InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Isolatie: isoleren van de bodem en vloer

Isolatie: isoleren van de bodem en vloer

Isolatie: isoleren van de bodem en vloer Er kan flink geld bespaard worden door de vloer en bodem in een huis te isoleren. Door deze isolatie verlaat veel minder warmte het huis, waardoor de stookkosten ook dalen. De investering kan in een periode van 4 tot 11 jaar terug worden verdiend. Er zijn verschillende materialen die u kunt gebruiken, zoals pur, steenwol en piepschuim. U heeft ook de mogelijkheid de kruipruimte te isoleren.

Kosten isoleren vloer

Door het isoleren van een vloer of kruipruimte kunt u veel geld besparen. Via de vloer en de kruipruimte verlaat veel warmte het huis als deze niet goed geïsoleerd zijn. Op jaarbasis gaat het bij een gemiddeld huis om 338 kilogram CO2. Omgerekend naar de stookkosten die voor 2010 golden is dat een bedrag van 103 euro. Door de vloer te isoleren kan deze investering in 4 tot 11 jaar worden terugverdiend. Het levert tegelijkertijd ook meer comfort op, omdat de temperatuur over het hele huis stabieler is. Dit komt omdat er nu overal isolatie ligt. In het huidige situaties is het vaak zo dat de kruipruimte onder een bepaald deel van het huis doorloopt, maar daaronder niet.

Isolatiematerialen voor isoleren vloer

Er zijn verschillende soorten isolatiematerialen waar u uit kunt kiezen om de vloer en bodem te isoleren. De isolatiewaarde van het materiaal wordt uitgedrukt in de R-waarde. Deze R-waarde kunt u ook op de verpakking vinden. Het is belangrijk dat u het materiaal nauwkeurig aanbrengt. Anders kan er nog steeds warmte het huis verlaten via de kieren en naden. Op de lange termijn zou dat zelfs negatief kunnen werken, omdat deze manier ook de rest van de isolatie wordt aangetast. Het effect van de isolatie is overigens niet alleen afhankelijk van het materiaal, maar ook van de dikte van het materiaal. Verschillende materialen die u kunt gebruiken zijn piepschuim (EPS), schelpen, kleikorrels, glaswol, thermokussens, xps, pur en steenwol.

Isoleren van de vloer en bodem

Het kan lastig isoleren zijn als u geen kruipruimte onder de vloer heeft. U heeft dan twee alternatieven. De eerste mogelijkheid is de vloer te verhogen en daaronder het isolatiemateriaal aan te brengen. U moet dan ook de deuren inkorten. Voor de isolatie kunt u isolatieplaten aanbrengen. De tweede mogelijkheid is de vloer te verwijderen en een nieuwe vloer aan te brengen. Dit is wel een kostbare ingreep. Als u wel een kruipruimte heeft kunt u het isolatiemateriaal onder de vloer spuiten. Als u niet precies weet u dat moet kunt u ook contact opnemen met een gespecialiseerd bedrijf.

Subsidie voor het aanbrengen van vloerisolatie

Het is mogelijk dat u zelf subsidie kunt ontvangen voor het aanbrengen van isolatiemateriaal. Dat is omdat de overheid wilt stimuleren dat er minder CO2-uitstoot plaats heeft in Nederland. Op die manier hoopt zij te voldoen aan het Akkoord van Kyoto, waarin afspraken zijn gemaakt over de beperking van de uitstoot van CO2-gassen. Als u in een huurhuis woont, dan is woningcorporatie soms ook bereid de vloer te isoleren. Het nadeel daarvan is dat de kans groot is dat de huur vervolgens wel omhoog gaat. De overheid heeft in ieder geval de BTW op vloer- en bodemisolatie verlaagd. Als u het dus laat doen door een specialist, dan bent u maar 6 procent BTW kwijt in plaats van 19 procent. Op die manier wil de overheid het voor bedrijven en particulieren aantrekkelijker maken om de vloer te isoleren.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Isolatie: isoleren van de bodem en vloer"

Reactie

Mildred Zaalman, 03-07-2016 21:45 #1
De bovenburen hebben laminaat op een houtenvloer. Dit is erg gehorig, ze lopen stampend en hebben een kindje van anderhalf jaar dat de hele dag rent en spullen laat vallen, waardoor er een bonkend geluid ontstaat. Wat kan ik hier aan doen?

Infoteur: Simcha
Laatste update: 08-12-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Reacties: 1
Schrijf mee!