InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Schuin dak isoleren

Schuin dak isoleren

Wanneer het dak van uw woning niet voorzien is van isolatie, zal er veel warmte verloren gaan, waardoor u onnodig veel moet stoken. Dit is een grote belasting voor het milieu. Dakisolatie is op verschillende manieren toe te passen. Zo kunt u een schuin of plat dak isoleren en de zoldervloer.

Methoden van een schuin dak isoleren

Een schuin dak kan op meerdere manieren voorzien worden van isolatie. Isolatie is zowel aan de binnen- als buitenzijde van de dakconstructie te plaatsen, afhankelijk van de constructie en staat van het dak. Het isoleren van de binnenzijde van het dak is populair onder doe-het-zelvers, maar heeft wel meer kans op vochtproblemen. Isolatie van de buitenzijde van een schuin dak wordt vooral toegepast als het dak in een slechte staat is, omdat op deze manier ook de dakconstructie beter beschermd wordt.

Binnenzijde isoleren

Dakisolatie door middel van het isoleren van de binnenzijde gebeurt voornamelijk door isolatiemateriaal tussen de horizontale en/of verticale balken van het dak te plaatsen. Het isolatiemateriaal wordt iets groter afgesneden dan de afmetingen tussen de balken, zo kan het isolatiemateriaal zonder lijm tussen de balken geklemd worden. Over het materiaal wordt een dampremmende laag folie aangebracht om ervoor te zorgen dat er geen vocht in de constructie trekt. Vervolgens worden er montageregels (balkjes) geplaatst waarop afwerkplaten van meestal gips of hout worden gemonteerd.

Buitenzijde isoleren

Isolatie van de buitenzijde van het dak oftewel de ‘warm dak’ methode heeft een hoge isolatiewaarde en daarnaast beschermt het de gehele dakconstructie. Voor het plaatsen van de dakisolatie, is het verstandig eerst een professional naar de staat van het dak en de kwaliteit van de dakconstructie te laten kijken. Deze methode is namelijk vrij kostbaar en er zijn meerdere mogelijkheden. Het kan op twee methoden worden uitgevoerd. De eerste is door isolatieplaten aan te brengen op het al bestaande dakbeschot. De dakpannen worden dan eerst van het dak verwijderd, waarna er isolatiemateriaal wordt aangebracht en daarna kunnen de dakpannen teruggeplaatst worden. Ook kan gebruikt worden gemaakt van inblaasmateriaal (meestal EPS korrels) waarbij een aantal rijen dakpannen worden weggehaald, waarna met een spuitpistool isolatiemateriaal wordt ingeblazen.

Wat kost het?

De kosten van dakisolatie van een schuin dak zijn sterk afhankelijk van onder andere het daktype, de staat van de dakconstructie, de methode van isolatie en het isolatiemateriaal. Hieronder ziet u de gemiddelde prijzen van dakisolatie per methode voor het uitbesteden en zelf plaatsen. Hierbij is uitgegaan van een schuin dak van 70 m2.

Dakisolatie methodeKosten uitbestedenKosten zelf plaatsen
Schuin dak verwarmde zolder€1500 - €2500€800
Schuin dak onverwarmde zolder€3500 - €4500€1300

Subsidiemogelijkheden

Er zijn een aantal regelingen waarvan u gebruik kunt maken wanneer u dakisolatie wilt plaatsen. Als u dakisolatie uitbesteedt, betaalt u geen 21% maar 6% btw over de arbeidskosten. Ook is er door de overheid een energiebespaarlening geïntroduceerd, een regeling waar huizenbezitters gebruik van kunnen maken. Per gemeente is er een bepaald bedrag beschikbaar. Wanneer de dakisolatie tussen de €2500 en €25000 gaat kosten kunt u een lening aanvragen waarbij de looptijd gemiddeld 7 tot 10 jaar zal zjin, ook wordt er een laag rentepercentage van ongeveer 3,5% rente gehanteerd. Op energiesubsidiewijzer.nl vindt u hier meer informatie over.
© 2014 - 2019 Estherm, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.isolatie-weetjes.nl/dakisolatie.html
  • http://www.isolatie-weetjes.nl/dakisolatie/kosten-dakisolatie.html

Reageer op het artikel "Schuin dak isoleren"

Infoteur: Estherm
Gepubliceerd: 07-05-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!