InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Energie besparen met glaswol

Energie besparen met glaswol

Energie besparen met glaswol Bij bouw van nieuwe huizen en renovatie van oudere huizen is goede isolatie niet meer weg te denken. Als goedkoop, universeel en gemakkelijk aan te brengen materiaal bewijst glaswol zich met zijn uitstekende isolatie-eigenschappen nog elke dag opnieuw.

Veel geld besparen met goede isolatie

Het is niet eens zo gék lang geleden dat men bij de bouw van nieuwe huizen op isolatie probeerde te besparen. In deze tijd gaat dat natuurlijk niet meer op. Integendeel: tegenwoordig bespaart men een hoop geld met een goed geïsoleerde woning. De reden daarvoor is natuurlijk gelegen in de extreme prijsstijging van stookolie en aardgas.

De gemiddelde huiseigenaar kan zich een huis zonder isolatie dus kostentechnisch niet meer permitteren. Maar ook de bescherming van het milieu speelt uiteraard een rol. Niet voor niets stelt de overheid hoge eisen aan thermische isolatie van gebouwen om in aanmerking te komen voor isolatiesubsidie.

Waarom zou je glaswol als isolatiemateriaal kiezen?

Het kiezen van het juiste isolatiemateriaal is niet altijd even gemakkelijk. De markt biedt een veelvoud aan verschillende materialen voor uiteenlopende toepassingen. Welhaast een klassieker in dat overweldigende aanbod is glaswol. Het wordt al vele jaren gebruikt en is bijzonder veelzijdig. Alleen bij de isolatie van muren speelt het slechts een bescheiden rol omdat het materiaal zich daarin slecht verwerken laat. Maar voor de warmte-isolatie van daken is het nog steeds hét middel bij uitstek.

Eigenlijk zijn er 3 belangrijke redenen om glaswol als isolatiemateriaal te kiezen:

Glaswol laat zich zeer gemakkelijk aanbrengen

Niet alleen is glaswol zeer universeel toepasbaar, ook de mogelijkheden van verwerking en montage zijn uitermate eenvoudig. Ofschoon het in de vorm van geperste matten wordt geleverd, blijft het zacht en flexibel. Afhankelijk van de toepassing kan het eenvoudig worden geknipt en gesneden in passende delen. Vooral bij de thermische isolatie van daken komen deze eigenschappen goed van pas, omdat men op die manier elk hoekje van het dak snel en gemakkelijk bedekken kan.

Glaswol isoleert uitstekend

Hoewel glaswol al vele jaren wordt gebruikt, hoeft dit materiaal niet onder te doen voor de moderne isolatiematerialen. Het behoort nog steeds tot de bouwmaterialen met de beste isolatiewaarden. De verklaring hiervoor is kinderlijk eenvoudig: glas is een zeer slechte geleider van warmte. Daarom maakt het absoluut geen verschil of er van buitenuit zeer hoge of zeer lage temperaturen op inwerken; De warmtegeleiding wordt al na enkele centimeters in het wolweefsel vertraagd. De temperatuur in het huis blijft als gevolg daarvan vrijwel constant.

Glaswol is veruit het goedkoopste isolatiemateriaal

Naast de al genoemde voordelen is er bij glaswol nóg een niet te evenaren gebruiksargument: het is zo goedkoop als geen enkel ander isolatiemateriaal. Op die manier kunnen ook grote oppervlakten zeer goedkoop en effectief worden geïsoleerd.

Conclusie

Isolatie is vandaag de dag belangrijker als nooit tevoren. Vooral huiseigenaren weten dat maar al te goed. En het dak is uiteraard de plek in huis waar de warmte bij uitstek ontsnappen kan. Met name daar is een bijzonder goede isolatie vereist. Met glaswol wordt niet alleen aan deze hoge eis voldaan, maar blijven ook de kosten laag.

De universele toepassing van glaswol en de probleemloze verwerking ervan maken bovendien de inschakeling van een vakman vaak overbodig. Enige technische handigheid bij huiseigenaren volstaat om de isolatie zelf aan te brengen.
Gerelateerde artikelen
Besparen op uw maandlastenBesparen op uw maandlastenU kunt op veel verschillende manieren geld besparen. De meest effectieve manier is om de maandlasten te drukken.
Water: geld besparen op (drink) water, douche, bad en wcWater: geld besparen op (drink) water, douche, bad en wcGemiddeld gebruikt één persoon 50.000 liter water in een jaar. Daar kan op bespaard worden. Zo kan je ongemerkt tijdens…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Energie besparen met glaswol"

Infoteur: Grosso_Modo
Laatste update: 04-06-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!