InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Cv-ketel bijvullen en ontluchten

Cv-ketel bijvullen en ontluchten

Als de waterdruk te laag is dan moet de cv-ketel worden bijgevuld. De juiste waterdruk is tussen één en twee bar. Een cv-ketel hoef je normaal gesproken maar eens per jaar bij te vullen. Het ontluchten van het leidingensysteem is één keer per jaar voldoende. Werkt de cv-ketel na het ontluchten en bijvullen nog steeds niet zoals het hoort, bel dan een monteur. Er kan mogelijk iets mis zijn met de cv-ketel.

Wat is de juiste keteldruk?

Een verkeerde waterdruk in de cv-ketel en het leidingensysteem zorgt ervoor dat er niet genoeg warmte wordt afgegeven. Het water wordt dan onvoldoende verwarmt. Als de waterdruk te laag is dan stopt zelfs de cv-ketel. Om de waterdruk weer op peil te krijgen heb je een vulslang en een emmer met een doek nodig. Controleer tijdens het vullen goed hoeveel bar de waterdruk heeft. De juiste keteldruk ligt tussen de één en twee bar. Je kunt zien op de manometer hoeveel bar druk er op het leidingenstelsel en de cv-ketel staat.

Hoe vaak de cv-ketel bijvullen?

Normaal gesproken is één keer per jaar bijvullen van de cv-ketel voldoende. Door de enorme temperatuurverschillen in de leidingen gedurende het jaar loopt de waterdruk langzaam terug. Bij de meeste cv-ketels wordt in het najaar de waterdruk op peil gebracht tussen de één en twee bar, zo vlak voor de koude wintermaanden aan. Moet je de cv-ketel vaker bijvullen dan zou er iets aan de hand kunnen zijn. De meest voorkomende oorzaak van het vaker bijvullen van een cv-ketel is lekkage. Dit kan zowel in het leidingensysteem als in de cv-ketel zelf voorkomen.

Stappen om de cv-ketel bij te vullen

Eerst laat je de cv-ketel afkoelen tot ongeveer veertig graden Celsius. Dit kun je zien op de display van de ketel. Het afkoelen duurt enkele minuten, en is belangrijk om schade aan de ketel te voorkomen.

Als de cv-ketel voldoende is afgekoeld dan kun je de stekker uit het stopcontact halen. Je sluit nu de vulslang aan op het kraantje in de buurt van de cv-ketel. Om de lucht uit de vulslang te laten lopen draai je het kraantje een klein beetje open. Houd de vulslang omhoog, vlak voor het vulpunt van de cv-ketel. Doe de kraan weer dicht als de vulslang bijna gevuld is met water.

Nu kun je de vulslang vastdraaien op het vulpunt. Draai nu eerst de kraan van de waterleiding open en pas daarna het kraantje op het vulpunt van de cv-installatie. Houd nu goed de waterdruk op de manometer in de gaten. Als de waterdruk de twee bar nadert draai je de vulkraan weer dicht. Draai daarna de waterkraan dicht en ontkoppel de vulslang boven een emmer.

Je kunt nu de stekker weer in het stopcontact doen en de temperatuur weer instellen op de gewenste warmte. Het bijvullen van de cv-ketel is klaar!

cv-ketel bijgevuld en geen warm water

Wanneer de waterdruk goed is (tussen de één en twee bar) en er komt geen warm water uit de cv-ketel dan zou het kunnen zijn dat er te veel lucht in het leidingensysteem zit. Lucht zorgt bovendien voor nare bijgeluiden, zoals borrelende en fluitende geluiden. Ontluchten is daarom belangrijk om af en toe te doen. Bij een goed functionerende cv-ketel is één keer per jaar ontluchten voldoende. Met het speciale ontluchtingssleuteltje draai je bij de hoogste radiator het ventiel open. Zodra er water uitkomt draai je het ventiel onmiddellijk weer dicht. Doe dit zelfde ook bij de cv-ketel en het expansievat.

Mocht je nog steeds problemen hebben dan kun je altijd een monteur bellen.
Gerelateerde artikelen
Tips om CV-installatie bij te vullen tot de juiste waterdrukTips om CV-installatie bij te vullen tot de juiste waterdrukMet het tijdig bijvullen van water in uw CV-installatie voorkomt u storingen. Door af en toe de waterdruk van de CV-inst…
Hoog rendement ketel: Voordelen en prijs van een HR ketelHoog rendement ketel: Voordelen en prijs van een HR ketelEen hoog rendement ketel, in de volksmond ook wel HR ketel genoemd, genereert relatief meer warmte dan een traditionele…
Cv-ketel, combi-ketel, boiler of geiser: Hoe moet je kiezen?Cv-ketel, combi-ketel, boiler of geiser: Hoe moet je kiezen?Het kopen of vervangen van een bestaande cv-ketel, boiler of geiser is velen onder ons een doorn in het oog. Wat is om t…
Onderhoud je CV-ketel: tipsOnderhoud je CV-ketel: tipsHet is fijn wanneer je CV-ketel goed functioneert als de winter er aan komt. Een energieservice of monteur kan je CV-ket…
Zuinige cv-ketelZuinige cv-ketelMet een zuinige cv-ketel kunnen mensen veel geld besparen. Dit komt omdat de stookkosten een stuk kunnen afnemen doordat…

Reageer op het artikel "Cv-ketel bijvullen en ontluchten"

Reactie

Wies Dijkstra, 18-09-2014 16:37 #1
Ik heb een Atag Blauwe Engel van 13 a 14 jaar oud, die nooit problemen heeft gegeven. Maar er zijn nieuwe mensen in mijn woning en die hebben de balans van het het toevoegen van water in mijn optie gestoord. Waardoor ik nu problemen heb met de ventilator en naar alle waarschijnlijkheid de branderautomaat.
Er werd mij verteld dat dit is gekomen door slijtage. Mijn huis heeft ruim een jaar zonder bewoning gezeten dus op lage stand. En toen de bewoonster er op kwam had ze warme water, totdat er bij gevuld moest worden. En deze beide problemen zich voortdeden. Mijn vraag komt dit door slijtage of door te slechte vulling van water, boven 1.9 of onder 1.4 en laatste schijnt gebeurd te zijn het eerste is ook een mogelijkheid, vanwege schommelingen, vriendelijke groet Wies Dijkstra, Ermelo

Infoteur: Jozzie
Gepubliceerd: 21-02-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Reacties: 1
Schrijf mee!