InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Hoe breng je isolatie in je huis aan?

Hoe breng je isolatie in je huis aan?

Als medewerkster in een doe het zelf centrum, wordt mij regelmatig uitleg gevraagd hoe mensen dingen het beste kunnen doen. Ik probeer het dan zo simpel mogelijk uit te leggen, zodat iedereen het kan begrijpen. Hieronder word er beschreven hoe je verschillende soorten isolatie kunt plaatsen in je huis.

Isoleren

Isoleren is erg belangrijk. Het zorgt er voor dat je huis in de winter de warmte binnen houd en de kou buiten en in de zomer precies andersom. En isoleren is erg goed voor je portemonnee. Omdat er zo verschrikkelijk veel verschillende soorten isolatie zijn, beschrijf ik de belangrijkste.

Dakisolatie

Verreweg gaat de meeste warmte verloren en opgenomen door het dak. Dus als je geen dakisolatie hebt, is het zeer verstandig om dat te plaatsen. Gelukkig is dakisolatie zeer makkelijk te plaatsen. Een schuin dak mag je alleen aan de binnenzijde isoleren en je kunt bijna onbeperkt kiezen uit isolatiemateriaal.

Je kan op twee manieren dakisolatie aanbrengen. Namelijk tussen de balken of tegen het dakbeschot. Het belangrijkste is dat er geen luchtstroming tussen de isolatie en het dakbeschot bestaat. Anders krijg je alsnog warmteverlies.

Isoleren tussen de balken

Voor de verbetering van de luchtdichtheid, kun je het beste 3 a 4 mm triplex tegen het dakbeschot plaatsen. Vervolgens spijker je een rachelwerk tussen de balken. Het rchelwerk moet op geleike hoogte komen met de balken. De afstand tussen het rachelwerk moet hart op hart 60 cm zijn. Tussen deze latten klem je het isolatie materiaal. Afhankelijk van het gekozen materiaal, spijker, lijm, nagel of niet je de isolatie vast. Na plaatsing van het isolatiemateriaal mag er geen ruimte meer zitten tussen het triplex en de isolatie. Als dit wel zo is dan moet je de ruimte opvullen met isolatiemateriaal. Vervolgens werk je het af op de manier die jij mooi vind.

Isoleren tegen het dakbeschot

Schroef ook hier eerst triplex tegen het dakbeschot. Schroef vervolgens latjes tegen dit triplex. Klem tussen de latten het isolatiemateriaal. Afhankelijk van het gekozen materiaal, spijker, lijm, nagel of niet je de isolatie vast. Tot slot werk je het af op de manier die jij mooi vind.

Als je bij deze bevestigingsmethodes isolatiemateriaal gebruikt die voorzien is van een dampremmende laag, dan moet je bij het bevestigen de aluminium zijde naar je toe keren. De naden tussen dit isolatiemateriaal en het rachelwerk plak je af met aluminiumtape.

Leidingisolatie

Veel mensen weten het niet, maar een leiding ksn je heel goed isoleren, en dat kan heel erg veel geld schelen. Het isoleren van een leiding is bedoeld om zoveel mogelijk warmte afgifte te voorkomen voor de plaats van bestemming. In de ruimtes die je wil verwarmen, hoef je de leiding dus niet te isoleren. Leidingen zijn heel gemakkelijk te isoleren met met de voorgevormde polythyleenschuimbuizen. Deze buizen klem je om je leidingen heen. Begin met isoleren altijd op een recht stuk, en laat de verschillende delen goed op alkaar aansluiten. Dicht de naden af met buisisolatietape.

Een bocht

Een bocht is te isoleren door met een scherp met inkepingen te snijden en de buis om de bocht heen te vouwen. De inkepingen moeten wel an de binnenkant van de bocht zitten.

Een hoekverbinding

Een hoekverbinding is te maken door twee isolatiebuizen schuin af te snijden en deze tegen alkaar aan te plakken.

