InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Het aanleggen van een grindpad

Het aanleggen van een grindpad

Het aanleggen van een grindpad Het aanleggen van een grindpad hoeft niet duur te zijn. Zeker niet wanneer u er voor kiest om het zelf aan te leggen. Het voordeel van een grindpad is dat het lang mee kan en relatief makkelijk te onderhouden is. Er zijn veel verschillende soorten grind. Zwaardere soorten grind zijn vooral geschikt voor grindpaden waar ook auto's op rijden. U kunt het grind het beste kopen bij een bouwmarkt of tuincentra. Veel mensen in Nederland hebben er voor gekozen om een grindpad aan te leggen in de tuin. Het is een typisch Nederlands verschijnsel. Er zijn verschillende redenen waarom mensen een grindpad laten aanleggen. Allereerst is het zeer stijlvol en past het bij meerdere bouw- en woonstijlen. Zo past grind goed in een moderne, strakke tuin, maar is het ook een goed alternatief bij een ouder boerenerf. Grind is er bovendien in meerdere verschillende kleuren en kan makkelijk vervangen wordt, zodat u wanneer u kiest voor een bepaald soort grind u zich niet voor altijd hoeft vast te leggen daarop.

Kosten van het aan leggen van een grindpad

De kosten van grind kunnen erg variëren. Per vierkante meter moet u in ieder geval uitgaan van minimaal 90 euro per vierkante meter. Afhankelijk van de dikte van de grindlaag en de kwaliteit van de het grind. De kosten kunnen daardoor oplopen tot ongeveer 400 euro per vierkante meter. Verder kan het inhuren van een hovenier ook behoorlijk in de papieren lopen. Het uurtarief van een hovenier kan oplopen tot 40 euro per uur. U kunt er voor kiezen om het zelf te doen. U hoeft er niet heel technisch voor te zijn, het zal u vooral een aantal uren kosten. Op de lange termijn is een grindpad doorgaans goedkoper dan bijvoorbeeld een tegelpad. Dat komt omdat het veel minder onderhoud vraagt. Afhankelijk van het gebruik van het grindpad zult u wel eens in de vier tot acht jaar het grint moeten verversen en aanvullen. Dat komt omdat er toch iedere keer wat steentjes of gruis wordt meegenomen onder de voetzolen of autobanden van de betreder van het grindpad.

Aanleggen van een grindpad

Wie een grindpad wil aanleggen in de tuin of op zijn terrein kan het beste eerst met een touw de route spannen. Daarbij moet er wel op gelet worden dat het pad overal even breed is. Vervolgens kan het pad worden uitgegraven tot een minimale diepte van 15 centimeter. Verder is het handig een goede afbakening te verzorgen. Dat kan bijvoorbeeld met behulp van palissade of een afboording van kunststof. De bodem van het pad kan bedekt worden met ruim worteldoek. Het voordeel van het worteldoek is dat er geen ruimte meer is voor onkruid tussen het grind omdat de wortels er niet zomaar doorheen kunnen groeien. Dat scheelt ook in onderhoud. Het is dan wel belangrijk het doek overal goed aan te brengen. De meeste worteldoeken zijn gemaakt van textiel. De laatste stap is het aanbrengen van het grind. Meestal gaat dat in lagen. U zult dus meerdere keren het grind moeten uitstorten en dat vervolgens zo egaal mogelijk verdelen over het pad.

Verschillende soorten grind

Er is een groot aantal verschillende soorten grind. Het meeste grind wordt gewonnen uit vermalen puinafval of rechtstreeks van verpulverde rotsen. Het grind komt meestal uit Nederland, België of Duitsland. Doordat grind relatief zwaar is kost het veel geld om het te vervoeren. Bij de keuze van de soort grind is het belangrijk te bedenken waar het voor gebruikt wordt. Het maakt bijvoorbeeld uit als er ook auto's over het grind moeten rijden. In dat geval kunt u het beste kiezen voor een zwaardere soort grind, zoals Canadian State of Limburgs Grind. Ook is de vraag belangrijk hoe waterdoorlatend het moet zijn. Bij grind is de drainage sowieso veel beter dan bij tegels, maar dit kan per soort grind ook nog behoorlijk verschillen.

Kopen van grind

Alle tuincentra, zoals Intratuin, en bouwmarkten, zoals de Formido en Praxis, verkopen grind. Sommige tuincentra zullen zich hierin meer gespecialiseerd hebben. Wanneer u niet weet wat voor soort grind u het beste kunt nemen, dan kunt u met uw vragen doorgaans prima terecht bij het personeel van de betreffende winkel. Die hebben de kennis in huis en zullen u eerlijk adviseren.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skullman, Pixabay
  • http://www.natuursteenbestellen.be/informatie/soorten-grind

Reageer op het artikel "Het aanleggen van een grindpad"

Reactie

Pieter, 25-01-2015 22:49 #1
U schrijft 90 euro per vierkante! meter. Een klein pad van 10m2 voor 900 euro? of zelfs 4000 voor het duurste. Misschien bedoelt u kubieke meter?

Infoteur: Simcha
Laatste update: 15-12-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Reacties: 1
Schrijf mee!