InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > De basis voor een beginnende loodgieter

De basis voor een beginnende loodgieter

Wil je zelf waterleidingen plaatsen en kranen aansluiten. Dit is echt niet zo moeilijk als het lijkt. Wel dien je goed te weten welke leidingen je wanneer gebruikt en dien je rekening te houden met de juiste diameters. Hier volgt alvast wat basisinformatie die je al een heel stuk op weg zal helpen. Wanneer wordt uw droombadkamer werkelijkheid? Modern sanitair is voor doe-het-zelvers eenvoudig te installeren. Het geheim zit hem in voorwandconstructies en verdeelkasten, die zonder moeizaam hakwerk voor of op de muur gemonteerd kunnen worden. In vergelijking met traditionele installaties liggen de kosten iets hoger, maar montage-elementen zijn complete sets eenvoudig zelf te installeren, waardoor u flink bespaart op arbeidsloon.

De toevoer en afvoer van water

Wist u dat kraanwater - en dus ook het spoelwater voor het toilet - een levensmiddel is, en dus aan strenge kwaliteitseisen moet voldoen? Daarom moeten buizen, afdichtingmiddelen en andere materialen zo verwerkt worden, dat er geen gevaar voor de gezondheid ontstaat. Gebruik daarom alleen materiaal dat voor gebruik als drinkwaterleiding is toegestaan. Let op het KIWI-keur ( KIWI is het keuringsinstituut voor de Nederlandse waterleidingbedrijven ).

De materialen voor de afvoer- en waterleidingen

Drinkwaterleidingen, of kortweg waterleidingen, bestaan tegenwoordig uit koper of kunststof. Bij kunststofleidingen moet je er goed op letten dat ze voldoende hittebestendig zijn. Alle afvoerleidingen bestaan tegenwoordig uit hitte- en vormbestendig, breekvast kunststof. Bochten in drinkwaterleidingen worden meestal met soldeer- of knelkoppelingen gemaakt. Bij afvoerleidingen met vertakkingen en bochtstukken.

De diameter van een buis

Al naar gelang het materiaal worden de maten van de buizen verschillend aangegeven. Buizen en fittingen met schroefdraad worden in inches benoemd, terwijl bij kunststofbuis de binnendiameter in millimeters wordt aangegeven. Koperen buis wordt benoemd met buitendiameter en wanddikte. De verschillende maatvoeringen corresponderen als volgt:
De meest gebruikte buisdikte voor drinkwaterleidingen zijn 12X1, 15X1, 22X1 en 28X1,5 ( buitendiameter x wanddikte in mm ). Ook kunststof-drinkwaterleidingen volgt deze maten.

Maatvoering van de waterleidingen

De doorsnede van waterleidingen neemt stapsgewijs af van de watermeter tot de kraan. De standleidingen, die de verschillende verdiepingen van water voorzien, zijn minstens 20 mm. Dit is hetzelfde als 22X1. Op de verdieping volstaan buizen van 15 mm. Dit is dan weer gelijk aan 15X1. Dit kan tot aan de waterputten, als er niet meer dan drie punten zijn aangesloten. Als je twijfelt hoe je best te werk gaat in jou specifieke situatie, ga dan zeker eerst een informeren in de bouwmarkt.

De maximale maten voor waterafvoer

Fonteintjes, wastafels en bidets moeten op een 40 mm afvoerpijp aangesloten worden. Spoelbakken, was- en afwasmachines, bad en douche vereisen al een 50 mm afvoer. Voor wc-afvoer en valpijpen wordt 110 mm buis gebruikt. Als er meer dan drie afvoeren samenkomen, de buis meerdere bochten maakt of het verticaal verloop meer dan 50 cm is, neem je de buis bet een maat wijder.

Zacht- en hardsolderen

Koperen pijpen worden met koppelingen met tin aan elkaar gesoldeerd, het zogenaamde zachtsolderen. Voor bindingen van pijpen met een diameter groter dan 25 mm volstaat zachtsolderen echter niet, en is hardsolderen nodig. Hiervoor gebruik je een beetje koper-zink-legering. Maar aangezien deze maten normaal gesproken niet binnenshuis gebruikt worden, zullen we de verwerking ervan buiten beschouwing laten. Voor grotere diameters kan je best vooraf advies vragen aan een vakman.

Enkele termen uit het vakjargon

  • Hart op hart: de afstand tussen twee buizen wordt gemeten tussen de middelpunten van die buizen.
  • Valpijp: loodrechte afvoerbuis voor afvalwater.
  • Fittingen: koperen verbindingsstukken - koppelingen - om pijpen te verbinden.
  • Braam: ruwe rand die bij het op maat snijden ontstaat.
  • Meterpeil: markering op 1 meter hoogte boven de afgewerkte vloer die dient als ijkpunt voor de overige hoogtes.
  • Standleiding: verticale koud- of warmwaterleiding, die water naar de verschillende etages transporteert.
© 2009 - 2019 Kristofvdh, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Water geeft extra dimensie aan de tuinWater geeft extra dimensie aan de tuinWat is er heerlijker dan op een warme zomeravond verkoeling te zoeken aan de rand van de vijver en te genieten van murme…
Loodgieter. Waar vindt u een goede loodgieter?Loodgieter. Waar vindt u een goede loodgieter?Lekkende kranen, verstopte wc, dakgoten die vervangen moeten worden… Voor alle klussen die direct of indirect met water…
Leidingen in huisLeidingen in huisStappen we ’s morgens de deur uit na een warme douche en een dampende kopje koffie, dan hebben we al heel wat leidingen…
Wat kost een loodgieter?Een loodgieter schakelt u in voor het onderhouden van sanitair, waterleidingen en verwarmingsinstallaties. Dit zijn werk…
Wettelijke regels voor de sanitaire installatieWettelijke regels voor de sanitaire installatieDe wettelijke regels voor sanitaire installaties hebben vooral betrekking op de kwaliteit van het drinkwater en de veili…

Reageer op het artikel "De basis voor een beginnende loodgieter"

Infoteur: Kristofvdh
Gepubliceerd: 31-07-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!