InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Bespaar enorm door je huis te laten isoleren

Bespaar enorm door je huis te laten isoleren

Bespaar enorm door je huis te laten isoleren Iedereen wordt er mee geconfronteerd, er is geen ontsnappen aan. Om de zoveel tijd krijgen we een enorme energie rekening gepresenteerd. Er zijn veel manieren om hierop te kunnen besparen. Tegenwoordig wordt er zelfs geld van de belasting afgetrokken wanneer je dit doet. Je kunt ook premies van de staat krijgen voor het laten isoleren van je huis.

Waarom je huis laten isoleren?

Je kunt op veel nieuwe je huis isoleren en beschermen tegen hoge energie rekeningen. Isoleren is namelijk besparen. Als je goed isoleert kan dit je zelfs 30 tot 40% besparen. Je kan verschillende dingen hiervan zelf doen. De grootste werken kun je beter overlaten aan vakmannen. Isoleren is ook veel beter voor het milieu. Je doet er niet alleen jezelf een plezier mee, maar je geeft de wereld ook nog een kans om opnieuw te ademen. Als je goed isoleert kun je de CO2 uitstoot die ontsnapt uit je huis drastisch verminderen.

Goed isoleren heeft daarnaast nog allerlei voordelen. De meest voornaamste is natuurlijk dat je minder moet betalen en de vermindering van CO2 uitstoot. Verder verminder je met goede isolatie geluidsoverlast, wat handig kan zijn als je in een drukke straat woont. Het meest voornaamste voorbeeld is dat je enkel glas laat vervangen door dubbel glas. Dit kan de geluidsoverlast met de helft verminderen. Je gaat daarnaast ook vocht en schimmels tegen omdat je huis vanbinnen beter beschermd is tegen het harde klimaat buiten.

Zelf besparen op je energierekening

Voor wie zelf zijn huis wil isoleren kan dit in beperkte mate. Men kan bijvoorbeeld speciaal gemaakte knuffels voor de deur leggen die de tocht tegengaat. Zorg ook dat alle deuren zoveel mogelijk dicht zijn. Laat wel zeker 1 keer per week alles goed verluchten. Zuivere lucht kan warmte ook beter vasthouden. Zet de verwarming af als je bijvoorbeeld gaat werken of voor een lange poos weg bent.

Wat kun je het beste laten isoleren?

Dak

Je dak is een ruimte waar bij de meeste mensen ontzettend veel warmte ontsnapt, zeker bij oude huizen. Een slecht geïsoleerd dak kan honderden euro's per jaar extra kosten op verwarmingskosten. Het beste is dan ook je dak zo goed mogelijk te laten isoleren. Je kunt door vakmannen een soort aluminiumglaswol folie laten installeren aan de binnenkant van het houten geraamte aan je dak. Je kunt deze kosten na een periode van 5-6 jaar terugverdienen.

Vloer

De vloer isoleren in je huis is erg belangrijk. Veel warmte kruipt in de vloer weg. Je kunt zelfs gemiddeld 100 euro per jaar besparen door je vloeren goed te laten isoleren. De prijzen om een isolerende laag aan te brengen onder of op je vloer variëren erg. Dit kan variëren van 400 tot 1200 euro, afhankelijk van de grote van je huis en de kwaliteit van het isoleermateriaal.

Ramen

Je ramen laten isoleren is misschien wel de eenvoudigste en belangrijkste manier om energie te besparen in je huis. Tevens gaat het ook eventuele geluidshinder tegen in de buurt. Je ramen laten isoleren is zeker een goed idee omdat je hiervan veel kan aftrekken van belastingen. De prijs van het plaatsen van dubbel glas is niets in vergelijking met wat je er mee bespaart op een jaar tijd. Als je al dubbel glas hebt kun je nog controleren of alle kieren dicht zijn en deze eventueel dichtkitten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bespaar enorm door je huis te laten isoleren"

Infoteur: Koningaap
Laatste update: 19-06-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!