InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Riolering: riool aanleggen

Riolering: riool aanleggen

Riolering: riool aanleggen Het aanleggen van een riolering kan veel werk kosten. Het brengt ook behoorlijk wat kosten met zich mee wanneer u zelf het riool moet aanleggen. Vooral particulieren die hun eigen huis bouwen of aan het verbouwen zijn krijgen er mee te maken dat ze een riool moeten aanleggen of aanpassen. Het is ook mogelijk iemand daarvoor in te huren. Er zijn verschillende soorten riolering. Het aanleggen van een nieuw riool kan veel werk kosten. Er zijn verschillende situaties denkbaar waarbij mensen een nieuwe riolering moeten aanleggen. Dit kan ten eerste gebeuren wanneer zij zelf hebben besloten een huis te bouwen. De riolering wordt normaal gesproken gewoond aangelegd door de aannemer. Mensen die er voor kiezen om zelf hun huis te bouwen moeten zelf iemand inhuren die een riolering aanlegt. Ook als het riool verstopt is kunt iemand inhuren. Een particulier kan er ook voor kiezen om dat zelf te doen, maar dat kan alleen als u daar bekwaam mee bent. Het is niet aan te raden om zomaar te beginnen. Het tweede geval waarbij het zou kunnen voorkomen dat een particulier riolering moet aanleggen is in het geval van sloop of de verbouwing van een huis. In sommige gevallen betekent dat bijvoorbeeld dat de badkamer op het toilet op een andere plek komt, maar het kan ook betekenen dat leidingen op een andere manier moeten lopen.

Schoon rioleringssysteem aanleggen

Een zeer bekend systeem is het IBA-systeem. Dit is een systeem dat vooral veel zeer milieubewuste mensen in hun huis aanleggen. Bij dit systeem wordt afvalwater gezuiverd. Dit gebeurt door middel van een aantal tanks. In die tanks wordt het afvalwater al voor 90 procent gezuiverd. Op die manier verdwijnt er veel minder vervuild water in het riool, waardoor het vervolgens ook weer een stuk makkelijker is om te zuiveren.

Riool aanleggen

Er zijn verschillende systemen waar u uit kunt kiezen wanneer u riolering wilt aanleggen. Een veel gebruikt systeem is bijvoorbeeld de vrijverval riolering. In dat geval wordt er veel gebruik gemaakt van de zwaartekracht om het water op de plaats van bestemming te krijgen. De buizen worden met een kleine helling aangelegd. Daardoor wordt regen- en afvalwater via de natuurlijke manier weg. Een nadeel is dat de buizen meestal op een grote diepte moeten worden gelegd op genoeg verval te hebben. Een ander systeem is het gemengd stelsel. In dat systeem wordt afvalwater gelijk met regenwater afgevoerd. Dit gaat dan naar een afvalwaterzuiveringsinstallatie. Het nadeel van dit systeem is dat veel relatief schoon regenwater wordt vermengd met afvalwater. Dit afvalwater raakt daardoor ook verdund en het regenwater juist vervuilt. Het kost dus meer moeite om dit wat er te zuiveren.

Vergunning voor aanleggen riolering

Rioleringsbuizen worden uit een verschillend materiaal gemaakt. De meest voorkomende materialen zijn beton, gres, gietijzer en kunststof. In Nederland bestaat zeventig procent van de riolering uit beton en de overige 25 procent uit kunststof. Het gaat dan meestal om PVC, PE en GVK. Als u een rioolstelsel aanlegt is het belangrijk dat deze wordt aangesloten op de hoofdriolering. Daarvoor kunt u het beste contact opnemen met de gemeentelijke rioleringsdienst. Deze zorgen daar dan meestal voor. De kosten worden meestal wel in rekening gebracht, maar dat verschilt per gemeente. Gemeenten mogen volgens de wet de kosten in rekening brengen. In het geval dat de aannemer het huis bouwt zijn deze kosten gewoon doorberekend in de prijs.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Riolering: riool aanleggen"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 15-12-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!