InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Verlaagd plafond maken

Verlaagd plafond maken

De redenen om een verlaagd plafond aan te brengen in een ruimte zijn verschillend. Soms is het bestaande plafond erg lelijk en niet te repareren, of het is bijvoorbeeld niet mogelijk om elektra aan te leggen voor lampen. Ook wordt vaak een verlaagd plafond aangebracht wanneer er sprake is van een houten plafond omdat er anders vuil en stof naar beneden dwarrelt. De afwerking van het plafond varieert ook. Wil je bijvoorbeeld gaan stuken, dan kun je ervoor kiezen om stucplaten te gebruiken in plaats van gipsplaten. Ook zijn er kant-en-klare plafondplaten te koop.

Voorbereidingen voor het raamwerk

Als je een verlaagd plafond wilt maken dan kun je verschillende materialen gebruiken. De meest gangbare manier is om een houten raamwerk te maken waaraan je gipsplaten kunt schroeven. Het raamwerk wordt in de meeste gevallen tussen muren of houten balken gemaakt. Eerst kun je enkele lijnen tekenen op de muur om een recht plafond te krijgen. Met de waterpas kun je rondom, in de ruimte waarin je het plafond gaat maken, rechte lijnen tekenen voor de eerste balken. Zorg ervoor dat je bij het tekenen van de hulplijnen rekening houdt met de dikte van de balk en de afstand tot de bovenkant van de ruimte. De lijn moet onder de balk worden getekend.

Het raamwerk maken

Door ervoor te zorgen dat je over goed gereedschap beschikt kun je gemakkelijker het houten raamwerk maken. Met minimaal de volgende gereedschappen en benodigdheden kun je snel van start gaan:
  • een trap
  • een hamer
  • een (schroef)boormachine
  • spaanplaatschroeven en gipsplaatschroeven
  • pluggen
  • een waterpas
  • een zaag
  • een duimstok en potlood
  • een stanleymes
  • voldoende houten balken en regels

Om te beginnen moeten eerst de balken aan de muur worden vastgemaakt. Afhankelijk van de ondergrond waar de balken op komen moet je eventueel eerst nog boren, zoals bij steen. Bevestig de balken boven de getekende hulplijnen om een mooi recht resultaat te krijgen. Als het plafond een behoorlijke oppervlakte krijgt dan is het verstandig om nog enkele balken ertussen te maken. Je kunt tussen de balken onderling een afstand aanhouden van zestig tot tachtig centimeter. Nu kun je de regels op de balken schroeven. Schroef om de dertig of veertig centimeter een regel vast van de ene kant naar de andere kant, haaks op de balken. De afstand van dertig tot veertig centimeter heeft te maken met de afmeting van de gipsplaten. Ook voorkomt deze afstand eventueel doorhangen van het plafond als je later nog een stuclaag wilt aanbrengen.

Gipsplaten aanbrengen

Nadat het houten raamwerk voor het verlaagde plafond klaar is kunnen de gipsplaten worden bevestigd. Als je nog elektra of isolatie wilt aanbrengen dan is dat eerst de volgende stap. Buizen en dergelijke kun je heel goed vastmaken aan de balken en regels. Isolatiemateriaal zoals bijvoorbeeld glaswol kun je ertussen duwen. Om gipsplaten vast te maken kun je het beste met minimaal twee personen werken. Ben je echter alleen dan zou je een T-stuk kunnen maken van wat houten balken waarmee je de gipsplaat kunt ondersteunen. Maak dit T-stuk langer dan de hoogte van het plafond zodat je de gipsplaat kunt klemmen. Werk nu strook voor strook af met het gips. Bevestig daarbij de gipsplaten haaks op de regels van het houten raamwerk. Omdat hout werkt krijg je op deze manier het minste last van scheurvorming. Met het stanleymes snijd je de gipsplaten op maat.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Verlaagd plafond maken"

Infoteur: Jozzie
Gepubliceerd: 27-05-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!