Een T-verbinding

Een T-verbinding is te isoleren door in de ene isolatiebuis een v te snijden en in de andere een punt.

Tocht

Tocht is een sluipverbruiker van energie. Daarom is het erg belangrijk dat je tochtkieren dicht. Als je in huis op zoek gaat naar kieren, zal je ze op verschillende plaatsen tegenkomen. Je zal ze vinden bij je ramen en deuren, maar ook in de meterkast en de gootsteenkast.

Om snel en goedkoop de kieren te dichten bij je ramen en deuren, kan je dit het beste doen met tochtband. Deze band is zelfklevend en verkrijgbaar in verschillende maten. De kieren onder je deuren dicht je met met dorpelstrips. Een dorpelstrip is voorzien van een borstel of een rubbere rand. Afhankelijk wat v oor een vloer je hebt, heb je een van de twee nodig. Een dorpelstrip bevestig je aan de onderkant van je deur.

Een brievenbus isoleer je door een strip met twee borstels aan de binnenkant van je deur te bevestigen, voor het gat van de brievenbus. De brieven kunnen er zo doorheen geduwd worden, maar een luchtstroom heeft daar niet voldoende kracht voor.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Energie besparen met glaswolEnergie besparen met glaswolBij bouw van nieuwe huizen en renovatie van oudere huizen is goede isolatie niet meer weg te denken. Als goedkoop, unive…
Isolatie: isoleren van de bodem en vloerIsolatie: isoleren van de bodem en vloerEr kan flink geld bespaard worden door de vloer en bodem in een huis te isoleren. Door deze isolatie verlaat veel minder…
Kruipruimte isolerenEr zijn een heleboel redenen om uw kruipruimte te laten isoleren. Één van de belangrijkste redenen is om van het vocht i…
Woning: energie besparen door je huis effectief te isolerenWoning: energie besparen door je huis effectief te isolerenEen goed geïsoleerde woning kan het verschil uitmaken tussen een hoge en een lage energierekening. Hoe beter de isolatie…
Materialen voor spouwmuurisolatie: De juiste keuzeMaterialen voor spouwmuurisolatie: De juiste keuzeVoor het isoleren van een spouwmuur kunnen diverse materialen worden gebruikt. Maar wat is nu de beste keuze? En waarvan…
Bronnen en referenties
  • Folder over isoleren

Reageer op het artikel "Hoe breng je isolatie in je huis aan?"

Reacties

P. Postma, 11-04-2015 14:31 #7
Vraag: is het schadelijk als de tempexisoatie van 3 cm dik direct tegen het dakbeschot aanbrengt?
Graag uw reactie

P. Postma, 05-04-2015 18:03 #6
Geachte heer/mevrouw,
Ik heb een aantal jaren geleden mijn hellend dak met tempex isolatieplaten geisoleerd rechtstreeks tegen het dakbeschot en deze afgewerkt met gipsplaten.
Is deze bewerking schadelijk voor het dakbeschot i.v.m. vocht en rottingsgevaar voor het dakbeschot.

Graag ontvang ik uw reactie.

Met vriendelijke groeten,
P. Postma

Frans Schulingkamp, 28-05-2012 23:21 #5
Vraag: Voorgevel bestaat uit glaswand. Daaroverheen wil ik houten planken aanbrengen.
Tussen het bestaande glas en aan te brengen hout wil ik de ruimte opvullen met glaswol oid. Vraag: Mag/kan dat glas blijven zitten of moet dat verwijderd worden.? Reactie infoteur, 29-05-2012
Beste heer Schulingkamp,

Zover ik weet mag het glas blijven zitten, maar of dat nu echt de meest praktische manier is om te isoleren, betwijfel ik. Gaat u dit overigens dan aan beide kanten doen? Wilt u het echt goed doen, dan raad ik toch echt aan het glas te verwijderen. Glas blijft altijd het relatief gezien het zwakke punt.

