InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Vergroot je woongemak met een verbouwing

Vergroot je woongemak met een verbouwing

Vergroot je woongemak met een verbouwing Eens in de zoveel tijd willen we wat doen aan ons huis, om het woongemak of de waarde van het huis vergroten. Elke tv zender heeft wel een programma die gaat over het bouwen en/of verbouwen van het eigen huis. Wat kunnen we zoal aanbouwen, verbouwen of restylen aan een woning? Op welke gebieden kunnen woonwensen gerealiseerd worden.

Werk uitbesteden aan een bouwbedrijf of zelf doen?

Ben je zelf niet de alles kunner, dan kun je het werk uitbesteden aan een bouwbedrijfje. Waar je op moeten letten, is dat zij flexibel moeten zijn en op jouw wensen moeten kunnen inspringen, want ieder heeft zijn eigen keus en smaak. Wat ook een pré is, is dat zij de diverse takken van bouwen beheersen. hebben zij specialisten voor gas, water en elektra in huis?

Om dit te achterhalen is het mogelijk een afspraak te maken. Alles wordt dan goed doorgenomen en vrijblijvend kan er een offerte worden gemaakt. Houd het niet op één bedrijf vraag meerdere bedrijven een offerte te maken. Al was het alleen maar om vergelijkingsmateriaal te bezitten. Mocht er uiteindelijk een deal tot stand komen, let er dan wel op dat alles zwart op wit staat. Achteraf kan er dan niet gezegd worden dat iets onder extra werk (en kosten) valt. Wees secuur en ga niet zomaar op het vriendelijke verkoop praatje van het bouw bedrijf af!

Het uitbreiden van woongenot is geen eenvoudige keuze, kijk daarom ook rustig rond op diverse sites om informatie te vinden. Let op de sites van bouwbedrijven, ook op beschrijvingen van voltooide en lopende projecten, om een beeld van de geleverde kwaliteit te krijgen. Bezoek ook gerust eens een showroom, er zijn bouwbedrijfjes die er één bezitten.

Hieronder staat een greep van aanbouwen, verbouwingen of uitbouwen die aan een woningen zouden kunnen worden gedaan. Ze zijn gespecificeerd op kamer niveau.

Keukens

Keukens kunnen van vloer tot plafond worden aangebracht. Hierbij zijn inbegrepen gas, water, elektra en cv installaties. Maar ook het stukadoor en het tegelwerk kan worden gedaan. De keuken moet goed worden ingemeten. Bepaal of je genoeg ruimte hebt, anders wordt het uitbouwen!

Is de huidige keuken niet meer van deze tijd, maar toch nog niet helemaal aan vervanging toe? Dan zou hij ook gerestyled kunnen worden, met de juiste ingrepen lijk hij dan weer als nieuw. Een andere deur, handgreep en/ of aanrechtblad geeft de keuken zo weer een eigentijdse uitstraling.

Badkamers

De badkamer heeft de laatste decennia steeds meer ingewonnen aan luxe. De badkamer is niet meer een plaats om je snel te wassen, het is steeds vaker een ruimte om te relaxen. Dit heeft zijn effect op de inrichting. Het is altijd lastig om de badkamer zo optimaal mogelijk in te delen, vooral als de ruimte gering is. Een groot bad, een douche en een wastafel plaats je niet zomaar in een kleine ruimte.

Om een goed beeld te krijgen van een geschikte inrichting, met passende en kwalitatieve badkameraccessoires, zal je wat onderzoek moeten verrichtten. Neem hier je tijd voor of vraag hierbij wat hulp en expertise.

Kachels en haarden

Haard en kachel zijn tijdens de wintermaanden de grote sfeermakers in de woonkamer. Gezellig met het gezin achter het knetterende en warme vuur. Haarden en kachels op hout, hebben het charme van de geur van brandend hout en knetterende geluid. Daartegenover staat dat een gaskachel of haard met een druk op de knop brandt.

CV-installatie

Is de CV-installatie geschikt voor jouw woning? Hoe groot moet de capaciteit zijn? Waar moeten de radiatoren komen en hoeveel? Ook een gecombineerde CV met warmwaterinstallaties is mogelijk.

Vloerverwarming

Vloerverwarming wint steeds meer aan populariteit als hoofd of bijverwarming in huis. Het heeft namelijk een gelijkmatigere verwarming dan radiatoren. Bij lage temperaturen ervaar je al een aangename warmte, het neemt geen beslag op de inrichting van de kamer en het heeft een lagere luchtcirculatie en is dus minder dwarreling van stof. Vloerverwarming is uitermate geschikt als bijverwarming van de badkamer. Nooit meer koude voeten in de ochtend tijdens de wintermaanden.

Verlichting

Door de verlichting te vervangen, is er een geheel andere sfeer aan te brengen. Verlichting is divers. Je hebt vloerlampen, spotlights, wandlampen, hanglampen, plafonnières, badkamer of buitenverlichting. Je kan zelf de keuze maken; klassiek of modern, halogeen of conventionele verlichting. De verlichting geeft de accenten van de woonruimte weer. Van een functioneel heldere verlichting in de keuken tot een gedimde romantische woonkamer.

