InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Loods: het bouwen van een loods

Loods: het bouwen van een loods

Loods: het bouwen van een loods Het hoeft niet heel duur te zijn om een loods te bouwen. U kunt er voor kiezen om een loods op uw terrein of bijvoorbeeld industrieterrein te gaan. Ook de prijzen van het huren van een loods zijn niet heel hoog. Het voordeel van een loods is dat er veel ruimte is om spullen te stallen. Een loods kan bijvoorbeeld ook goed dienen voor kunstenaars om met hun kunst bezig te zijn. Veel mensen willen een loods bouwen. Soms willen zij dat achter in hun tuin, maar soms ook op een apart industrieterrein. Vaak heeft het met hun bedrijf te maken dat ze een loods willen bouwen. Een loods kan namelijk verschillende doelen dienen. In de meeste gevallen wordt het gebruikt voor de opslag van spullen. Soms hebben bedrijven spullen die ze voor een bepaalde periode moeten opslaan. De producten worden dan in de loods gestald. Het voordeel van een loods is dat de kosten laag kunnen worden gehouden, omdat het veelal een kale ruimte is. In andere gevallen kan het bijvoorbeeld ook gaan om de stalling van machines of wagens. Deze zijn niet altijd nodig, maar moeten wel ergens gestald worden. In dat geval is een loods een goede uitkomst.

Voordelen van een loods

Naast bedrijven willen particulieren vaak graag ook een loods bouwen voor eigen gebruik. In sommige gevallen kopen zij ook gebruikte loodsen, of een deel van een loods. Het gaat met name om bepaalde doelgroepen. Een doelgroep die vaak een eigen loods wil zijn kunstenaars. Dat is omdat het vaak kan dienen als een goede ruimte om te werken. Veel kunstenaars hebben ruimte nodig voor het maken van hun kunst. Ook is het fijn als ze enigszins kunnen experimenteren. Het nadeel van een galerie is meteen dat die ook erg vies kan worden wanneer ze iets te creatief aan de gang gaan met bijvoorbeeld verf. Een loods kan vaak viezer worden, omdat er verder toch bijvoorbeeld geen bezoek in hoeft te worden ontvangen. Ook carnavalsverenigingen hebben vaak een eigen loods. Daar kunnen ze dan naar hartenlust klussen aan de carnavalswagens. Ook in dit geval is het niet heel erg als de loods een beetje vies wordt. Het grote voordeel van de loods is ook dat de wagens er beschermd staan.

Bouwen van een loods

U kunt er voor kiezen om zelf de loods te bouwen. Er zijn bij verschillende bedrijven bouwpakketten te verkrijgen waaruit u de loods kunt optrekken. Het voordeel van een loods is dat deze meestal vrij simpel in elkaar zitten. Er hoeft bijvoorbeeld meestal geen verwarming te worden aangebracht. Wel moet er bijvoorbeeld verlichting worden aangebracht, maar als u dat zelf niet doet kunt u altijd nog een elektricien inhuren om dat te laten doen. Doordat een loods niet heel duur is om te bouwen kunnen de kosten beperkt blijven.

Huren van een loods

Bij het bouwen van een loods moet u wel kijken of het past in het bestemmingsplan. Als dat niet zo is dan moet u waarschijnlijk een bouwvergunning aanvragen bij de gemeente. Daar gelden ook bepaalde prijzen voor. Als u een loods wilt bouwen in agrarisch gebied, dan zou het mogelijk kunnen zijn dat u geen vergunning hoeft aan te vragen. Als u zelf de loods niet wilt bouwen, dan kunt u ook een bedrijf inhuren om de loods voor u te laten bouwen. Dat brengt wel meerkosten met zich mee, want alles heeft uiteraard een prijs. Als u zelf geen loods wilt of kunt bouwen, dan zou u ook altijd kunnen kijken of u een loods kan huren.

Loods bouwen

Er zijn in ieder geval aannemers in de volgende steden die een loods kunnen bouwen: Amsterdam, Amstelveen, Blaricum, Bussum, Hilversum, Utrecht, Den Haag, Groningen, Rotterdam, Den Bosch, Tilburg, Brussel, Groningen, Arnhem, Leeuwarden, Enschede, Haarlem, Eindhoven, Almere, Zwolle, Arnhem, Lelystad, Maastricht, Breda, Leiden, Gent en Sittard.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Loods: het bouwen van een loods"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 17-12-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!