InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Klussen in huis & doe het zelf & losse tegels herstellen

Klussen in huis & doe het zelf & losse tegels herstellen

Klussen in huis & doe het zelf & losse tegels herstellen Vooral in de wat oudere huizen komt het regelmatig voor: tegels die losraken en dus weer moeten worden vastgezet. Door vocht, stoten, ouderdom of anderszins raken tegels los, op de vloer, aan de wand. Natuurlijk is het mogelijk om een wand in het geheel opnieuw te betegelen, maar wat als er maar een enkel tegel los zit? Daarom gaan we in de reparatie van enkele los zittende tegels. Je kunt loszittende tegels zelf vrij eenvoudig herstellen.

Losse tegels herstellen

Los zittende tegels kunnen overal in huis voorkomen, maar tegels komen vooral los op plekken waar de temperatuur nogal wisselt of waar er vocht is. Denk aan de hal, een kook hoek, vlak bij cv-leidingen en zo verder. Als je op zon tegel, of partij tegels, voorzichtig tikt, hoor je een holle klank. Heel anders dan bij de tegels die wel goed vast zitten. Maar niet getreurd, dat gaan we zelf herstellen. Hoe doe je dat zelf.

Materiaal dat je nodig hebt

Welk materiaal heb je voor een reparatie van een wand met enkele losse tegels nodig. Als gereedschap allereerst een afsteek mes, oude deken of laken, vochtige doek, spons, veiligheidsbril, voegen wisser, spatel, voeg kruisjes. Als materiaal cementspecie of tegellijm, een lat en voegmiddel.

Welke tegellijm gebruiken?

Er zijn meerdere soorten van tegellijm te koop. Je kunt de lijm in poedervorm kopen en aanmaken met water, of wat veel gemakkelijker is, de tegellijm kopen in pasta vorm. De lijm is dan al voor je aangemaakt. Welke lijm je voor uw project het beste koopt is van een aantal zaken afhankelijk:
  • Gaat het om een wandtegel of een vloertegel?
  • Hoe lang mag de droogtijd zijn?
  • Is de vloer of wand binnen of buiten?
  • Wil je dat de lijm gaten ook opvullend een opvullend vermogen heeft zodat het eenvoudiger is om egaal te tegelen.

Hoe doe je het zelf

Het is in de praktijk het beste om, zodra je merkt dat een tegel los zit, deze meteen weer te herstellen. Anders gaan ook andere tegels op den duur los zitten. Bepaal eerst welke tegels los zitten door er voorzichtig op te tikken. Klinkt het hol, dan zit een tegel los. Leg een oude deken neer, of iets anders dat een tegel kan opvangen, zodat hij niet kapot op de grond valt. Een helpende hand van een ander is hierbij altijd handig. Probeer nu met een afsteek mes voorzichtig met een wippende beweging de tegel los te wrikken. Doe dit niet met een beitel, want dan is de kans op breuk groot. Doe het met beleid en begin van boven naar beneden. Als de tegel los komt met lijm of wand restanten is dat vervelend, want die zul je er voorzichtig af moeten halen, bijvoorbeeld met een haakse slijper. Let op de juiste veiligheidsmaatregelen, zoals het gebruik van de veiligheidsbril. Als een tegel echt los zit, zit er vaak niets meer aan vast, zodra herplaatsen een stuk simpeler is.

Gave en egale ondergrond

Met een beetje geluk blijft de ondergrond ongehavend. Anders is ook nog eerst het repareren van de gaten en scheuren nodig. Maak de achterkant van de tegel goed schoon. Verwijder ook de restanten aan voeg middel. Breng met de lijmkam tegel lijm aan. Zet de tegel, als er voldoende ruimte is, met een draaiende beweging in de lijm en druk hem goed vast. Zet tegel kruisjes tussen de tegels om een regelmatige voeg te krijgen. Haal het eventuele overtollige lijm weg met een vochtige spons of doek. En voeg, zodra de lijm hard is (let op de minimale droogtijd van de lijm), de voegen met een voegmiddel. Voordat je het weet is je tegelwand weer perfect in orde.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tegels verven, hoe doe je dat?Tegels verven is een goed alternatief als je een klein budget hebt. Het vervangen van oude tegels door nieuwe kost vaak…
Klussen:berekenen/meten behang, verf, tegels, vloerbedekkingKlussen:berekenen/meten behang, verf, tegels, vloerbedekkingHet is altijd weer een kunst precies uit te rekenen hoeveel spullen u nodig heeft voor het behangen, verven, tegelen en…
Tuintegels schoonmakenTuintegels schoonmakenOp tuintegels vormt zich snel groene aanslag. Dit zijn algen, mossen en schimmels. Er zijn verschillende manieren om de…
Hoe tegel ik zelf een muur?Hoe tegel ik zelf een muur?Een muur tegelen kan iedereen. Het is erg belangrijk dat je voldoende tijd steekt in de voorbereidingen van het tegelen…
Tegelterras: tegels leggen in de tuinTegelterras: tegels leggen in de tuinEr zijn veel bedrijven die tegels kunnen leggen voor het terras. Er zijn verschillende voordelen aan het hebben van een…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Klussen in huis & doe het zelf & losse tegels herstellen"

Reacties

Ans Grootjen, 20-10-2009 02:52 #2
In onze woonkamer liggen enkele plavuizen los hoe kan ik deze weer vast krijgen? Reactie infoteur, 12-06-2019
Beste Ans Grootjen,
Neem een plavuis mee naar een doe het zelf winkel, en vraag hoe deze het beste vastgemaakt kan worden. Dit is namelijk mede afhankelijk van de soort plavuizen die u hebt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

R. Kuijer, 17-07-2008 15:15 #1
Dit betreft marmeren vloertegels met vloerverwarming.
fam.Kuijer

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 28-12-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Special: Doe het zelf klussen
Reacties: 2
Schrijf mee!