Vloeren

Een vloer kan gericht worden op verschillende doel einden. Enerzijds voor het geven van een comfortabel en warm gevoel, anderzijds voor vriendelijkheid in onderhoud en het bestand zijn tegen een stootje. Je kan met vloeren verschillende kanten op;

Klassieke vloeren

Klassiek rustieke houtenvloeren, lamel parket of laminaat geven een mooie indruk. De Natuurlijke uitstraling doet de vloeren leven. Hout geeft namelijk onmiddellijk sfeer.
  • bij parket is er keuze uit vloeren van verschillende houtsoorten;
  • bij laminaat is er de keuze uit verschillende soorten designs;
  • de planken- houten vloeren kunnen op allerlei manieren worden afgewerkt, geborsteld, geolied, gelakt of in de was.

Design vloeren

Design vloeren doen het ook steeds beter. Men kan er veel van de eigen creativiteit in kwijt. Patronen, kleuren, texturen en afwerkingen zijn erin te verweven waardoor een eigen unieke vloer ontstaat.
Design vloeren zijn eenvoudig te onderhouden en kunnen gemakkelijk over een vloerverwarming worden aangelegd. Designs zijn er in siergrint, betonlook, natuursteen maar ook kunststof.

Tapijt

Tapijt blijft de meest gebruikte vloerbedekking in Nederland. Er is een grote keus aan kleuren en goede kwaliteit. Kenmerkend is vooral het gevoel van thuiskomen, schoenen uit en een heerlijk zacht tapijt onder de voeten. Tapijt bied daarnaast de mogelijkheid om te combineren met andere soorten vloerbedekking. Het gemak waarmee het design aansluit met andere interieur zoals gordijnen, lamellen, meubels en wanden is een ander sprekend voordeel.

Zwembaden

Een eigen bad ter ontspanning of waar je lekker wat baantjes kan trekken! Een jacuzzi, sauna of bubbelbad! Je hoeft het huis niet meer uit om op vakantie te gaan. De tijd, dat een zwembad een luxe was voor alleen de rijkste, is nog niet zo lang geleden. Een zwembad is er nu ook voor een wat lager budget. Ze zijn te krijgen in vele maten en soorten, binnen of buiten.

Aanbouw

Heb je meer woonruimte nodig voor een ruimere eethoek, wil je meer speelruimte voor de kinderen, een werkkamer of een serre, dan kan dit door middel van een aanbouw

Serre en Veranda

Ideaal voor in de zomer; een Serre met een grotendeels glazen binnenruimte en een lichtdoorlatend dak, met eventueel een vouwwand. of een veranda(open aanbouw) bestaande uit een (gedeeltelijk) doorzichtig afdak.

Kozijnen

Volledig naar eigen inzicht kun je kozijnen en/of puien indelen; vast, draai kiep, schuifpui en deur. Bij de keuze van het materiaal gaat het om kunststof, aluminium of hout. Kozijnen zijn er niet alleen voor de uitstraling, zij leveren ook een belangrijke bijdrage aan het besparen op energie.

Deuren

De deur blijft een binnenkomertje en is de eerste indruk die een woning achterlaat. Over smaak valt niet te twisten. Ieder wil zijn woning een eigen gezicht geven.

Inbouw maatwerk

Je kunt volledig op maat inbouwkasten maken, of bijvoorbeeld geluidsapparatuur installeren in het plafond of de muur.

De mogelijkheden voor het aanpassen van je huis zijn legio. Maar ik hoop je toch op wat ideetjes te hebben gebracht. Misschien waardeert je huis er nog flink mee op, succes.
Gerelateerde artikelen
Aanbouw woning: Informatie en kosten van een uitbouwEen uitbouw of aanbouw van je woning voegt leefruimte toe maar zorgt ook voor een waardestijging van je woning door het…
Wat kost een aanbouw?Wat kost een aanbouw?Een populaire manier om meer ruimte te creëren in huis is het plaatsen van een aanbouw. De meeste mensen plaatsen een aa…
Huis verbouwen kosten: Wat kost verbouwen of renoveren?Wanneer je een huis wilt kopen, waaraan nogal wat moet gebeuren kun je je afvragen of de kosten voor een verbouwing of r…
Huis verbouwen of andere woning kopen in 2018 (en verhuizen)Huis verbouwen of andere woning kopen in 2018 (en verhuizen)Uw woning voldoet niet meer helemaal in 2018. Wat doet u dan, gaat u verbouwen in 2018 en blijft u in de oude woning of…
Verschil tussen parket en laminaatIn dit artikel leest u over het verschil tussen laminaat en parket. Veel mensen hebben laminaat of parket op de vloer li…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Vergroot je woongemak met een verbouwing"

Infoteur: Emen
Laatste update: 17-08-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!