InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Welke grasmaaier: handige tips

Welke grasmaaier: handige tips

Voor het bekomen en het behouden van een gesloten, mooi diepgroen gazon moet je deze bij mesten, wieden, regelmatig beluchten en maaien. Maar in het actief groeiseizoen is het gras afmaaien het belangrijkste karwei . Sommige tuinliefhebbers vinden dit een vervelende klus. Kies daarom de juiste grasmaaier voor een optimaal maaiplezier, want zolang het gras groeit moet het gemaaid worden.

Inhoud

Kies de juiste maaier

Er zijn handmaaiers, elektrische maaiers en maaiers met een benzine motor. De beste keuze is een grote maaier met voldoende vermogen, maar als je over geen grote opbergplaats beschikt en of trappen hebt, dan zal een kleiner en lichter model praktischer zijn. Bij de meeste grasmaaiers kun je de messen probleemloos hoger of lager instellen: zo kun je niet alleen gemakkelijker, maar ook op de juiste maaihoogte maaien.
  • Een maaier met een opvangbak is zeer praktisch.
  • Het maaisel laten liggen als mulchlaag: koop een maaier die het maaisel fijnmaalt.

Elektrische maaiers

  • Zijn licht, starten vlot en vragen weinig onderhoud.
  • Ze zijn handig voor gazons dichtbij het huis, die voorzien zijn van stopcontacten.

Benzinemaaiers

  • Zijn zwaarder dan de elektrische maaiers en ze hebben ook een grotere maaibreedte.
  • Ze hebben geen kabel waardoor ze handiger zijn tijdens het maaien van grote terreinen.
  • Een goed exemplaar gaat een leven lang mee, maar dan moet je hem wel goed onderhouden.

Kooimaaier / cilindermaaier

Dit type wordt gebruikt om een mooi gestreept gazon te verkrijgen. De messen geven een fraaie afsnede en zorgen voor een kwalitatief, hoogwaardige afwerking van het gazon: bewegende messen snijden tegen een vast mes, zoals een schaar, waardoor de grassprietjes niet gekneusd worden. De rol vooraan bepaalt de maaihoogte en de rol achteraan vormt de strepen.
  • De handmaaiers zijn ideaal voor kleine gazons: ze zijn licht, klein en beschikken meestal over vier messen.
  • Grotere terreinen vragen machines die motorisch worden aangedreven: ze zijn verkrijgbaar in 40, 50 en 66 cm werkbreedte en beschikken over zes of meer messen.

Cirkelmaaier

Cirkelmaaiers worden steeds motorisch aangedreven. Ze geven een ietwat slordig maaibeeld, maar sommigen kunnen ook mulchen of strepen rollen. De ronddraaiende messen snijden met een hoge snelheid het gras af: het roterende mes is zodanig vorm gegeven, waardoor de afgemaaide grassprietjes niet terug vallen op het gazon, maar naar boven wervelen en in de opvangbak belanden.
  • Er bestaan ook elektrische cirkelmaaiers op een luchtkussen die weinig inspanning vragen en zeer handig zijn op steile hellingen.
  • Cirkelmaaiers kunnen ook nat gras maaien.

Zitmaaier

Deze machines zijn zeer handig voor grotere gazons, dit vanaf 100 m², maar ze nemen wel heel veel plaats in beslag.
  • Zitmaaiers zijn verkrijgbaar met een werkbreedte vanaf 63 cm tot 122 cm.
  • Ze hebben een vermogen van 6Pk tot 22Pk.
  • Ze beschikken over een opvangbak van 160 tot 240 liter.

Draadmaaier / trimmer en bosmaaier

Dit is een draagbaar toestel die zeer handig is voor het maaien van lange grassen en onkruiden die langs een muur groeien. Ze zijn ook ideaal om te werken in de moeilijk bereikbare hoeken, gaten en rondom alle beplantingen. Draadmaaiers werken met een snijdraad, meestal van nylon, die met een hoge snelheid roteert: zo worden grassen en andere gewassen afgesneden. De meeste exemplaren zijn elektrisch, maar er bestaan ook trimmers die werken met oplaadbare batterijen.
  • Elektrische trimmers mogen niet gebruikt worden om natte gewassen af te snijden.

