InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Blokhutten: bouwen van een blokhut

Blokhutten: bouwen van een blokhut

Blokhutten: bouwen van een blokhut Het bouwen van een blokhut hoeft niet heel duur te zijn. Doordat een blokhut relatief eenvoudig in elkaar gezet kan worden kunt u besparen op de prijs. De kosten zijn lager dan bij bijvoorbeeld het bouwen van een tuinhuis. Er zijn tal van winkels, zoals Intratuin, Gamma en Praxis, die blokhutten verkopen. U heeft zeer veel mogelijkheden met een tuinhuisje, zoals een plat of schuin dak en wel of geen veranda. Ook kunt u kiezen voor modern of eenvoudig. Veel mensen willen tegenwoordig weer een blokhut bouwen of laten bouwen. De blokhut is weer echt bezig aan een comeback. Er zijn verschillende redenen waarom mensen een blokhut willen laten bouwen. De eerste is namelijk dat het goed kan functioneren als tuinhuisje of schuur. Een blokhut hoeft niet heel groot te zijn en kan daardoor makkelijk in de tuin worden gestald. Het aanzien van een blokhut is tegelijkertijd een stuk mooier dan het aanzien van een schuur. Daardoor geven veel mensen de voorkeur aan een blokhut om bijvoorbeeld hun spullen, bijvoorbeeld fietsen of tuinspullen, in op te slaan. Een tweede reden is dat een blokhut een relatief eenvoudig model heeft. Er hoeft niet heel veel moeite gedaan te worden om een blokhut te maken. Ook als u hem laat bouwen scheelt het in de kosten, omdat de blokhut snel kan worden opgetrokken.

Bouwen van een blokhut

De meeste blokhutten zijn traditiegetrouw te vinden in Scandinavië en een aantal Midden-Europese landen, zoals Zwitserland en Oostenrijk. Ook in Oost-Europa woonde lange tijd veel mensen in een blokhut. Veel Europese kolonisten die naar de Verenigde Staten vertrokken emigreerden trokken daar blokhutten op als tijdelijk onderkomen. Het grote voordeel was dat ze snel konden worden opgetrokken. Zeker de emigranten die als eerste arriveerden of later naar verder naar het westen trokken hadden weinig bescherming tegen wind, dieren en Indianen. Er moest daardoor snel een bescherming worden opgetrokken. Doordat blokhutten relatief eenvoudig te maken zijn kozen veel emigranten voor deze wijze van (tijdelijk) onderkomen. Met de massieve wanden boden blokhutten voldoende warmte.

Blokhut kopen en bouwen

De blokhutten worden traditioneel gemaakt van kleine boomstammen. Veel van de moderne blokhutten worden echter ook gemaakt volgens blokhutprofielen. Dat betekent dat er planken zijn die aan de ene kant een uitstulping hebben en aan de andere kant een groef. Daardoor vallen de planken zo in elkaar en kunnen er muren worden opgetrokken. Het grote voordeel is dat er in principe geen spijker of schroef aan te pas hoeft te komen. Soms gebeurt dat overigens wel om de blokhut een steviger profiel te geven. Een uitzondering is het overigens het tuinhuis dat van prefab is gemaakt. Dat ziet er uit als een blokhut, maar bestaat gewoon uit een aantal platen die aan elkaar gezet kunnen worden. Bij het bouwen van een blokhut moet u er wel voor zorgen dat er een goed fundament wordt gelegd. Ook moet er een goed dak op komen. In de meeste gevallen is dat een schuin dak, soms een plat dak, zodat de regen weg kan lopen. U kunt er ook voor kiezen de blokhut eventueel verder in te richten, bijvoorbeeld door verlichting of water aan te brengen. U kunt dat zelf doen, maar ook een elektricien of aannemer in dienst nemen. U kunt er ook voor kiezen de blokhut te impregneren tegen brandgevaar. Een andere mogelijkheid is een veranda te bouwen voor een blokhut zodat u in de zomer in de zon kunt zitten.

Omgevingsvergunning en bouwvergunning aanvragen voor bouwen blokhut

Op internet zijn er tal van sites die blokhutten verkopen in kant-en-klare modellen. Ook bouwwinkels en tuincentrums, zoals Intratuin, Gamma en Formido, verkopen meestal wel blokhutten. Als u een tweedehands blokhut wilt, dan is het aan te bevelen op Marktplaats rond te gaan kijken. Houdt er wel rekening mee dat u in sommige gevallen een bouwvergunning, tegenwoordig ook bekend als omgevingsvergunning, zult moeten aanvragen bij de gemeente. Dat hangt mede af van het bestemmingsplan.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Blokhutten: bouwen van een blokhut"

Reacties

Tuinhuisjes En Blokhutten, 03-04-2012 07:07 #2
A very nice post and I liked the way you have expressed the importance of Log Cabins in our life. I remember when I use to live in log cabins with my parents and enjoy the luxury of these wonderful houses. I came to your post via google and has subscribed it in my reader with a hope that you will post nice blogs like this over the coming days. Thank You

Frans Timmermans, 14-02-2012 11:46 #1
Ik werk met verstandelijk gehandicapten en we willen graag een blokhut. deze blokhut komt binnen te staan en moet van de brandweer geimpregneerd worden tegen brandgevaar. nu lees ik in uw artikel dat dit mogelijk is. kunt u mij adres(sen) geven van leverantiers die deze behandeling aanbieden?

Infoteur: Simcha
Laatste update: 08-12-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 2
Schrijf mee!