InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Plamuren: tips bij het vullen en egaliseren van gaten

Plamuren: tips bij het vullen en egaliseren van gaten

Plamuren: tips bij het vullen en egaliseren van gaten Gaten, ongelijkheden of houtrot kunnen handig met plamuur worden geëgaliseerd. Het doel is om de schade te herstellen, waarna het er weer strak uitziet. Om kleine of grote gaten te vullen kun je gebruikmaken van plamuur met of zonder verharder. Als het is verhard, dan kun je het verder schuren en afschilderen. Hoe kun je gaten door te plamuren snel en handig vullen, zodat het er weer netjes uitziet?

Plamuren

Gaten en oneffenheden vullen

Door ongelukjes kunnen gaten in hout worden veroorzaakt waardoor één en ander er minder goed verzorgd uitziet. Daarnaast kunnen weersomstandigheden ook een negatieve invloed op hout uitoefenen. Zeker als het hout minder goed is afgewerkt, kan vochtigheid het materiaal aantasten. Houtrot kan daarbij geleidelijk aan de constructie (niet dragende elementen zoals een kozijn) verzwakken, waardoor het er niet meer uitziet. Om toch weer een netjes resultaat te verkrijgen, kan met plamuur de beschadiging worden opgevuld. Na schuren, verven of lakken ziet men het niet meer terug. Hoe moet men plamuren en wat zijn de benodigdheden?

Wat heb je bij plamuren nodig?

Om grilligheden en gaten in hout strak te herstellen, kun je het vullen middels plamuur. Daarna kun je het schilderen of aflakken. Daartoe heb je de volgende benodigdheden nodig, zodat de schade goed kan worden hersteld:
  • hamer en beiteltje (bij houtrot);
  • schuurpapier korrelgrootte 120;
  • een brede en smalle plamuurmes. Zorg ervoor dat het altijd goed schoon is;
  • plamuur en verharder (bij grote diepe gaten);
  • grondverf, verf voor de toplaag en kwast;
  • ammoniak in water opgelost of het middel st. Marc.

Schoon hout

Het is van belang om de beschadigde delen zo goed als mogelijk te verwijderen. Loszittende houtdelen, splinters of de zachte delen voortkomend uit houtrot, dienen niet meer aanwezig te zijn. Dit kan inhouden dat je met een beitel geleidelijk aan het uitholt, waardoor een dieper gat wordt verkregen. Het doel is om het goede aanwezige hout tevoorschijn te halen, zodat het vulmateriaal een stevige solide verbinding kan maken. Het is altijd van belang om de balk of het te vullen deel eerst in de grondverf te zetten. Gaat het om een buitenomstandigheid dan heeft het eveneens de voorkeur om het twee maal in de grondverf te zetten. Grondverf geeft voor plamuur een veel betere hechting dan met het kale hout. Bovendien kun je ongelijkheden in het hout beter zien zitten.

Hoe te vullen?

Gaat het om kleine beschadigingen dan heb je slechts gewone plamuur nodig. Doe iets plamuur op de kleine plamuurmes en haal het zijdelings over de beschadiging heen. Zorg er wel voor dat je met enige kracht op de plamuurmes duwt, zodat de vulling gelijk komt met het omringende hout. Gaat het echter om diepe grote gaten vaak voortkomend uit houtrot dan moet het plamuur met de harder worden gemixt. Doe op het grote mes plamuur en doe daar de verharder bij (verhouding één op één). Meng het door gebruik te maken van het kleine mes. Neem een deel van het mengsel en doe het materiaal laagsgewijs in het gat. Door het in laagjes aan te brengen kun je beter zien dat alles goed wordt opgevuld. Het zorgt in dat geval voor een betere hechting. De houtrotvuller verhardt geheel binnen een halve tot één dag. Strijk de resterende ruimte daarna glad met gewone plamuur, zodat het gat compleet is gevuld. Zorg er altijd voor dat een teveel aan plamuur direct wordt verwijderd. Laat het hard worden, waarna je het kunt gaan schuren.

Schuren en verven

Is de vulling eenmaal hard geworden, dan kun je er met schuurpapier overheen gaan. Schuur het goed af zodat het geplamuurde deel netjes in het omringende hout lijkt over te gaan. De stoflaag dien je voor het schilderen af te nemen. Daartoe kan of iets ammoniak opgelost in water of het middel st. Marc worden gebruikt. Zo verkrijg je een vet- en stofvrije houtlaag. Breng eerst een laag grondverf aan, waarna je de toplaag aanbrengt. Op die manier kun je een strak resultaat verkrijgen, waarbij oneffenheden goed zijn hersteld.

Plamuur kun je gebruiken voor hout, maar het wordt ook ingezet om andere gaten te vullen. Denk aan het wegwerken van een leidinggoot in steen of juist onregelmatigheden in het blikwerk van een auto.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Onderstaande bronnen zijn geraadpleegd op 5 oktober 2014:
  • http://forum.fok.nl/topic/829255
  • https://www.gamma.nl/plamuren

Reageer op het artikel "Plamuren: tips bij het vullen en egaliseren van gaten"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 21-03-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Special: Huishoudtips
Schrijf mee!