InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Tegels op maat snijden

Tegels op maat snijden

Tegels op maat snijden Bij het betegelen van wanden of vloeren ontkomt u er niet aan om een aantal tegels op maat te snijden. Ook bij het werken rond lichtschakelaars en stopcontacten en bij de doorvoer van leidingen is enig knip- en snijwerk noodzakelijk. Een tegelsnijder, knabbeltang en een beugelzaag kunnen daarbij van pas komen.

De tegelsnijder

De naam tegelsnijder is eigenlijk wat misleidend, want er wordt niet mee gesneden. Eigenlijk wordt het glazuur van de tegel ingekrast, waarna men de tegel op een bepaalde manier kan breken.

Het is niet moeilijk om op de juiste manier met een tegelsnijder om te gaan, maar enige oefening is wel aan te bevelen. De handel levert het apparaat in diverse uitvoeringen, maar juist voor de doehetzelver is gebruik van een professionele tegelsnijder een stuk gemakkelijker dan het werken met een goedkoop apparaat. De duurdere uitvoeringen kan men meestal ook huren bij de zaak waar men de tegels aanschaft.

Hoe gebruik je de tegelsnijder

Een goede tegelsnijder heeft om te beginnen een volledig instelbare geleider, waardoor het mogelijk is een aantal tegels op dezelfde maat te snijden. De geleider wordt op de gewenste afmeting ingesteld (op de geleider bevindt zich daarvoor een tot op de millimeter nauwkeurige schaal) en vervolgens wordt de tegel er met de geglazuurde kant naar boven ingelegd.

Dan wordt hij ingekrast met de geleiderarm die aan de onderkant is voorzien van een diamanten snijwieltje, een klein rond snijblad. Dat moet u éénmaal stevig drukkend van u af schuiven, zodat het de tegel inkrast. Zorg er vooral voor dat ook het glazuur aan begin- en eindpunt goed ingekrast zijn. Als u maar enkele wandtegels hoeft te snijden, kunt u trouwens ook volstaan met een glassnijder voor het maken van de kras in het glazuur.

Voor kleine tegels zit er vóór aan de geleider een zogenaamde breker. De geleider wordt helemaal naar voren geduwd, zodat de tegel loodrecht in de breker schuift. Daarbij moet u zorgen, dat de breker precies op het ingekraste snijvlak zit. Als u eenmaal krachtig maar beheerst de geleider naar beneden drukt, breekt u de tegel in tweeën. Mogelijk is ook om de tegel op de snijlijn te breken door er een schroevendraaier onder te leggen en aan weerszijden van de snijlijn op de tegel te drukken.

Breken met behulp van de tegelhamer

Hoe groter en harder de tegels zijn, des te moeilijker is het om ze met de breker in tweeën te delen. Dan gebruikt men een tegelhamer, een speciaal minihamertje.

Ook dan wordt de tegel eerst met de tegelsnijder ingekrast en vervolgens met zachte tikken van de hamer op de onderkant gebroken. Zet de tegel daarvoor rechtop en houdt hem vast met uw linkerhand. Tik nu met uw rechterhand met de brede kant van de tegelhamer lichtjes op de achterkant van de tegel, zo mogelijk precies op de snijlijn. Die ziet u echter niet omdat u aan de achterkant tikt. Na een aantal keren van boven naar beneden te hebben getikt, breekt de tegel.

Laat erg dikke tegels snijden door de vakman

Bij erg dikke tegels, bijvoorbeeld van natuursteen of terracotta redt u het niet met deze technieken. Deze worden óf met een professionele natsnijmachine(een soort cirkelzaag voor tegels) óf met een hoekslijpmachine gesneden. Vooral het werken met een hoekslijpmachine is voor de doorsnee klusjesman niet zonder gevaar. Daarom moet u dit werk aan de vakman overlaten.

Speciaal gereedschap

Hoekjes en uitsparingen breekt u na het inkrassen af met behulp van een knabbeltang of zaagt u uit met behulp van een beugelzaag met speciaal zaagblad. Ook kleine onregelmatigheden aan de tegel, bijvoorbeeld na het breken, worden er 'afgeknabbeld' met de speciale kniptang, ook wel moniertang genoemd. Om gaten en ronde insnijdingen in tegels te maken bestaat er speciaal gereedschap. Welk gereedschap voor uw specifieke doel het meest geschikt is, vraagt u bij aankoop van de tegels.
Gerelateerde artikelen
Klussen: tegelen van wanden en vloerenKlussen: tegelen van wanden en vloerenIedereen droomt ervan. Een huis met zo'n prachtig betegelde badkamer of keuken. Je kan het een tegelzetter laten doen. M…
Klussen: tapijttegels, vinyltegels, parkettegels leggenKlussen: tapijttegels, vinyltegels, parkettegels leggenTapijt- en vinyltegels zijn veelal verkrijgbaar in de maat 30 bij 30 centimeter. Vanwege de naden zijn ze niet geschikt…
Klussen in huis & doe het zelf & losse tegels herstellenKlussen in huis & doe het zelf & losse tegels herstellenVooral in de wat oudere huizen komt het regelmatig voor: tegels die losraken en dus weer moeten worden vastgezet. Door v…
Keramische tegels en hun eigenschappenKeramische tegels en hun eigenschappenEen keramische tegel bestaat uit een dunne plak gebakken klei die meestal vierkant of langwerpig van vorm is en wordt ge…
Tegels kiezen voor in huisTegels kiezen voor in huisEen tegel is niet alleen een bouwproduct voor in de keuken en de badkamer. Afhankelijk van de soort tegel en het formaat…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Tegels op maat snijden"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 04-06-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!