InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Hoe isoleer ik een zoldervloer?

Hoe isoleer ik een zoldervloer?

Door de zoldervloer te isoleren kun je veel geld besparen op de energierekening. Dit kan gauw oplopen tot enkele honderden euro’s per jaar. Een zoldervloer isoleren is niet moeilijk. Als je de zolder niet gebruikt kun je eenvoudig het isolatiemateriaal over de vloer leggen. Wil je wel de zolderverdieping gebruiken, dan leg je een houtengeraamte aan waarin de isolatie komt. Vervolgens werk je de vloer mooi af met houten vloerdelen.

Waarom een zoldervloer isoleren?

Als je de zolderverdieping niet gebruikt als woonruimte, maar er alleen spullen wilt opslaan dan kun je de vloer isoleren. Het effect hiervan is dat de ruimtes er onder beter warm blijven. Als je er bijvoorbeeld een slaapkamer in wilt maken dan kun je er voor kiezen om de vloer te isoleren met daar boven op een laminaatvloer of vloerbedekking. Eén van de voordelen van een geïsoleerde zoldervloer is de vermindering van geluidsoverdracht.

Hoe isoleer je een zoldervloer?

Afhankelijk van het type vloer kies je ervoor om eerst een dampscherm aan te brengen. Op een houtenvloer breng je een dampscherm aan voordat je met het isolatiemateriaal begint. Het materiaal dat je gebruikt voor de zoldervloer is versnijdbare isolatie op een rol. Als je de isolatierol uitrolt dan neemt deze een half-harde plaatvorm aan. Doordat de rol deze vorm aanneemt bij het uitrollen kun je het isolatiemateriaal gemakkelijk op maat snijden. Bovendien heb je dan een minimum aan snij afval.

Isoleren tussen de vloerbalken

Als er al houten balken op de vloer aanwezig zijn, dan kun je het isolatiemateriaal er keurig tussen leggen. Mochten er geen balken op de vloer aanwezig zijn, dan kun je met enkele latten een geraamte maken die je op de vloer vast maakt.

Als je het isolatiemateriaal afsnijdt hou dan rekening met één centimeter extra. Je kunt dan het materiaal goed laten aansluiten bij de balken zodat ter geen kieren ontstaan. Zo heb je maximaal rendement van de isolatie.

Houten vloer aanbrengen op de isolatielaag

Je hebt het vloeroppervlak afgedekt met het isolatiemateriaal en er zijn geen kieren meer waardoor je rendementsverlies krijgt. Alle naden heb je afgeplakt met aluminium tape of plastic tape. Nu kun je een houten vloer aanleggen. Leg de vloer aan met tand- en groefpanelen. De afwerkingslaag moet niet de vloer, de muur of het plafond raken. Rondom de vloer breng je een elastische schokdempende voeg aan van enkele millimeters dik. Je kunt hiervoor het beste siliconenkit gebruiken. De reden waarom er om de vloer heen een dergelijke voeg komt is om te voorkomen dat trillingen worden doorgegeven naar andere ruimten in het huis (contactgeluid).

Betonnen zoldervloer isoleren

Het isoleren van een betonnen vloer bovenin het huis kun je op twee manieren doen. Afhankelijk van het gebruik van de zolder kies je een manier. Als de zolderruimte niet wordt belopen dan kun je de isolatierollen mooi aansluitend naast elkaar leggen. Je bent snel klaar.

Als je wel op de zoldervloer wilt kunnen lopen, dan moet je eerst een houten geraamte aanleggen. Hoe je dat doet lees je hierboven. Je hoeft geen dampscherm aan te leggen. De betonnen vloer is namelijk het dampscherm.

Onderkant zoldervloer (plafond) isoleren

Als je niet op de zolder kunt komen, of er is erg weinig ruimte om te werken, dan kun je ook het plafond van de ruimte er onder isoleren. Je doet dit door tussen de zolderbalken het isolatiemateriaal aan te brengen. Voor een mooie afwerking kun je het beste isolatieplaten gebruiken. Dit kun je goed strak aanbrengen. Over de isolatielaag breng je een dampscherm aan (folie van 0,2mm dik). Zorg ervoor dat de folie goed sluit om het verlies aan isolatie rendement zo veel mogelijk te beperken.

De afwerking van het plafond kun je doen met bijvoorbeeld gipsplaten.

Materiaal en gereedschappen voor vloerisolatie

Bij het isoleren van een zoldervloer heb je een minimaal aantal gereedschappen en materialen nodig om van start te kunnen.

  • isolatiemateriaal
  • scherp mes
  • nietapparaat
  • nietjes
  • metalen lat
  • hamer
  • rolmaat of duimstok
  • aluminium tape of plastic tape
  • houten vloerdelen
  • accu schroefmachine
  • silicone kit
  • kitspuit
  • plastic dampscherm (folie van 0,2mm dik)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Isolatie: isoleren van de bodem en vloerIsolatie: isoleren van de bodem en vloerEr kan flink geld bespaard worden door de vloer en bodem in een huis te isoleren. Door deze isolatie verlaat veel minder…
Bespaar enorm door je huis te laten isolerenBespaar enorm door je huis te laten isolerenIedereen wordt er mee geconfronteerd, er is geen ontsnappen aan. Om de zoveel tijd krijgen we een enorme energie rekenin…
Schuin dak isolerenWanneer het dak van uw woning niet voorzien is van isolatie, zal er veel warmte verloren gaan, waardoor u onnodig veel m…
Kruipruimte isolerenEr zijn een heleboel redenen om uw kruipruimte te laten isoleren. Één van de belangrijkste redenen is om van het vocht i…
Huis laten isolerenHuis laten isolerenVeel particulieren kunnen geld besparen door het huis te isoleren. Vaak zien mensen hier tegenop omdat de eenmalige kost…

Reageer op het artikel "Hoe isoleer ik een zoldervloer?"

Reactie

Tim van Dongen, 18-04-2014 06:24 #1
Waarvoor dient de dampwerende folie bij een vloer/plafond in huis en krijg ik geen vochtprobleem op zolder door temperatuurverschil doordat het dak minder geisoleerd is dan de zoldervloer?

Infoteur: Jozzie
Gepubliceerd: 23-01-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Special: Dakisolatie
Reacties: 1
Schrijf mee!