InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Slaapkamer wordt kledingkamer

Slaapkamer wordt kledingkamer

Een slaapkamer die “over” is kan zonder al te veel kosten omgebouwd worden tot een kledingkamer c.q. inloopkast.

Waar moet je mee beginnen

Begin bij het begin en maak een planning waar je wat in gedachte hebt en aan welke materialen je denkt. Bekijk vervolgens de vloer en de muren.
  • De vloer: tapijt, laminaat, hout, zijl …. of is de huidige vloer nog prima
  • De muren: bekijk ook of de muren een nieuw lik muurverf kunnen gebruiken of dit nog prima is, of moet het behang vervangen worden

Kleuren in iedere ruimte zijn belangrijk en een wand een mooie warme kleur geven kan voor zo’n ruimte prima zijn, maar maak het niet te bond. Als je gaat passen en je hebt kunstlicht dan kunnen de kleuren van je kleding mogelijk anders overkomen.

Ombouwen tot kledingkamer

Er vanuit gaande dat je weet of de kledingkamer een warme uitstraling met hout moet hebben, bijvoorbeeld strak met alleen de houtnerf zichtbaar of klassiek met de louvrestijl. Of een moderne kunststof- of metaallook.

Waar begin je vervolgens?

Kledingkast

In de doe-het-zelf zaak is de roede te koop van (metaal met geplastificeerde laag in div. kleuren). Met 2 of 3 (afhankelijk van de lengte) steunen/beugels kan deze aan de wand bevestigd worden waar je je hangkleding wil hebben. Om ruimte te winnen is het aan te raden voor een bepaald gedeelte van de wand op 2 verschillende hoogten een roede op te hangen. Rokken, pakken, blousen etc. hebben minder ruimte nodig dan jurken of jassen. Probeer in een verloren hoekje nog enkele haakjes te plaatsen om eventuele sjaals of stropdassenhanger aan te kunnen hangen.

TIP: de beugels zijn er in verschillende grootte, maar de roede moet ver genoeg van de muur komen om de kleding netjes op te kunnen hangen. Meestal wil dat zeggen dat je de grootste maat beugels moet nemen.

De ruimte boven de roede kan benut worden door er geplastificeerde planken met beugels te monteren en bijvoorbeeld een functie vervullen voor niet dagelijks benodigde spullen of de kleding welke opgevouwen opgeborgen moet worden. Meerdere planken of stapelbare luxe dozen kunnen de ruimte prima opvullen.

Een gehele wand hiervoor gebruiken geeft de mogelijkheid een rail tegen het plafond en op de vloer te monteren en als afscheiding verschuifbare wanddelen (tot plafondhoogte dus) te monteren. Dit geeft de ruimte een rustig beeld en houdt stof buiten. Deze schuifwanden zijn er in alle soorten en maten en is afhankelijk van de persoonlijke smaak.
In een dergelijke ruimte is een spiegel aan te raden en om ruimte te winnen kan een van de verschuifbare wanden een spiegelwand zijn.

Schoenenwand

Bij de schoenen is het van belang of je de schoenen graag in de doos wil houden of niet. Als je de schoenen in de doos wilt bewaren is het bevestigen van geplastificeerde planken (dezelfde als boven de roede in de kledingkast) tegen de wand het eenvoudigste. Afhankelijk van de hoeveelheid schoenen is het aantal planken en het eventueel labelen van de schoenendozen.

Gaan de schoenen niet in de dozen dan zijn er kunststof opbergbozen te krijgen (in verschillende kleuren) die aan de muur bevestigd kunnen worden. In een box kunnen 2 tot 3 paar schoenen. Het zijn ondiepe bozen omdat de schoenen er min of meer in staat. Dit geeft voor een kleine ruimte weer meer perspectief.

Overige invulling kledingkamer

  • De overige invulling is persoonlijk. De een wil er alleen een strijkplank in kwijt, de ander wil in de ruimte zich ook op kunnen maken of de sieradendoos ergens bij kunnen plaatsen.
  • Een werkblad maken in een bepaalde hoek vergt niet veel ruimte en kan prima functioneren. Maak het werkblad op zithoogte, plaats er een spiegel boven en koop een stoel die bij de stijl van de kamer past.
  • Is er ruimte en budget voor een mooie passpiegel is dit ook een aanrader.
  • Het licht in een dergelijke ruimte is in ieder geval altijd belangrijk. Goed, helder licht wat de ruimte verlicht en eventueel een spot op het werkblad voldoet prima.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zelf een kleding- of inloopkast makenZelf een kleding- of inloopkast makenInloopkasten is het helemaal, overgewaaid vanuit de Verenigde Staten waar men al tientallen jaren niet beter weet. De ge…
Inloopkasten, een trend?Of de inloopkast een trend is en straks weer uit het beeld verdwijnt waag ik te betwijfelen. De inloopkast zag je tienta…
De slaapkamer als oase van rustDe slaapkamer als oase van rustDe slaapkamer is voor velerlei gebruik, maar de slaapkamer zo inrichten dat het ook een oase van rust is, is een kunst.…
Horloges: watchwinders en andere opbergsystemenWanneer u de trotse eigenaar bent van een prachtig horloge, dan wilt u er zeker van zijn dat dit horloge een zo lang mog…
Babykamers vergelijken en kopenBabykamers zijn er in strak hoogglans MDF tot romantisch wit of stoer sloophout. De basis van een complete babykamer bes…

Reageer op het artikel "Slaapkamer wordt kledingkamer"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 10-07-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Special: Woning
Schrijf mee!