InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Gereedschapskist kopen

Gereedschapskist kopen

Gereedschapskist kopen Een basisset van gangbare gereedschappen mag in geen enkel huishouden ontbreken. Vooral jonge mensen die net hun eerste huis betrokken hebben, zullen merken dat men hier en daar toch gewoon een hamer of schroevendraaier nodig heeft, en dat niet alleen tijdens de verhuizing.

Gereedschap dat in geen enkel huishouden mag ontbreken

Ook als je technisch gezien niet erg begaafd bent en voor kleine reparaties en installatiewerkjes steeds een beroep moet doen op de klusjesman of een vriend, is er een aantal werktuigen dat in elk huis aanwezig moet zijn.

En hoewel IKEA en inmiddels steeds meer andere meubelhuizen bij klein meubilair in de regel alleen nog schroeven met zeskantig binnengat verstrekken en daar vervolgens een geschikte inbussleutel bijleveren, heeft men doorgaans ook een kruisschroevendraaier en een hamer nodig. Meestal worden namelijk de achterwanden van kleine boekenrekken en dergelijke nog steeds met spijkers of schroeven aan de achterkant bevestigd.

Welke werktuigen en machines worden aanbevolen?

Iedereen zou dus een kleine maar uitgelezen selectie van (elektrisch) gereedschap in huis moeten hebben om kleine klussen te verrichten zonder meteen een vakman in huis te halen. Zonder daarbij de pretentie te hebben volledig te zijn, onderstaan een opsomming van werktuigen, gereedschappen en machines die worden aanbevolen voor een standaarduitrusting:
  • hamer;
  • vijl;
  • meetlint;
  • boormachine;
  • accuschroevendraaier;
  • decoupeerzaag;
  • nijptang;
  • moersleutel;
  • waterpas;
  • spanningzoeker;
  • verfkwasten;
  • zaklantaarn.

Alles op zijn plaats in een gereedschapskist

In plaats van alle afzonderlijke gereedschappen apart te kopen, is het vaak handiger om een klein werktuigkoffer met gereedschap aan te schaffen dat nagenoeg alles bevat wat je nodig hebt. Een dergelijk “toolkit” kan je overal neerzetten zonder dat die veel plaats in beslag neemt, terwijl je toch de meest belangrijke zaken bij de hand hebt.

Er is een zeer grote keuze aan kant-en-klaar gevulde gereedschapskisten. Afhankelijk van de behoefte en de gebruiksfrequentie is het aan te bevelen gewoon een maatje groter te kopen dan men in gedachten had. Zelfs als men een of andere werktuig zelf niet nodig heeft, kan het een behulpzame buurman die geen gereedschap bij zich heeft, goed van pas komen om een probleem te verhelpen.

En al was het alleen maar om de auto-accu te vervangen of op te laden, met een geschikte ringsleutel of dopsleutel is die snel uit- en ook weer in te bouwen. Met een eenvoudige tang lukt dat vaak niet echt en beschadigt men de schroef van de accuhouder alleen maar.

De accuschroevendraaier, een handig hulpje

Met een accuschroevendraaier spaart u een hoop tijd en ze zijn niet echt duur. Eenvoudige modellen krijgt men hier en daar al voor ongeveer 30 tot 50 euro.

En om die niet al te veel ruimte in beslag te laten nemen, wordt voor mensen die er maar zelden gebruik van maken een kleine schroevendraaier zoals bijvoorbeeld de Bosch IXO aanbevolen. Die is klein en handig en kan zelfs met het juiste hulpstuk de kurk uit een wijnfles trekken. Kijk wel uit met goedkope aanbiedingen. Een kleine accuschroevendraaier heb je al voor €15 maar die heeft simpelweg geen vermogen.

De schroevendraaier compleet met koffer en toebehoren

De vakman die wat vaker en handiger te werk wil gaan, kan zich het beste een grotere accuschroevendraaier aanschaffen. Die zijn ook te krijgen met koffer en alle bijbehorende accessoires zoals bits, schroeven en pluggen. Daar moet bijverteld worden dat de bijgeleverde artikelen meestal wel van mindere kwaliteit zijn.

En wie wil besparen op de accuschroevendraaier (niet iedereen heeft immers behoefte aan een accuschroevendraaier van € 150,-), die zou op zijn minst bij de bitjes op kwaliteit moeten letten en moeten kiezen voor een merknaam. Want er is niets vervelender dan een schroef waarbij de kop gebroken is.
Gerelateerde artikelen
Klussen: gereedschap, gereedschappen en gereedschapskistKlussen: gereedschap, gereedschappen en gereedschapskistZonder gereedschap is het niet mogelijk te klussen. Een verzameling eenvoudig basis gereedschappen is simpelweg verplich…
Vonkvrij gereedschapBeveiliging volgens ATEX (ATmosphere EXplosible) betreft de veiligheid van personen die in ruimten werken met gevaar voo…
Gereedschap en veilig gebruikGereedschap en veilig gebruikGereedschap is een voorwerp of is de verzamelnaam van een aantal voorwerpen die als hulpmiddelen kunnen worden gebruikt…
Hoe maak je een rand in GIMP?Hoe maak je een rand in GIMP?Je hebt een leuke foto, maar dat ene accent ontbreekt nog: een rand. In het fotobewerkingsprogramma GIMP kun je diverse…
Doe het zelf garageEen auto is vaak een grote kostenpost. Naast brandstof, verzekering en belasting betaalt u waarschijnlijk ook voor het o…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Gereedschapskist kopen"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 22-07-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!