruik van de badkamer aanbevolen. Heeft u ondanks een mechanische afzuiging toch nog last van schimmel dan is de capaciteit daarvan ontoereikend en/of u ventileert niet lang genoeg.

Is mechanische ventilatie beter dan natuurlijke ventilatie?

Een goede natuurlijke ventilatie is even doeltreffend dan een mechanische. Bij natuurlijke ventilatie wordt wel een kanaal of pijp met een diameter van tenminste 12,5 cm. aanbevolen.

De weerstand van een afvoerkanaal kan te groot zijn doordat het kanaal te dun is of een ruwe binnenwand heeft. Gebruik voor natuurlijke ventilatie dus geen lange stukken flexibele buis. De spiraalvorm geeft dan te veel inwendige weerstand. Ook scherpe bochten en horizontale delen in het afvoerkanaal werken natuurlijke ventilatie tegen.

Relatieve vochtigheid goede graadmeter bij ventilatie

De relatieve vochtigheid is een goede indicatie om de kwaliteit van het binnenklimaat te bepalen. Een relatieve vochtigheid van hoger dan 70% is een aanwijzing dat er iets schort aan de ventilatie in huis. En nogmaals, hoe hoger de temperatuur van lucht, des te meer vocht kan deze bevatten.
Gerelateerde artikelen
Schimmel badkamer verwijderen: hoe gaat u te werk?Schimmel in de badkamer verwijderen? Er zijn een aantal manieren om schimmel succesvol te verwijderen uit uw badkamer. H…
Schimmel in huis bestrijdenSchimmel in huis bestrijdenSchimmel in huis is erg vervelend. Veel mensen hebben er last van in de badkamer, maar ook op het plafond van huiskamers…
Schimmels in de badkamer: wat te doen?Iedereen heeft wel eens last van schimmels in de badkamer. Vaak vragen wij ons dan af of deze schimmels schadelijk zijn…
Schimmel te lijfSchimmel te lijfSchimmel vindt het overal lekker waar het vochtig en warm is. Dus in badruimtes, tussen voegen, in kasten, maar zelfs in…
Huurverlaging vragen vanwege schimmelHuurverlaging vragen vanwege schimmelAls er sprake is van schimmel in een gehuurde woning, dient u dat als huurder meteen aan de verhuurder te melden. De ver…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De juiste ventilatie tegen schimmel in de badkamer"

Reactie

J. van Hagen, 03-02-2014 09:02 #1
Ik heb een mechanische ventilatie in het plafond van mijn badkamer met een ontluchtingspijp naar/op het dak. Ik overweeg nu om zonnepanelen op dat dak te leggen. Een van de potentiele installateurs gaf als suggestie voor een visueel mooie ligging van de panelen om de ontluchtingspijp af te zagen tot onder het zonnepaneel. Er zou dan nog voldoende ruimte onder het paneel zijn voor de ontluchting. Hij verwees er ook naar dat tegenwoordig ontluchting ook al via ontluchtingspannen i.p.v. pijpen plaatsvindt. Is dat wel of geen verstandige oplossing?

Infoteur: Grosso_Modo
Gepubliceerd: 18-07-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Reacties: 1
Schrijf mee!