De bosmaaier is bijna net hetzelfde als een trimmer; deze machine is robuuster, wordt aangedreven met een benzinemotor en sommige types zijn uitgerust met diverse maai en zaagsystemen waardoor je houten gewassen van minimum tien centimeter moeiteloos kunt afzagen.
  • De bosmaaier niet gebruiken vlak bij een boom: de machine kan de schors beschadigen

Het gras maaien

  • Verwijder eerst alle wormhopen voordat je maait, anders druk je deze plat op de grasmat.
  • Maai vlotter: snoei eerst de overhangende planten die het maaien bemoeilijken, of leg een harde boord aan om de randen recht te maken.
  • Regelmatig maaien bevordert een dichte groei van de grasmat: maai het gras in de lente, de zomer, de herfst en ook in de winter als het groeit.
  • Niet maaien: wanneer het gras zeer droog, dor, nat of bevroren is.
  • Nooit te kort maaien: het is beter om ieder grassoort regelmatig te maaien want als je het gras te lang laat worden en vervolgens zeer kort maait, dan zal de kwaliteit van het gras verslechteren.
  • Gras groeit het snelst bij warm, vochtig weer: een zeer fijn bladig “siergazon” twee - drie keer per week maaien; een speelgazon wekelijks.
  • Bij heet, droog weer: minder vaak afmaaien zodat het gras de kans krijgt om vocht vast te houden.

Een rechthoekig gazon maaien

Maai eerst aan iedere kant een brede strook zodat je de maaier kunt keren. Rijd dan op en neer in rechte stroken die elkaar iets overlappen.

Een onregelmatig, gebogen gazon maaien

Maai eerst een brede strook aan de rand en dan in het midden. Vervolgens ieder helft afmaaien zoals een rechthoekig gazon.

Maaihoogte

De ideale maaihoogte wordt bepaald door het seizoen. Maai vaak en niet te kort, maximaal een derde van de grasspriet. Als je het gras te kort maait, zal je de groei van nieuwe scheuten hinderen waardoor het gras kan afsterven. Als het gras te lang is, maait u het in enkele keren kort: begin op de hoogste stand en stel de maaier bij de volgende maaibeurt geleidelijk steeds lager in.
  • Siergazon: nooit korter dan twee centimeter.
  • Speelgazon: nooit korter dan drie centimeter.

Onderhoud

  • Na iedere maaibeurt moet je de grasmaaier reinigen: verwijder alle grasresten en veeg de snijmessen af met een vettige vod. Vervolgens de bewegende delen invetten.
  • Zorg ervoor dat de messen steeds scherp blijven, want botte messen kunnen het gras verscheuren.
  • Messen van een rotatiemaaier kunnen makkelijk verwijderd worden.
  • Slijpen doe je met een oliesteen, een diamantslijper of een vijl.
  • Er zijn instrumenten te koop waarmee je de messen van een cilindermaaier kunt slijpen, maar deze zijn niet altijd succesvol.

Veiligheidsmaatregelen

  • Leg de elektrische kabel over jouw schouder want lange kabels worden tijdens het maaien maar al te gemakkelijk doorgesneden.
  • Koop een maaier met een stroomonderbreker.
  • Gebruik elektrisch materiaal nooit tijdens of vlak na een regenbui en maai ook geen nat gras.
  • Raak een beschadigd snoer nooit aan voordat het contact verbroken is.
  • Draadmaaier/bosmaaier: beschermende kledij, veiligheidsschoenen, een veiligheidsbril en oordopjes zijn geen overbodige luxe tijdens het maaien. Het is ook aan te raden om personen en dieren op een afstand te houden, dit ter bescherming van rondvliegende objecten.

Lees verder

© 2011 - 2019 Worm, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zelf graszoden leggen, snel en goedkoopZelf graszoden leggen, snel en goedkoopGraszoden leggen is een voorjaarsklus. Wil je een mooi strak en groen gazon, dan zijn grasmatten een uitkomst. Je kunt v…
Grasmaaien, hoe pak je dat slim aan?Grasmaaien. Voor velen een vervelend klusje. Maar dat hoeft het helemaal niet te zijn. Zo pak je het slim aan!
Grasmaaier op benzine, voor- en nadelenGrasmaaier op benzine, voor- en nadelenAls je een tuin met groot gazon hebt, gaat er niets boven een grasmaaier op benzine. Daarmee kan je het gazon tot in all…
Voor een gezond gazon: zo kiezen we de beste grasmaaierVoor een gezond gazon: zo kiezen we de beste grasmaaierOm zo lang mogelijk van een gezond en fleurig groen gazontapijt te kunnen genieten, is regelmatig en efficiënt onderhoud…
Hou je gazon kort en gezond met een mulchmaaierMaai je regelmatig je gazon en zit je regelmatig met flink wat grasafval opgescheept? Heb je onvoldoende ruimte voor een…

Reageer op het artikel "Welke grasmaaier: handige tips"

Infoteur: Worm
Laatste update: 18-09-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!