InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Het logen van houten meubels

Het logen van houten meubels

Het logen van houten meubels De beste manier om verf te verwijderen van houten meubels is door te logen. Dit werkt ook uitstekend voor een vloer of een deur. Bij logen verwijdert u met behulp van een chemisch middel de waslaag en de verflaag van een houten meubelstuk. Dit is vooral handig als u het betreffende meubelstuk wilt voorzien van een nieuwe verflaag. U moet wel goed uitkijken met de chemische middelen die u gebruikt. Bij het kopen van nieuwe meubels is iedereen enthousiast omdat ze er nog goed uitzien. Dat verandert na verloop van tijd omdat meubels op een gegeven moment ook gaan verkleuren en beschadigingen oplopen. Het kan bijvoorbeeld gaan om kleine krasje of een lichte kleurverandering door de blootstelling aan zonlicht. Ook begint de verf- of waslaag langzaam los te laten. Veel mensen willen daarom op een gegeven moment hun meubels bijwerken of opnieuw van een kleurtje voorzien. Het is daarbij belangrijk om de oude waslaag te verwijderen. Het is namelijk lastig om op een waslaag nog een nieuwe lage verf aan te brengen. Het risico is dan groot dat het niet goed blijft liggen. Er zijn verschillende manieren om die waslaag te verwijderen. Dat kan bijvoorbeeld door te schuren, maar dit is zwaar werk en de kans is aanwezig dat de kast verder beschadigd wordt.

Wat is logen?

Bij logen wordt het betreffende voorwerp in een bad gezet waarin een aantal chemische middelen zijn gezet. Deze middelen weken vervolgens de verf los of zorgen er in ieder geval voor dat de verf makkelijker verwijderd kan worden. Dit kan dan wel pas gebeuren nadat het voorwerp is opgedroogd. De meeste mensen zullen niet een bad in de achtertuin hebben staan dat groot genoeg is om bijvoorbeeld een hele kast in te zitten. Het is daarom handig van te voren te kijken of u een meubelstuk uit elkaar kunt halen. Dan kunt u vervolgens de onderdelen en planken die u wilt logen in een bad zetten. Wanneer de planken niet in een bad passen kunt u er ook voor kiezen om dit door een gespecialiseerd bedrijf te laten doen. Dit brengt uiteraard wel extra kosten met zich mee. Een andere mogelijkheid is om de meubels chemisch te laten reinigen. Dat is krachtiger dan logen, maar weer niet geschikt voor alle soorten verf.

Meubels

Het is goed te weten dat niet alle meubels zich lenen voor het logen. Spaanplaat is bijvoorbeeld niet geschikt omdat het zich direct vol zuigt met vocht. Als gevolg daarvan zet het uit. Grenen meubels of meubels die gemaakt zijn van eikenhout zijn bijvoorbeeld wel weer geschikt om te logen. Wanneer u eenmaal begint met logen is het belangrijk om dat in een oud bad te doen, waar u zelf geen gebruik meer van maakt om u in te wassen. Doordat er veel chemische stoffen in het water gaan kan ook het bad beschadigd raken. U wilt bovendien niet het risico nemen een bad te nemen in een badkuip waar nog chemische middelen in zit. U zou daardoor ernstige gezondheidsschade kunnen oplopen. Kleinere onderdelen kunnen het beste in een klein badje laten weken. Meubels moeten ongeveer twee uur weken in het water, afhankelijk van de verfsoort die op een kast is aangebracht.

Veiligheidsmaatregelen

Wanneer u aan de slag gaat kunt u een bad laten vollopen met water. Vervolgens dient u zichzelf goed aan te kleden. Dat betekent rubberen handschoenen, een schort en een veiligheidsbril. Dat is allemaal om te voorkomen dat u getroffen wordt door de bijtende werking van het loog. Ook is het verstandig een emmer met azijn klaar te hebben staan. Deze neutraliseert de loog in het geval dat het eventueel toch misgaat. De loog maakt u door vervolgens Caustic Soda of ammoniak toe te voegen aan het warme water. De kosten om dit spul te kopen liggen relatief laag. Het water gaat vervolgens bruisen, dus u moet uitkijken voor spetters. Vervolgens kunt u alle meubels onderdompelen in de loog en daar ongeveer twee uur te week leggen. Vervolgens dient u de loog te laten weglopen of met behulp van kettingen of stokken de meubels uit het water te halen. Laat ze dan drogen en vervolgens kunt de laatste resten verwijderen. De loog mag niet zomaar in het riool worden weggegoten. Uw gemeente kan u het beste vertellen wat er mee moet gebeuren

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het logen van houten meubels"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 10-11-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Special: Houten meubels
Schrijf mee!