Succes er mee!

Met vriendelijke groet Lautof (infoteur)

Van Haaften, 10-12-2011 18:20 #4
Geachte lezer, lezeres
ik wil graag de buurman advisren om zijn kruipruimte te isoleren, zijn hier nog speciale eisen aan verbonden? Welk isolatiemateriaal raadt u mij aan en welke stappen moeten er worden doorlopen om tot een goede isolatie te komen. Kan de kruipruimte altijd geisoleerd worden in samenhang met andere isolatie punten binnen het huis of is dit te simpel gedacht?

met vriendelijke groet,

e. van haaften Reactie infoteur, 12-12-2011
Beste van Haaften,

Houd vooral rekening met het eventuele aanwezige vocht in de kruipruimte. Meestal wordt een kruipruimte geisoleerd met glaswol of piepschuim platen. Ga voor meer advies hoe dit aan te pakken naar een bouwmarkt.

Herke, 21-02-2010 19:49 #3
Hallo, Dank voor jullie reactie, hier ik kan ik verder meer. Nog één vraag. De buitenmuren zijn spauw maar niet geisoleerd (woning uit 1957). Moet ik nu eerst de buitenmuur van de zolder doen (is beto)? Hoe doe ik dat het beste? Er zit een schoorsteen die boven 80 cm breed is en onder, op de vloer van de zolder 55 cm. Hoe kan ik het verloop van 80 naar 55 het beste regelen en hoe de buitenmuur. Alvast bedankt voor jullie reactie. Reactie infoteur, 24-02-2010
De meeste warmte gaat meestal via de bovenste verdieping verloren, dus daar zou ik als eerste mee beginnen.

Een spaumuur kan je door een gecertificeerd bedrijf, laten vullen met glaswolvlokken.

Een betonnen muur is wat lastiger. Deze kan je het beste isoleren met platen isolatie materiaal, die tussen latten zitten gelemd. Vervolgens nog een dampwerende laag en daarna afwerken met gipsplaat.

De schoorsteen is denk ik de lastigste klus.De schoorsteen denk ik eerst recht uittengelen lijkt mij het beste. Daarna opvullen met (brandwerende) isolatie materiaal.

Zit de muur verbonden met de schoorsteen, dan eerst met de schoorsteen beginnen, zodat je recht verder kunt gaan.

Succes
Lautof

Herke Kuperus, 15-02-2010 21:40 #2
Mbt isoleren van dakbeschot. Maakt het nog uit welk soort triplex je hiervoor gebruikt? Wordt de volgorde pannen, dakbeschot, triplex (zitten kieren in het hout), isolatie, folie (evt. isoloatie met folie) en naden afdichten bij folie en tenslotte aftimmeren met gips of hout (mdf). Reactie infoteur, 16-02-2010
Beste Herke,
Ik zou niet een te dunne triplex nemen, moet wel een beetje stevig zijn. De kieren kan je eventueel dichtpurren met purschuim.
Volgorde is verder prima!

Succes er mee,

Lauof

Eduard van der Weide, 21-02-2009 20:01 #1
Beste meneer/mevrouw,
Ik lees hier het artikel van het isoleren van het dakbeschot in "Hoe breng je isolatie in je huis aan?", maar ik lees hier niets over ventileren. Mij is altijd geleerd dat je van binnenuit nooit mag isoleren, en wanneer je dit wel doet dit voldoende moet ventileren ivm vochtophoping en verrotting van de dakcontstructie. Reactie infoteur, 22-02-2009
Beste heer van der Weide,
Dit geld alleen voor een plat dak. Een schuin dak mag je van binnenuit isoleren een plat dak niet, die moet je vanaf de buitenkant isoleren.

Infoteur: Lautof
Laatste update: 09-04-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Special: Doe het zelven
Reacties: 7
Schrijf mee!