InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Plafondplaten, een snel en mooi plafond!

Plafondplaten, een snel en mooi plafond!

Met plafondplaten kun je in een korte tijd een strak plafond maken. De platen schroef je op een raamwerk van rachels. Er bestaan verschillende soorten plafondplaten. De meest stevige is de houten uitvoering. De platen zijn te verven en te behangen. De kosten van plafondplaten hangen af van het soort materiaal waarvan de plaat is gemaakt.

Wat zijn plafondplaten?

Als je snel een plafond wilt maken dan kun je daarvoor plafondplaten gebruiken. Dit zijn kant-en-klare platen in een bepaalde afmeting die gemakkelijk zijn te verwerken. In principe zijn deze platen in iedere ruimte van het huis te verwerken, behalve in zeer vochtige ruimtes. Plafondplaten bestaan veelal uit hout of houtsnippers voorzien van een toplaag. De toplaag is een soort folie laag, voorzien van een kleur. Doordat de platen een mes en groef hebben (een uitstekend randje en een gleufje) kun je ze gemakkelijk in elkaar zetten. In de groef kun je bovendien schroeven kwijt voor de bevestiging. Doordat de schroeven in de groef zitten zie je ze later niet meer. Zo kun je een strakke afwerking zonder schroefgaten maken. Plafondplaten zijn ook te verven. Er zijn ook plafondplaten van kunststof te koop.

Plafondplaten bevestigen

Voordat je de platen kunt vastschroeven moet je eerst een raamwerk maken van hout. Dit worden rachels genoemd. Bij het stellen van de rachels moet je rekening houden met de afmetingen van de platen. De meeste plafondplaten hebben een breedte van zestig centimeter. Houd voor de rachels deze afstand ook aan, waarbij het midden van de rachel op zestig centimeter uit moet komen. Dit wordt de hartafstand genoemd. Bedenk van te voren wat de meest efficiënte manier is om de plafondplaten in elkaar te zetten. De reden om dit te doen is om zo weinig mogelijk zaagafval te hebben. Plafondplaten kosten geld waardoor het zonde is om te veel te moeten weggooien.

Met kleine schroeven van ongeveer 3 millimeter bij 3 centimeter schroef je de platen vast op de rachels. Doe dit in de groef zodat de schroeven gelijk zijn weggewerkt. Voor de afwerking kun je langs de randen gebruik maken van lijsten. Met montagekit kun je deze bevestigen zodat je geen schroefgaten ziet.

De afwerking van plafondplaten

Doordat op de meeste platen al een folie laag zit in een bepaalde kleur is het plafond eigenlijk al afgewerkt. Wil je toch iets anders dan kan dat. Plafondplaten kun je in iedere gewenste kleur schilderen. Gebruik hiervoor wel verf op acryl basis. De platen kunnen ook worden afgewerkt met behang. Je kunt op deze manieren je eigen sfeer creëren door het plafond er uit te laten zien zoals jij dat wilt, passend bij de rest van de ruimte. Er zijn ook plafondplaten te koop met een laag die eruit ziet als stucwerk.

Kosten van plafondplaten

De prijs is afhankelijk van het soort materiaal dat je kiest. Kunststof plafondplaten zijn goedkoper dan de houten variant. Vanaf ongeveer vier euro per vierkante meter kun je kunststof platen kopen. De prijzen van houten plafondplaten beginnen rond de tien euro per vierkante meter. Er zijn diverse internetwinkels te vinden die plafondplaten verkopen. Je kunt er meestal ook alle toebehoren vinden. In sommige bouwmarkten kun je ook dergelijke platen vinden. Ben je van plan om plafondplaten te gaan gebruiken, maak dan eerst een kostenplaatje zodat je inzicht hebt in de totale kosten. Vergeet daarbij niet de rachels, schroeven, kit en andere kleinere zaken. Deze laatste kunnen nog voor behoorlijk wat kosten zorgen.
© 2013 - 2017 Jozzie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Plafondplaten, een snel en mooi plafond!"

Infoteur: Jozzie
Gepubliceerd: 20-03-2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!