InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Wat kost een loodgieter?

Wat kost een loodgieter?

Een loodgieter schakelt u in voor het onderhouden van sanitair, waterleidingen en verwarmingsinstallaties. Dit zijn werkzaamheden die de meeste mensen niet zelf kunnen doen. De benaming loodgieter is ontleend aan de vroegere manier om loden pijpen te repareren. Zij gingen loden stroken gieten, welke zij weer konden gebruiken om pijpen te repareren. Een loodgieter heeft een ruime functieomschrijving . De voornaamste taken zijn om het sanitair en waterleidingen en alles wat daaraan gekoppeld is te onderhouden. De functie is de laatste jaren met de opkomst van computergestuurde technologie wel gewijzigd. Ze moeten een zeer ruime kennis van hun vakgebied hebben, en diverse opleidingen volgen tot ze zich een volwaardig loodgieter mogen noemen.

Welke loodgieter moet ik inschakelen?

De keuze aan vakmensen in dit werkgebied is niet ruim. Toch hebt u de keuze uit diverse vakmensen uit de regio. Het probleem is echter dat u niet weet welke loodgieter een echte vakman is. Hier kunt u achter komen door in uw omgeving na te vragen met welk bedrijf men goede ervaringen heeft. Niet ieder bedrijf die zich bezig houdt met loodgieters werkzaamheden noemt zich ook nog daadwerkelijk loodgieter. Een andere benaming is bijvoorbeeld installatiebedrijf.

Het biedt nog geen garanties, maar u kunt het beste een loodgieter inschakelen die is aangesloten bij UNETO-VNI. Dit is de ondernemersorganisatie voor de installatiebranche en de technische detailhandel. Om hier lid van te kunnen worden, worden er bepaald vakgerichte diploma’s gevraagd. Bij klachten over een loodgieter kunt u ook bij UNETO-VNI terecht. De organisatie probeert de imago van de branche te beschermen en zal leden die onjuist handelen op de vingers tikken.

Tekort aan loodgieters

Loodgieters blijven altijd werk houden, maar er komen steeds minder vakmensen die aan het werk gaan als loodgieter. Dit wordt voor een deel veroorzaakt door de benodigde diploma’s. Hierdoor gaan bedrijven steeds vaker fuseren, om op deze manier de mensen met de juiste diploma’s in dienst te krijgen. Het is namelijk niet noodzakelijk dat alle werknemers binnen de bedrijven alle diploma’s hebben.

Prijzen van loodgieters vergelijken

De prijsverschillen tussen de diverse bedrijven kan fors oplopen. Dit geldt eigenlijk voor alle branches. U kunt de kosten laag houden door vooraf een offerte aan te vragen. Op deze manier kunt u verschillende loodgieters met elkaar vergelijken. Het probleem is echter dat u als leek vaak niet weet wat er aan de hand is. U kunt uitsluitend aangeven dat iets niet meer werkt. Door nader te kijken (door bijvoorbeeld iets open te halen) kan pas de oorzaak achterhaald worden, en ook de tijd die de loodgieter in het herstellen moet steken. Uiteraard kunt u de tarieven wel vergelijken door de uurlonen op te vragen. U moet wel vragen welke kosten er verder nog bij komen, zoals bijvoorbeeld voorrijkosten.

Wat kost een loodgieter?

Het tarief is van meerdere factoren afhankelijk. Het is tevens van belang hoeveel kilometers de loodgieter moet overbruggen om zijn werkzaamheden uit te voeren. Op het moment dat u een loodgieter inschakelt moet u gelijk naar het tarief gaan vragen. Dit voorkomt onaangename verrassingen achteraf. Het uurtarief voor een loodgieter zit ongeveer tussen de €40 en €65.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat kost een loodgieter?"

Reactie

D. Sumintra, 16-05-2013 23:35 #1
Wat kost een loodgieter om een douchecabine in de badkamer te zetten? Reactie infoteur, 17-05-2013
Een kwestie van offertes laten maken. Er zijn teveel verschillende opties om een bedrag te kunnen noemen.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 16-07-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!