InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Zelf waterleiding aanleggen

Zelf waterleiding aanleggen

Een waterleiding aanleggen is goed zelf te doen. Met de juiste gereedschappen en materialen kom je een heel eind. Bedenk van te voren of je gebruik wilt maken van koperen buis of van kunststof waterleidingbuis. De laatste is gemakkelijker te verwerken en is ook aan te sluiten op bestaande koperen buis. Volg het onderstaande stappenplan voor het aanleggen van een waterleiding om tot een goed eindresultaat te komen.

Verschillende soorten waterleiding

Een waterleiding kan bestaan uit verschillende soorten materiaal. Van oudsher bestaat een waterleidingenstelsel uit koperen buizen. Vanaf de watermeter gaat via verschillende aftakkingen het water het huis door. Tegenwoordig wordt steeds meer kunststof buis gebruikt. Kunststof waterleidingbuis is veel flexibeler dan de oude koperen buis. Ook is kunststof buis gemakkelijker te verwerken. Combinaties van koperen buis en kunststof buis in het huis zijn zeker mogelijk. Er bestaan verschillende koppelstukken om beide materialen aan elkaar vast te maken.

Stappenplan waterleiding aanleggen

Voordat je begint met het daadwerkelijk aanleggen van de waterleiding maak je eerst een leidingenplan. Een leidingenplan is niet meer of minder dan een tekening of schets waarop alle bestaande waterleidingen zijn getekend, voor zover bekend. Dit is de basis vanaf waar je de nieuwe leidingen gaat tekenen. Doe dit in een andere kleur zodat je het onderscheid tussen oude en nieuwe leidingen kunt blijven zien. Je zou ook nog elektra en gasleidingen erbij kunnen tekenen, zodat je niet in de knoei komt te zitten met de nog aan te leggen waterleiding. Teken ook de hoofdkraan en de watermeter er op. De leiding die voor de watermeter ligt is van het waterbedrijf. Daar mag je zelf niet aankomen.

Wanneer je niet precies weet waar de leidingen lopen kun je een leidingendetector gebruiken. Dit is een apparaatje dat leidingen in muren kan zien.

Beginnen met het aanleggen

De eerste stap bij het aanleggen van de waterleiding is het dichtdraaien van de hoofdkraan. Daarna kun je alle leidingen leeg laten lopen op het laagste punt, dat meestal bij de hoofdkraan in de buurt zit. Draai hiervoor eerst alle kranen open in huis. Meestal loopt er dan al veel water uit de leidingen. Als laatste draai je de aftapkraan open met een grote emmer eronder. Als het goed is zijn dan alle leidingen leeg!

Waterleiding monteren

Nadat alle leidingen zijn leeggelopen kan het nieuwe stuk waterleiding er aan worden gemaakt. Bij een koperen buis kun je het beste knelfittingen gebruiken. Deze zijn gemakkelijker te verwerken dan het solderen van buizen. Met twee bahco’s of een waterpomptang kun je de knelfitting goed vast draaien.

Maak je gebruik van kunststofleidingen dan heb je een perstang nodig. Als je er niet zelf eentje heb dan kun je er ook een huren. Met een perstang schuif je een kunststof huls over een buisuiteinde en een koppelstuk, of eindstuk. Lekkage komt zelden voor.

Druk op de waterleiding zetten

Als het nieuwe stuk waterleiding is gemonteerd dan kan de hoofdkraan weer worden opengedraaid. Echter, voordat je dit doet controleer je alle kranen in huis. Draai ze allemaal dicht, inclusief de aftapkranen! Open de hoofdkraan voorzichtig en kijk of je ergens lekkage hebt. Vaak ontstaan er langzaam druppels water op de knelfitting als er iets niet goed is aangesloten. Soms duurt dit enkele minuten.

Als je hebt geconstateerd dat er geen lekkage is dan heb je alles goed aangesloten en kun je gebruik maken van het nieuwe stuk waterleiding. Vergeet niet de tekening bij te werken, deze kan altijd nog weer van pas komen in de toekomst!
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zelf waterleiding aanleggen"

Infoteur: Jozzie
Gepubliceerd: 17-07-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!